2 151 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
Rakentaa lattia vanhaan kellariin
Olemme valmistelemassa vierashuonetta kellarissa sijaitsevassa huoneessa talossamme, joka on peräisin 40-luvun lopusta. Talo on äskettäin salaojittettu ja olen korjannut seinien rappauksen sekä asentanut sisäkaton. Nyt olemme tulleet lattian kohdalle. Siinä on karkea betonipinta (epäselvää kuinka paksu, mutta luultavasti vain muutaman cm) ja aiemmin siinä oli lattialaudat. Eräänlainen kosteussulku asfaltin muodossa oli betonilaatan päällä. Olen hionut suurimman osan "asfaltista" pois, jotta kosteus voi liikkua. Huone on tuskin 10 neliömetriä.
Meidän ideamme on nyt valaa uusi betoni, joka tasoittaa pinnan ja jonka voisi mahdollisesti myöhemmin kiillottaa/hioa, tai vaihtoehtoisesti maalata. Onko tämä järkevä idea?
On paljon pohdintoja tästä:
Kuinka paksu täytyy valaa vähintään? 5 cm? Täytyykö raudoittaa?
Olen kuullut, että tasoitemassa on diffuusiotiivis, pitääkö paikkaansa? Vai voiko sitä käyttää lattiapintana?
Onko hyvä valaa niin paksusti kuin mahdollista mukavuuden/kosteuden näkökulmasta? Ylitystä on muutama cm.
Olen etsinyt oppaita tästä, mutta en ole löytänyt mitään järkevää. Jos jollakulla on vinkkejä lukemisesta tällaisesta, se olisi mielenkiintoista.
Olen myös pohtinut lattialämmitystä, mutta laatta on eristämätön ja se ei ehkä ole niin hyvä ratkaisu.
Tuuletetut lattiat voisivat myös olla vaihtoehto, mutta olisi mukavaa välttyä siinä tapauksessa jatkuvalta käynniltä.
/o
Meidän ideamme on nyt valaa uusi betoni, joka tasoittaa pinnan ja jonka voisi mahdollisesti myöhemmin kiillottaa/hioa, tai vaihtoehtoisesti maalata. Onko tämä järkevä idea?
On paljon pohdintoja tästä:
Kuinka paksu täytyy valaa vähintään? 5 cm? Täytyykö raudoittaa?
Olen kuullut, että tasoitemassa on diffuusiotiivis, pitääkö paikkaansa? Vai voiko sitä käyttää lattiapintana?
Onko hyvä valaa niin paksusti kuin mahdollista mukavuuden/kosteuden näkökulmasta? Ylitystä on muutama cm.
Olen etsinyt oppaita tästä, mutta en ole löytänyt mitään järkevää. Jos jollakulla on vinkkejä lukemisesta tällaisesta, se olisi mielenkiintoista.
Olen myös pohtinut lattialämmitystä, mutta laatta on eristämätön ja se ei ehkä ole niin hyvä ratkaisu.
Tuuletetut lattiat voisivat myös olla vaihtoehto, mutta olisi mukavaa välttyä siinä tapauksessa jatkuvalta käynniltä.
/o
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Betonilattia kellarissanne on valettu jälkikäteen seinien väliin, jotka lepäävät alemmalla tasolla olevilla betonipohjilla. Se on yleensä raudoittamaton ja noin 5 cm paksu. Yksinkertaisin tapa tehdä siitä siisti on rapata se. Lattiatasoite on toinen, mutta kalliimpi vaihtoehto. Mukavuus ei parane suuremmalla paksuudella, tärkeintä on, että se on tasainen. Ei ole väärin palkata ammattilaista tähän. Ei ole aivan helppoa saada hyvää tulosta, jos ei ole koskaan tehnyt sitä ennen. Mitkään sementti- ja kiviin perustuvat tuotteet eivät ole diffuusiotiiviitä, mutta kuten muut hygroskooppiset materiaalit, niiden höyryläpäisevyys on alhaisempi. Lattiaan upotetuista sähkökaapeleista nauttivat eniten rotat.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Voit aloittaa tutkimalla tätä linkkiä.
https://www.weber.se/golvavjamning.html
https://www.weber.se/golvavjamning.html
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Tärkeä ero Weberin eri tuotteiden välillä (on myös muita valmistajia) on, kuinka paksulle kerrokselle ne soveltuvat. Myös pinnan karkeus erottaa niitä. Sinun täytyy tasoittaa lattia, jotta saat käsityksen pinnan korkeuseroista. Minä, joka olen kokeillut useimpia käsityöammatteja, en tekisi tätä itse. Palkkaa muurari tai lattianpäällystäjä ja kysy myös heidän neuvojaan.
Klikkaa tästä vastataksesi