Hei. Uusi foorumilla, mutta olen lukenut jonkin verran viime viikkoina.

Nyt kysymykseen: miksi kukaan ei rakenna sandwich-elementeillä vaakatasossa, eli pelti-pir-eristys-pelti-elementeillä. Metallirungolla esim. 100x100mm palkit, esim. 4m välein pitkällä seinällä sisäpuolella taloa ja palkki niiden päällä, johon kattoristikot asettuvat.

Sitten lautoja seisomassa sisäpuolella, jotka ruuvataan kiinni pelti ruuveilla ja kipsi lautojen päälle. Ulkopuoli samanlainen kuin puinen julkisivu esim.

Hyödyt ovat
#kapeammat ulkoseinät, (140mm eristystä riittäisi)

#ei kylmäsiltoja

#ei puuta, joka voisi homehtua seinän sisällä.

#talo saataisiin nopeasti vedotiiviiksi ja eristettyä (jokainen elementti on hieman yli 1m korkea)

#elementit ovat kevyitä ja ne saa halutun pituisina (min.2m), joten ikkunoissa leikataan vähän alimmasta ja ylimmästä elementistä.

#neliöhinta ei ole varma, mutta pitäisi olla noin 500kr/m²

Minun maailmassani on vain etuja, lukuun ottamatta metalli runkoa, joka voi hieman häiritä silmää, mutta sen voi rakentaa osittain piiloon, erityisesti yläosan, kun talon sisäkorkeus on noin 3,3-3,6m riippuen elementin valmistajasta.

Mitä ajattelette muut?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Cuzzoss
  • Laddar…
Niin haluan minäkin rakentaa. Mutta useimmat haluavat asua talossa, joka näyttää perinteiseltä talolta.

Et usko, että se johtuu rungon kustannuksesta? Jos se olisi ollut yhteensä halvempaa, niin se olisi varmasti rakennettu niin.

Kerrostaloja rakennetaan nykyään melkein vain samalla tavalla, mutta niissä täytyy usein olla betoni/teräs runko kerrosten lukumäärän kestämiseksi.

En usko, että siihen menee kovin paljon aikaa. Itse hitsaisin mieluummin vähän kuin naulaisin yhteen lautoja, eristäisin, nitoisin muovia jne. Se tulee eristetty ja säänkestävä kerralla. Joitakin palkeista saisin romuhintaan. Mitä mieltä olette itse rakennustavasta? Siitä tulee käytännössä mini halli.

Nyt rakennetaan Ruotsissa suurin osa taloista ei plickepinillä vaan moduuleina, myös huviloita ja vapaa-ajanasuntoja. Niissä on usein vain perusta, seinät ja sitten kattotuolit, eikö? Näille tulee selvästi kalliimmaksi ja monimutkaisemmaksi lisätä teräsrunko.

Kerrostaloissa rakennetaan enimmäkseen Betongilla, Kingspanilla, Alucubondilla ym. ja seinäelementeillä, kuten tavallisilla seinillä.

Sinun omalle pienelle projektille en näe estettä. Jos sinulla on vain kunnolliset piirustukset ja rakennusasiakirjat, ei pitäisi olla ongelmia saada rakentaa niin.

F funderarn sanoi:
Hei. Uusi foorumilla, mutta olen lukenut vähän viime viikkoina.

Nyt kysymykseen: miksi kukaan ei rakenna sandwich-elementeillä vaakatasossa, eli pelti-pir eristys-pelti elementeillä. Metallitukirangan, esim. 100x100mm palkeilla, esimerkiksi 4m välein pitkien seinien sisäpuolelle ja palkki niiden päälle, johon kattotuolit tulevat.

Sitten lautoja pystysuoraan sisäpuolelle, jotka kiinnitetään peltiruuvilla, ja kipsilevy lautojen päälle. Ulkopuoli samalla tavalla puuverhouksen suhteen esimerkiksi.

Edut ovat
#kapeammat ulkoseinät, (140mm eristys riittäisi)

#ei lämpösiltoja

#ei puuta, joka voisi homehtua seinän sisällä.

#Talo olisi nopeasti tuulenpitävä ja eristetty (jokainen elementti on hieman yli 1m korkea)

#elementit ovat kevyitä ja niitä saa halutun pituisina (min.2m), joten ikkunoiden kohdalla katkaistaan hieman alemmasta ja ylemmästä elementistä.

#kvm hinta en ole varma, mutta pitäisi olla noin 500kr/kvm

Minun maailmassani on vain etuja, paitsi metallitukiranka, joka voi olla esteettinen haitta, mutta sen voi osittain peittää, erityisesti yläosasta, kun talo saa noin 3,3-3,6m sisäkorkeuden riippuen elementtivalmistajasta.

Mitä mieltä olette muut?
Miten meni?? Myös miettiä samalla tavalla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.