Hei
Minulla on 60-luvulta peräisin oleva muuri, jota harkitsen kunnostavani uudella rappauksella. Minulla ei ole kokemusta rappauksesta, mutta uskon tuntevani teoriassa ainakin, haha.
Tässä tulee muutama kuva
Tässä näkyy ohut kerros rappausta, joka tehtiin noin 20 vuotta sitten, poistan sen helposti poravasaralla. Ylhäällä oikealla olevan reiän valan umpeen.
Sisimmällä on todennäköisesti betonia ja sitten paksu kerros muurauslaastia päällä
Ajattelin näin
1. Poistan vanhan uloimman rappauskerroksen.
2. Pohjustan jollakin laastilla, esimerkiksi rödgrund tai vastaava
3. Rappausverkko? Tässä olen epävarma, pitääkö olla rappausverkkoa vai ei. Tuleeko se ennen pohjalaastia? Miten kiinnitän sen, onko tavallinen naulatulppa yleisin? Pitääkö sen mennä yli yläreunan?
4. Rappaan jollakin laastilla, saa mielellään auttaa mikä.
5. Onhan niin, että koko muuri pitää rapata kerralla? Muuten jää näkyvä huolimattomuus?
En ole ammattilainen, joten ota se sellaisena kuin se on 😉
Käyttäisin sementtilaasti A ilman verkkoa. Pohjustus slurrilla, laimennettu laasti. Jos voit tehdä kaiken märkä-märkä-tekniikalla, se on parasta. Muuten voit harjata sauman lopussa ja harjata uusi märkä kuivaan sitten.
Päätä jollain muurinpään viimeistelyllä, niin vähennät pakkasrapautumisen riskiä.
Käyttäisin sementtilaastia A ilman verkkoa. Pohjustus valuslammilla, laimennettu laasti. Jos pystyt, tee koko työ märkä-tekniikalla, niin se on paras. Muuten voi harjata sauman loppuessa ja harjata märän uuden kuivuneeseen.
Päättele jonkinlaisella muurikiveyksellä yläosassa, niin pienennät pakkasräjähtämisen riskiä.
Kiitos palautteesta!
Kuulostaahan se kätevältä päästä ilman verkkoa. Miksi käytät sementtilaastia mieluummin kuin rappauslaastia?
Tarkoititko muurikiveyksenä yläkiveä? Paikalla on metallikaide, joten se on vaikeaa.
Se tuli hieman kirjoitusvirhe. Murtäckning pitäisi lukea siinä. Joten jonkinlainen muurin kruunaus veden tunkeutumisen estämiseksi. Ei välttämätön. Mutta jos sinulla on ongelmia pakkasrapautumisen kanssa, se on ratkaisu.
Cementbruk A kovettuu, erittäin kovaksi. Yleensä suositellaan käytettäväksi muureissa, sokkeleissa ja muissa rakenteissa lähellä maata, jossa ne ovat alttiimpia säälle ja mekaanisille vaikutuksille.
Yksi ratkaisu murtäckningille on lyödä muutama armeringsjärn kiinnitystapeiksi ja valaa kevyesti kalteva kröning muurin päälle. Jotainhan sinun pitää tehdä lomalla. 😉
Kulma muren kulmassa putosi pois, kun hakkasin rappauksen irti.
Milla laastilla minun pitäisi rakentaa se uudelleen? On olemassa korjauslaasteja kuten Weber Rep, mutta maksaa 500€ säkiltä...
Pitäisikö porata muutama satunnainen ruuvi tai kiinnittää kanaverkko, jotta se saa kiinnityksen? Otan mielelläni vinkkejä siitä, miten te tekisitte.
Muutama halkeama, joita ajattelin jyrsiä uraksi ja täyttää?