Hei!
Olen aikeissa sahata aukon meidän lisärakennukselle. Siihen tulee sisäportaikko. Niille, jotka tietävät kuinka rakentaa sisäportaikko, minulla on joitakin kysymyksiä.

Tausta:
Haluamme mäntyportaikon. Se tulee olemaan suora portaikko. Kokonaispituus mahdollinen on 3200 mm (vaakasuora mitta). Korkeus alakerran lattiasta yläkerran lattiaan on 2700 mm. Eli oletettavasti hieman jyrkkä portaikko. Leveys on 950 mm.

1) Mitä puutavaraa pitäisi käyttää vangstycken ja askelmille? (Mitoitus, K-puutavara, jne)
2) Mitä vakiomittoja ei tulisi alittaa tai ylittää askelmien syvyydessä, askelmien korkeudessa?
3) Kuinka paksuja askelmien tulisi olla? (45mm)
4) Kuinka lasketaan tarkalleen, missä askelmat pitäisi sijaita?

Kiitollinen hyvistä neuvoista ja vastauksista osalle tai kaikille kysymyksille.

macaroni sanoi:
Hei!
Olen aikeissa sahata aukon laajennukseemme. Sinne tulee sisäportaat. Niille, jotka tietävät, miten sisäportaat rakennetaan, minulla on joitain kysymyksiä.

Taustatiedot:
Haluamme mäntyportaat. Niistä tulee suorat portaat. Kokonaispituus voi olla 3200 mm (vaakasuora mitta). Korkeus alakerran lattiasta yläkerran lattiaan on 2700 mm. Joten se on ehkä jyrkät portaat, oletan. Leveys on 950 mm.

1) Millaiset puutavarat pitäisi olla jousipuissa ja askelmissa? (Mitat, K-puutavara, jne.)
2) Mitä standardimittoja ei tulisi alittaa tai ylittää askelmasyvyyden tai askelmakorkeuden suhteen?
3) Kuinka paksut askelmien tulisi olla? (45mm)
4) Kuinka tarkkaan määritellään, missä askelmat tulee olla?

Olen kiitollinen hyvistä neuvoista ja vastauksista joihinkin tai kaikkiin kysymyksiin.
Hei.
Olen samanlaisessa tilanteessa.
Rakennan välitasoportaita. 38 asteen kallistus.
Tässä tilanteessa minun on otettava huomioon useita asioita (Kellaraportaat alla, kattotuolit, jotka tukevat kattoa yhdellä puolella, tulevat keskelle välitasoa, korkeus 3300mm lattiasta lattiaan, rajallinen tila jne.)

1: Olen hankkinut liimapuuta 56*270mm jousia varten (vakiodimensiot)
2: On olemassa "sääntö", että 2 askelmaa + yksi nousuporras pitäisi olla noin: 630 mm (minun tapauksessani 2*240 + 185= 645 mm) askelmat tulevat olemaan 270 mm askelnokilla.
3: En ole löytänyt sopivaa materiaalia (liimapuuta on 42*270mm mutta se ei ole vakiotuote, joten ilmeisesti kallista), mutta haluaisin noin 35 mm (tulossa parkettiportaisiin, joten askelmat eivät saa olla liian paksuja), kellariporras -54 on 30 mm askelmia ja ne ovat toimineet yli 50 vuotta =)
4: Olen piirtänyt omani profiiliksi Autocadilla

Joten jos joku tietää noin 35 mm paksuista liimapuuta edullisesti eteläisessä Suomessa, otan mielelläni vastaan vihjeitä.
Levyjen pituussuuntainen sahaus ei ole ongelma, eli jaettavia leveyksiä 270 mm + vähän tilaa terälle menee hyvin.

Onnea portaille.
PS
www.thewoodworkingchannel.com -sivustolla on 2 jaksoa portaan valmistuksesta ohjelmassa "The Router Workshop"

Yst. terv.
TRMaster

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.