1 401 lukukertaa ·
5 vastausta
1k lukukertaa
5 vastausta
Rappausta putoaa katolta
Olen remontoimassa kellarimme wc: tä 50-luvun talossamme. Olen poistanut kuitutapetin, joka on ollut seinällä ja katossa, ja kun katon tapetti irtosi, iso osa rappauksesta lähti mukana (paniikki, ei todellakaan ollut askel eteenpäin).
Yläpuolella on kylpyhuone, jossa teimme juuri putkiremontin noin 1,5 vuotta sitten (vanhat valurautaputket), ja arvaan, että tämä on vanha vesivahinko, jonka löysimme? Näyttää olevan melko tarkalleen siinä, missä vanha lattiakaivo sijaitsi. Yläpuolella on uusi betonilattia valettu, mutta miten ihmeessä käsittelen katon spektaakkelin?
Näyttää pahalta - riittääkö, että koputtaa irti löysän osan ja rappaa uuden katon? Se, mikä on alla, ei näytä kovin tuoreelta.
Millä rappaa? Kipsillä, joka ei ole niin kovaa? Vai pitääkö katolle tehdä jotain radikaalimpaa? Näyttää siltä, että siellä kulkee myös sähköjohtoja, mutta en tiedä, ovatko ne vielä käytössä.
Olen erittäin kiitollinen kaikista neuvoista…
Yläpuolella on kylpyhuone, jossa teimme juuri putkiremontin noin 1,5 vuotta sitten (vanhat valurautaputket), ja arvaan, että tämä on vanha vesivahinko, jonka löysimme? Näyttää olevan melko tarkalleen siinä, missä vanha lattiakaivo sijaitsi. Yläpuolella on uusi betonilattia valettu, mutta miten ihmeessä käsittelen katon spektaakkelin?
Näyttää pahalta - riittääkö, että koputtaa irti löysän osan ja rappaa uuden katon? Se, mikä on alla, ei näytä kovin tuoreelta.
Millä rappaa? Kipsillä, joka ei ole niin kovaa? Vai pitääkö katolle tehdä jotain radikaalimpaa? Näyttää siltä, että siellä kulkee myös sähköjohtoja, mutta en tiedä, ovatko ne vielä käytössä.
Olen erittäin kiitollinen kaikista neuvoista…
Harrastajapuuseppä
· Västra Götaland
· 1 496 viestiä
Tunnistin tuon asian sähkökaapeleista. Kun poistin osan kellarimme katosta, löysin sähkökaapeleita, joita oli käytetty sideverkon kiinnittämiseen.
Et kai ole löytänyt mitään lattialämmityskaapelia, vai mitä!?
Kuinka paksu rappaus on ja mitä sen päällä on?
Et kai ole löytänyt mitään lattialämmityskaapelia, vai mitä!?
Kuinka paksu rappaus on ja mitä sen päällä on?
Joo, niin se voi olla, siellä ei ole kattovalaistusta, joten se on varmasti ollut tarkoitus kiinnittää jotain, näyttää siltä, että alla on kaislaa. Mutta se voi myös olla sähköä, jota ei koskaan käytetty.
Rappaus on noin 15-20 mm. Kun olen harjannut, se näyttää enimmäkseen olevan rappausta, joka on irronnut ja on kuivaa alla. Maalattu vanhemmalla maalilla, en tiedä millä, mutta ei näytä olevan muovimaali. Ja tapetti oli sitten viimeinen kerros, mutta tapetti on varmaan noin 25 vuotta vanha.
Suunnitelma on kiinnittää verkko koko kattoon ja rappaus kalkkilaastilla? mutta kysymys on, pitääkö kaikki vanha rappaus koputtaa pois - otin nyt pois vain selvästi irtonaiset osat.
Miten teit omien kattojesi kanssa?
Rappaus on noin 15-20 mm. Kun olen harjannut, se näyttää enimmäkseen olevan rappausta, joka on irronnut ja on kuivaa alla. Maalattu vanhemmalla maalilla, en tiedä millä, mutta ei näytä olevan muovimaali. Ja tapetti oli sitten viimeinen kerros, mutta tapetti on varmaan noin 25 vuotta vanha.
Suunnitelma on kiinnittää verkko koko kattoon ja rappaus kalkkilaastilla? mutta kysymys on, pitääkö kaikki vanha rappaus koputtaa pois - otin nyt pois vain selvästi irtonaiset osat.
Miten teit omien kattojesi kanssa?
Harrastajapuuseppä
· Västra Götaland
· 1 496 viestiä
Yläpuolella rappauksen sinulla on luultavasti lankku, sitten eristys.
On kaksi järkevää vaihtoehtoa:
1. Purkaa rappaus ja laittaa kipsi, tasoittaa saumat ja maalata. Ehdottomasti tyylikkäin. Tämä antaa myös mahdollisuuden upottaa valaistusta ja piilottaa putket/sähkö. Mutta vähentää hieman huonekorkeutta.
Kipsi 13mm + Rima 28mm.
2. Korjata paikallisesti rappauksella, maalata kaikki yhtenäisen ilmeen saamiseksi.
Purkamista ja uuden rappauksen tekemistä ei enää suositella. Tyyppiset katot ruokoineen vaativat liikaa työtä verrattuna vaihtoehtoon 1.
On kaksi järkevää vaihtoehtoa:
1. Purkaa rappaus ja laittaa kipsi, tasoittaa saumat ja maalata. Ehdottomasti tyylikkäin. Tämä antaa myös mahdollisuuden upottaa valaistusta ja piilottaa putket/sähkö. Mutta vähentää hieman huonekorkeutta.
Kipsi 13mm + Rima 28mm.
2. Korjata paikallisesti rappauksella, maalata kaikki yhtenäisen ilmeen saamiseksi.
Purkamista ja uuden rappauksen tekemistä ei enää suositella. Tyyppiset katot ruokoineen vaativat liikaa työtä verrattuna vaihtoehtoon 1.
Harrastajapuuseppä
· Västra Götaland
· 1 496 viestiä
Voit kyllä levittää ja maalata katon sellaisena kuin se on nyt. Ongelmana on saada maali pysymään. Muovimaalit pitäisi oikeastaan hioa pois, mutta silloin loput rappauksesta putoaa alas.
Jos poistat kaiken paljaaseen betoniin asti, käytä teräskiskoja kipsilevyn kiinnittämiseen.
Jos poistat kaiken paljaaseen betoniin asti, käytä teräskiskoja kipsilevyn kiinnittämiseen.
Klikkaa tästä vastataksesi
