Hei,
ensimmäinen ketju tällä mahtavan osaavalla foorumilla. Toivottavasti saan tämän kuntoon ja että joku antaa vähän palautetta.
Olen asentanut lattian yhdistykseen, joka harrastaa tanssia/akrobatiaa. Nykyinen lattia on saatu heille, luulen että se on rakennettu koivusta, ainakin mielestäni se on erittäin hieno vaneri.
Nyt minun täytyy rakentaa 90m2 lisää ja ajattelin tehdä kompromissin ja rakentaa alapohjan K-vanerista, jossa päällä on koivu BB/X levy.
Mutta, näyttää olevan piiitkä toimitusaika ja kohoavat hinnat hienommille levyille, joten aloin pohtia, voisiko K-vaneri olla koko matkalta.
Viimeistely ei ole niin tärkeä, siihen laitetaan tanssimatto, mutta ajattelen, että K-levy saattaa ehkä taipua helpommin? Tai ei ole samanlaista kestävyyttä tai "kimmoisuutta".
Moduulit makaavat löyhästi betonilattialla sisätiloissa ja lämmitetyssä tilassa. Vaneripaneeli kehyksellä ja ruuveilla kiinnitettynä, osana tanssistudion lattiarakennusprojektia.
 
Kokemukseni eri vanerilaaduista on, että esimerkiksi koivuvanerin ja k-vanerin välillä on erittäin suuri ero, erityisesti jäykkyyden suhteen. Muistaakseni 18/21 mm k-vaneri on rakennettu 7 kerroksesta, kun taas 18 mm koivuvaneri koostuu 13 kerroksesta. Siksi on vaikea mennä syvemmälle tuntematta tarkempia edellytyksiä alusrakenteelle.
 
Juuri sitä minäkin ajattelen. Valitettavasti minulla ei ole tällä hetkellä enempää kuvia, mutta vaneri on 18mm ja ne ovat irtonaisina lattialla, ja alustan kerrokset "ponttaavat" viereisiin moduuleihin. Sen pitäisi olla mukavan joustava liikuntaan ja kestää 3,2 tonnin saksinosturin käyttöä. Sitten olemme laittamassa irtonaisia 18mm levyjä vielä yhden kerroksen nosturin alle.
Se, mikä huolestuttaa minua eniten, on se, että levyt kiertyvät kuten K-vanerit yleensä tekevät, kun ne ovat pinottuina.
Tobbe
 
Jotta henkilö, joka ei osaa tanssia, ymmärtäisi edellytykset, tarvitaan jonkinlaisia lähtöarvoja, esim. joustovaatimuksia. En löytänyt kirjoistani mitään paitsi tanssilavoista... K-plyfa on huonosti muotostabiili verrattuna koivuvaneriin. Arvaan, että tarvitset k-plyfaa 24 mm paksuuden, jotta se olisi OK.
 
Kiitos sitoutumisestasi. On hieman vaikeaa yhdistää 24mm nykyisiin moduuleihin, jotka perustuvat 4 kerroksen 18mm. Nykyiset moduulit saatiin lahjoituksena eräältä ammattimaiselta instituutiolta, joka ei tarvitse miettiä kustannuksia, meidän täytyy ehkä joustaa vähän kantavuusvaatimusten suhteen. En ole käsitellyt kovin montaa 18mm koivuvanerilevyä, mutta minulla oli aavistus muodonsäilyvyydestä. Siksi aloitin keskustelun ja sain kuulla sen, mitä en halunnut mutta arvelin. Luulen, että rakennan pari testimoduulia, hieman tiheämmillä sälepohjilla. Toivottavasti se riittää, muuten täytyy tehdä kunnolla, vaikka se kirpaiseekin.
 
  • Tykkään
justusandersson
  • Laddar…
Onko olemassa oleva lattia rakennettu 4x18mm koivuvanerista? eli 72mm paksu?
 
Kyllä vain!! Tämä on erittäin hieno mobiili tanssilattia, joka koostuu 1000*2000 moduuleista. Nyt se pysyy siinä hetken aikaa.
 
Se ei tietenkään ole massiivinen 72mm. Kuvassa näkyy useita moduuleja pinottuna ylösalaisin, jos se oli epäselvää.
 
Jos aiot kopioida rakenteen halvemmilla materiaaleilla, sinun on lähdettävä liikkeelle kyseisten materiaalien kimmomodulusta. Tarkat tiedot saa helpoimmin valmistajalta. Kerrosten lukumäärä paksuuteen nähden antaa tiettyä ohjausta. Kuvassa oleva plywood ei näytä olevan mitään huippulaatua. Yleisesti ottaen uskon, että yläviilun laatu vaikuttaa eniten hintaan. Valitsemalla yksinkertaisemman yläviilun koivuvanerista ei tarvitse tulla kovin kallista. Ei pidä ostaa rakennuskaupasta vaan valita yritykset, jotka ovat enemmän suuntautuneet huonekalu- ja sisustusalaan.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.