Nyt olen purkanut kaikki laudat, miten voin varmasti tietää, että koolaukset ja kantavat palkit ovat riittävän hyvässä kunnossa. Terassi on rakennettu vuonna 1998 ja laudat ovat alkuperäisiä, joten ne olivat todella kuluneet.
Minusta kantavat palkit näyttävät olevan kunnossa.

Ajattelin yrittää laittaa yhden pergolan pylväistä kantavan palkin keskelle.

• Vanhan terassin runko puretun laudoituksen jälkeen, näkyvissä paljaat tukipuut talon vieressä. Ajateltu pergolan pilarin paikka.
  • Alt-teksti: Kulunut, hieman vihertävä puupalkki altan rakenteessa, taustalla näkyvät maata ja kuivuneita lehtiä.
  • Puinen runkorakenne altanille, maassa kuivuneita lehtiä ja soraa.
  • Vanhan terassin runko ilman kansilautoja, näkyvissä puupalkit ja soraa. Rakennettu talon seinän viereen.
  • Ulkoilma-altanen rakenne näkyy ilman laudoitusta, paljastaen maapohjan ja puurakenteet, joissa on nauloja. Rakennettu vuonna 1998.
  • Avrivittu puuterassi, näkyvissä puiset palkit ja sora pohjalla. Taustalla valkoinen talo ikkunoin ja ovin.
Mielestäni se näyttää hyvältä. Olisin laittanut kivilevyn kantavan palkin alle siihen kohtaan, mihin asetat tolpan, ei ehkä siksi, että se on tarpeen, mutta se on helppo tehdä varmuuden vuoksi.

Edit: Luin uudestaan ja huomasin, että tarkoitit todennäköisesti pitkää kantavaa palkkia, silloin ei tarvita mitään kivilevyä.

J jehr sanoi:
Mielestäni se näyttää hyvältä. Olisin laittanut kivilaatan kantopalkin alle, mihin laitat tolpan, ei varmaan, että se olisi tarpeellista, mutta koska se on helposti tehty varmuuden vuoksi.

Edit: Luin uudelleen ja huomasin, että tarkoitit pitkää kantopalkkia, silloin ei tarvitse kivilaattaa
Siinä on tietty kosteutta päällä, mutta se ei tunnu millään tavalla pehmeältä. Pitäisikö suihkuttaa jotain ainetta, jotta saataisiin pois levät ennen kuin asetetaan uusi terassilauta?

Niin juuri, jos kiinnitän pitkän kantopalkin ranskalaisilla ruuveilla ja jollain palkkikengällä, niin sen pitäisi pysyä hyvin!

Marcus0321 Marcus0321 sanoi:
5 m on liian pitkä kannatuspituus, sääntö tulee roikkumaan huomattavasti. Joten tarvitaan yksi tolppa lisää. Sen ei tarvitse olla sijoitettu keskelle vaan voi sijoittaa niin, että se on hyvä, noin 1,5-1m ulos yhdeltä puolelta vähintään.
Olen vähän sitä mieltä, että sijoitan yhden tai kaksi tolppaa noin 1,5m ulos, ei 90 asteen kulmassa, se tuntuisi paljon avoimemmalta tällä tavalla!

J joasag sanoi:
Pitäisikö suihkuttaa jotain ainetta, jotta levät saadaan pois ennen kuin asennetaan uusi terassi?
Ei

J joasag sanoi:
Okei, ajattelin ehkä laittaa jotain tällaista olemassa oleviin sääntöihin suojellakseni niitä tulevalta kosteudelta.
[linkki]
Eikö se tule melko kalliiksi verrattuna tavalliseen alushuopaan?

F fribygg sanoi:
Eikö se ole melko kallis verrattuna tavallisiin alushuopiin?
Kyllä, on olemassa paljon halvempia vaihtoehtoja, esim.
https://amzn.eu/d/3ppWRN0

Se kestää vielä 20 vuotta ilman, että teet mitään, mutta voit halutessasi levittää hieman algtvättiä ja pestä ne pois.

J joasag sanoi:
Minulla on suunnitelma rakentaa pergola osalle terassia, kun terassilauta vaihdetaan nyt keväällä.
Ajatus on, että se näyttäisi suunnilleen tältä:
[kuva][kuva]

Ajattelin kiinnittää yhden sivun julkisivuun tai ulkopuolelle katon lappeen yliviennin. Onko jotain erityistä, johon minun pitäisi kiinnittää huomiota, kun teen tämän?
Tässä on huono kuva, joka näyttää lappeen katon ja tilan, johon pergola kiinnitetään.
[kuva]

Mietin myös, voinko jättää väliin tolpan, joka tulee keskelle terassia, käyttämällä pidempää ylärimaa. Mutta ehkä tämä vain tekee siitä monimutkaisempaa ja vaatii isompaa puutavaran dimensiota?

[kuva]
Täysin asiaankuulumaton kysymys, mutta: Millä ohjelmalla olet piirtänyt tämän?

C comatose_tortoise sanoi:
Täysin epäolenna kysymys, mutta: Millä ohjelmalla olet piirtänyt tämän?
Sketchup

J joasag sanoi:
Olen nyt purkanut kaikki terassilaudat, miten voin olla varma siitä, että koolaukset ja kantavat palkit ovat riittävän hyvässä kunnossa. Terassi on rakennettu vuonna 1998 ja laudat ovat alkuperäiset, joten ne olivat todella kuluneet.
Minusta kantavat palkit näyttävät olevan kunnossa.

Ajattelin yrittää sijoittaa yhden pergolan pylvästä keskimmäisen kantavan palkin viereen.
Kaikki koolaukset näyttävät olevan vain vinonaulattuja kantavaan palkkiin. Pitäisikö minun samalla kertaa laittaa haarukkaankkureita tai kiinnittää jonkinlainen vakaa rakenteellinen ruuvi ruostumaton teräksestä? Terassi on ollut vakaa aiemmin, mutta vaikuttaa melko heikolta nyt kun mitään terassilautoja ei ole koolauksilla.

T
J joasag sanoi:
Kaikki säännöt näyttävät olevan kiinnitettyinä vain alapuoliseen kantavaan palkkiin. Pitäisikö minun asentaa haarukkaankkureita tai käyttää ruostumattomia vakaita rakennusruuveja?

Terassi on ollut vakaa aiemmin, mutta tuntuu melko heikolta nyt, kun mikään trall ei ole sääntöjen päällä.
Se muuttuu vähemmän vakaaksi, kun poistat trallen, mutta palaa vakaaksi uuden trallen kanssa.
Säännöt pysyvät nykyisillä nauloilla. Uusia ei tarvita.

• Tykkään
fribygg
  • Laddar…
Täytyy nostaa/laskea regelit hieman, koska ne eivät ole täysin suorassa. Jotain vinkkejä? Tunkki ja puupala kiilaksi kiinnikkeisiin?

• Puinen runko ja palkit kivipohjalla, tarvitsevat säätöä korkeuden takia. Runko ei ole täysin vaakasuorassa ja kaipaa tasapainotusta.
T
Kyllä, jos pelkkä tanko ei riitä, vaikka sillä voi olla vaikea päästä käsiksi.
Sitten kiilaa rautaan ja kiinnitä se ruuvilla kiinni

• Tykkään
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.