Olen äskettäin vaihtanut kaksi vanhaa autotallin heiluriovea seinään, jossa on ovi. Puuseppä tuli ensin, rakensi seinän sisäosan koolauksilla ja asensi oven, sitten muurasi koolausten ulkopuolelle 12 mm lecaharkoilla. Sitten laastin levittäjä tuli viikkoa myöhemmin ja laasti, ensin "ulkopuoliset" pinnat, sitten ovelle päin olevat pinnat ja korjasi sisäpuolen vaurioituneet kohdat. Oven yläpuolelle jää ratkaistavaksi vielä asia.
Kysymykset:
Mielestäni näyttää siltä, että osassa laastia on käytetty liian vähän vettä, tai se on lisätty liian myöhään, jolloin se on alkanut kovettua. Sen pinta on hyvin karkea ja murenee kun vedän sormella. Suurissa seinäpinnoissa on täysin erilainen rakenne - kiinteä, ei murru. Yhdessä 90 asteen kulmassa näkyy pystysuora halkeama.
Mielestäni näyttää vähän oudolta, että laasti on karmia vasten ja peittää melkein koko karmin. Onko niin tarkoitus tehdä? Kestääkö laasti oven aiheuttamat tärinät vuosien kuluessa?
Laastia roiskutettiin ja räiskittiin paljon, mm. ovien, ikkunoiden, Yale-lukon, saranoiden päälle, jne. Harmillista, mielestäni he olisivat voineet teipata ja peittää. Minulla on vaikeuksia saada nappeja puhtaiksi ja saranoista kuuluu pientä hiekankirskausta. Olenko turhan tarkka?
Kuvittelin, että sen pitäisi näyttää suurin piirtein tältä (kuva internetistä) - tasainen ja siisti pinta sekä melko näkyvä karmi, kun vedät kädellä, se ei murene eikä naarmuta sormia.
Tällä hetkellä se näyttää tältä:
Lisää kuvia ja videoita, siellä voi nähdä kuinka pieniä palasia irtoaa: Dropbox
Onko tämä ammattimaisesti tehty? Pitäisikö minun vain olla hiljaa, maksaa, maalata kesällä ja jatkaa elämääni?
Voi olla, että se näyttää vähän omituiselta kun karmin on niin peitetty rappauksella. En tiedä onko tässä murningen vai rappauksen oikeastaan virhe, mutta karmi ei näytä oikealta. Enimmäkseen esteettinen virhe, olettaen että karm kan tas ut inåt?
Voi olla, että työ näyttää vähän huolimattomasti tehdyltä, kyllä. Ei aivan valmista. Tuntui siltä, että aika loppui kun he olivat tekemässä. Kaikki ei häviä, kun maalataan, mutta paljon siitä näyttää paremmalta kun väri tulee päälle.
Puu liikkuu vähän riippuen lämpötilasta ja kosteudesta. En ole 100 varma mikä on oikein tai väärin täällä, mutta joskus näkee mjukfog tai joku fogband välissä karmi o rappaus, jotta rappaus ei halkea liikkeiden takia.