Nyt olen mitannut ja tarkistanut, mihin kantoparrut ja palkit menevät ja mitoittanut pergolan sen mukaisesti. Uskotteko, että on mahdollista jättää keskimmäinen tolppa pois aiemmista piirustuksistani ja siirtää se vähän sisäänpäin kuvien mukaan?
Tolpat ovat 95x95 ja palkit ovat 2 kpl 45x145 ruuvattuna yhteen, löysin foorumilta käyttäjän, joka oli rakentanut näillä mitoilla. Jos suurennan mitoitusta, minun täytyy luultavasti kiinnittää kattolistaan, mitä haluaisin mieluiten välttää.

Uskotteko, että tämä voisi toimia?

• Pergolan suunnitelma, jossa puiset pylväät ja palkit terassilla kiinnitettynä talon seinään, kalusteita ympärillä.
  • Puutarhakalusteet ja pergola piirroksena, jossa näkyy mitat. Rakennuksen seinä ja ikkunat taustalla. Mahdollinen rakenne ilman keskistä tukea.
  • 3D-malli pergolasta, jossa sohvia ja pöytä. Rakenteeseen kuuluvat puiset tolpat ja palkit, pergolan mitat 3672 mm ja 2955 mm.
  • 3D-piirros pergolasta terassilla, jossa on puisia sohvia ja pöytä. Näkyvissä ovat pilarit ja palkit ilman keskimmäistä pilaria.
Vaihtoehtoisesti kiinnitän koolaukset räystääseen sen sijaan, niin saa hieman enemmän korkeutta. Mutta jos minun täytyy laittaa koolaus räystästä vasten, jotta on jotain mihin ruuvata. Olen hieman huolissani siitä, että vesi jää kiinni tämän koolauksen ja räystään väliin?

Mitä mieltä olette rakenteesta, riittääkö tämä määrä pylväitä ja kelpaako 2 kpl liimattua 45x145 ympäriinsä? Seisoen 95x95 pylväillä.

Muokkaa:
Tämä on mitä harkitsen nyt, kiinnittää räystääseen saadakseni vähän enemmän korkeutta, mutta riittääkö yksi pylväs tässä asennossa ja miten teen kulmissa saadakseni hyvän vääntöjäykkyyden?
Rakennuspiirustus terassista 95x95 mm pylväillä ja 45x145 mm limityksellä, kiinnitettynä räystääseen. Suunnittelu mittauksilla.

Viimeksi muokattu:
Marcus0321 Marcus0321 sanoi:
5 m on liian pitkä tukipituus, sääntö tulee roikkumaan merkittävästi. Joten yksi tolppa lisää tarvitaan. Sen ei tarvitse olla keskellä, vaan se voi olla sijoitettuna niin, että se on hyvä, noin 1,5-1 m ulos toiselta puolelta vähintään.
Voitko katsoa viimeisintä piirustusta, jonka olen postannut? Olen sijoittanut tolpan 1,4 m ulos toiselta puolelta. Riittääkö tämä vai tarvitsenko vielä yhden tolpan? Vai pitäisikö siirtää tämä tolppa keskelle?

J joasag sanoi:
Kan du kolla på den senaste ritningen jag postade? Har placerat en stolpe 1,4m ut från ena sidan. Räcker detta eller behöver jag en stolpe till? Alternativt flytta denna stolpe till mitten?
Det kan funka bra. Men du måste få ner en plint under stolparna så nära marken som möjligt och sedan fästa stolparna ordentligt i bjälklaget för just vridstyvheten. Vindskyddet/spaljén kan även den förbättra vridstyvheten beroende på hur de konstrueras. Se till att du fäster överliggaren ordentlig ned i hörnstolpen det blir ju lite lyftkraft där.

Marcus0321 Marcus0321 sanoi:
Se voi toimia hyvin. Mutta sinun on asetettava perustuspilari pystytukien alle mahdollisimman lähelle maata ja kiinnitettävä pystytukit kunnolla lattiaan kiertojäykkyyttä varten. Tuulensuoja/spaleeri voi myös parantaa kiertojäykkyyttä riippuen siitä, miten ne on rakennettu. Varmista, että kiinnität yläpuolen kunnolla kulmatukiin, koska siinä on hieman nosto-ominaisuutta.
Kyllä, juuri niin, yksi peruspilari on hankittu ja se kaivetaan alas "keskipisteelle". Muut kaksi pystytukea ovat olemassa olevien peruspilarien vieressä, varmistetaan, että pystytukit kiinnitetään kunnolla lattiaan.

Pergolan yläpuoli on se, mitä olen miettinyt eniten, kuten sanot, siinä on nosto-ominaisuus, koska minulla ei ole pystytukeja kaikissa kulmissa. Minulla on ajatus tehdä näin. Kiinnittää yksi 45x145 laudoista tällaisella kulmakiinnikkeellä: https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/vinkelbeslag/vinkelbeslag-90-x-35-x-40-mm-2000017271
Sitten leikata syvennys seuraavaan lautaan, joka tulee tämän sisäpuolelle, liimata ja ruuvata ne yhteen.
Laudat, jotka kohtaavat 90 asteen kulmassa, ajattelin vetää yhteen:
https://essve.com/sv/om-oss/innovationer/konstruktionsskruv-et-t
Kolmen puuparrun kulmaliitos, jossa käytetään kulmarautaa ja ruuvia rakenteen tukemiseen ja kiinnittämiseen.

Voisiko tämä toimia hyvin?

Alkaa lähestyä tämän kokoamista nyt, en voi päättää, pitäisikö minulla olla 2 kpl 45x145 ympäri vai riittääkö vain 1 45x145. Kaksinkertainen on varmasti vahvempi, mutta se tekee myös siitä, että kaikki painaa paljon enemmän, voi tehdä paljon osassa, jossa on paljon ylitystä ilman tolppaa:
Rakenteilla oleva terassi, jossa näkyy puiset palkit ja mitat 2972 mm, 1482 mm ja 3174 mm. Terassin alla näkyy kaksi tuolia ja pöytä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.