(Jos tämä ei ole oikea foorumin osa, joku voi mielellään siirtää tämän oikeaan paikkaan.
Minulla ei ole erityisen paljon kokemusta rakennusprojekteista, mutta jostainhan on aloitettava, ajattelen.
Mutta ehkä täällä tulee vähän "tyhmiä" kysymyksiä.
Fjällstugassa meillä on tällä hetkellä vanha puuportaikko ja vanha siltaränni talolle, noin 15 metriä pitkä.
Tämä tuntuu siltä, että se pitäisi vaihtaa.
Mutta miten lasken niin, että se olisi oikein? Mitä materiaalia tarvitsen? Miten parhaiten tehdään "rungot" alle? (Tällä hetkellä nykyinen rakenne tuntuu heikolta, se on ollut vuosien ajan epävakaa. Alusta koostuu kivistä / liuskekivestä, joka näyttää räjähtävältä kiveltä (mutta täysin luonnolliselta), joten se on hieman epätasainen ja se liikkuu vähän.
Mitä työkaluja tarvitsen? Riittääkö halvempi katkaisusaha? Vai tarvitseeko syvyyssahan?
Epäilen, että vanha materiaali on painekyllästetty = joten oletan, että en saa polttaa sitä? Miten päästä siitä eroon helpoimmin? (Ei ole mahdollisuutta perävaunuun siellä ylhäällä)
Tässä on vähän mittoja:
Leveys noin 51,5 cm (5 lankkua á 9,5 cm + väli sitten)
Nykyisissä portaissa on 4 askelmaa (haluan mahdollisesti pidentää uudet + varmasti leventää niitä), noin 130 cm "pitkä" diagonaalissa (noin 1 metri todellinen pituus)
Portaikon yläpuolella on alusta, noin 130 cm pitkä, seuraava askelma on noin 4,6 metriä, samoin seuraava askelma, sitten tulee kolme erillistä "askelta": noin 166 cm, noin 87 cm, viimeinen, noin 200 cm (mahdollisesti haluan pidentää tätä).
Liitän vähän kuvia:
Kuten ehkä huomaat, tarvitsen täällä melko paljon palautetta, ja haluan mielellään kaiken "valmiiksi", ennen kuin lähdetään tekemään tämä viikonloppuna. Jotta ei jää ilman tarvitsemaansa jne.
Itse keskittyisin portaisiin ja tekisin polun niiden väliin. En ottaisi itsestäänselvyytenä, että se on painekyllästettyä, tavallinen puutavara pärjää paremmin tuntureilla. Ostaisin valmiiksi leikatut vangelmat oikeassa pituudessa ja sahaisin askelmat kotona. Terävä käsisaha on yllättävän tehokas.
Itse keskittyisin portaisiin ja tekisin polun niiden väliin. En pitäisi itsestäänselvyytenä, että se on painekyllästettyä; tavallinen puu kestää paremmin tuntureilla.
Ostaisin valmiit portaat oikeassa pituudessa ja sahaisin askelmat kotona. Terävä käsisaha on yllättävän tehokas.
Se olisi aivan mahtavaa. Kuitenkin luulen, että se vaatii melko paljon työtä, mukana sekä kaivuri että soran kuljetus jne.
Kuten sanottua, se on melko vaikeasti työstettävä alusta.
Kolmannessa kuvassa näkee oikealla vähän millaista se on.
Miten näen/tiedän onko se painekyllästettyä vai ei? Olisi mahtavaa voida polttaa se, erityisesti sisätiloissa.
Pitäisikö minun valita kyllästämätöntä uuteen?
Näet useimmiten eron värissä, jos sahaat laudan. Ajattelin lähinnä, että tekisit luontopolun, poistaisit kasvillisuuden, täyttäisit kuopat ja siivoisit suuria kiviä.
Näet yleensä eron värissä, jos katkaiset lankun. Ajattelin lähinnä, että tekisit luontopolun, poistaisit kasvillisuuden, täyttäisit kuopat ja siivoaisit isoilla kivillä.
Jos minun pitäisi tehdä "luontopolku", se vaatii kaivurin + suuret määrät soraa jne., sekä suuremman projektin että paljon suuremman kustannuksen.
Onko kaikki todella niin huonossa kunnossa, että ne täytyy vaihtaa? JOS se on vähän hutera, voit tukea alta päin uusilla koolauksilla tai yksittäisillä pilareilla. Se näyttää erittäin kauniilta, en vaihtaisi vain sen vuoksi...
Onko kaikki todella niin huonossa kunnossa, että se on vaihdettava? Jos se on vähän hatara, voit tukea alapuolelta uusilla pölkyillä tai yksittäisillä pilareilla. Se näyttää erittäin kauniilta, en vaihtaisi vain siksi että...
Monista kohdista menee läpi, lautoja on haljennut, jotkut ovat lahonneet jne.
Joten ajattelen, että vaihdan kaiken suoraan.
Monet paikat ovat läpikäveltäviä, lautoja on halkeillut, jotkut ovat lahoja jne. Joten ajattelen, että on parasta vaihtaa kaikki heti.
/Jocce
Aha, kerää ne, jotka ovat hyvässä kunnossa, ja aseta ne samaan paikkaan, niin vältyt ylimääräiseltä työltä. Osa säännöstöstä voidaan varmasti myös säilyttää, sitähän ei kuitenkaan näy.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.