Hei!

En ole koskaan rakentanut mitään, mutta haluaisin tehdä mukavan kenkähyllyn eteiseen. Tavoitteena on, että se menisi nopeasti, olisi halpa ja tyylikäs. Ajattelin käyttää yksinkertaisia lankkuja, hiottua mäntyä, lastulevyä ja kulmarautoja. Hylly maalataan puusepän maalilla. Minulla on käytössäni joitakin työkaluja, kuten pyörösaha ja ruuvinväännin, mutta olen iloinen, jos voin sahata mahdollisimman paljon rakennustarvikeliikkeessä. Olen piirtänyt rakenteen ja haluaisin mielelläni saada hieman palautetta:

1. Onko rakenne tarpeettoman monimutkainen kenkätelineeksi? Mitä voisi yksinkertaistaa?
2. Onko olemassa parempia/halvempia materiaaleja kuin luonnoksessa ehdotetut?
3. Onko olemassa valmiita rakennusosia, jotka säästävät aikaa tai rahaa, joita voisi käyttää sen sijaan?
Skohyllyn rakennuspiirros, jossa käytetään muun muassa vaneria, liimapuuta ja eri kokoisia listoja. Piirros sisältää mitat ja materiaalien värit.
Huomaa: saa nauraa rakenteelle, materiaaleille ja toteutukselle. Kuten sanottu, olen täysin aloittelija tässä asiassa ja olen iloinen kaikista mielipiteistä. :)

Luonnos suunnilleen lopputuloksesta:
Valkoinen, yksinkertainen kenkähylly, jossa on useita osastoja. Taustalla on kukkakuvioinen tapetti. Hyllyt täynnä kenkiä.

Viimeksi muokattu:
Se näytti mukavalta, mutta en tiedä, mihin aiot käyttää 45x45-reglarna. Sinulla on varmasti suunnitelma sitä varten. Jos et halua ostaa paljon tarpeetonta materiaalia, käytä vain paksua vaneria, vaikka siellä pitäisi olla 4 mm piirustuksesi mukaan. Ehkä voit ostaa pieniä palasia, mutta on riski, että sinun täytyy ostaa iso 4 mm ja iso 7 mm, joita et sitten suurimmaksi osaksi tarvitse.

Miten aiot kiinnittää keskimmäiset hyllytasot sinisiin? Yksi vaihtoehto on sahata kappaleita höylätystä puusta ja ruuvata ne kiinni sinisiin ja käyttää hyllypidikkeinä. Metalli kulmat toimivat myös hyvin, mutta ovat ehkä hieman kalliimpia.

Jos haluat välttää näkyviä ruuveja, sinun kannattaa miettiä sokkelin kulmia. Liimaaminen voi olla vaihtoehto, mutta jonkun pienen ruuvin haluaisin. Mahdollisesti se näyttää siistimmältä, jos sahaat kulmat, mutta on vaikea saada tarkkoja 45° kulmia ja se erottuu. Jos kuitenkin aiot maalata valkoiseksi, voit kitata sen sujuvaksi ja kauniiksi.

Sinulla ei ole lapsia (vielä), eikö niin? Siltä se harvoin näyttää eteisessä, jos on ;)

• Tykkään
Liv1234
  • Laddar…
Kiitos paljon inputista! :)
Olen nyt miettinyt vähän uudelleen ja ajattelin rakentaa kahdella vanerilevyllä ja vähän neliskanttikepillä. Pohjaan muutama sääntöosa ja hieno lattialista. Olen mitannut eri paloja kahdesta levystä ja toivon/uskon, että se tulee olemaan halvempi ja yksinkertaisempi.

On lapsia, mutta haaveilen jatkuvasti järjestyksestä ja siisteydestä :D

Kirjahyllyn 3D-malli, jossa on useita hyllyjä ja puisia koriste-esineitä. Malli esittelee rakennusratkaisua järjestyksen ylläpitämiseksi.

Se tulee varmasti olemaan hienoa. Piirustus ja renderointi (vai kutsutaanko sitä 3D-malliksi?) näyttävät todella hyviltä! Keskellä oleva pystytason tukilevy tulee kantamaan melko paljon kuormaa ja voi alkaa pullistua, jos siihen asetetaan jotain raskasta. Hyllylevyt tukevat sitä jossain määrin, mutta se voi olla ajattelemisen arvoista. Mitä tukevampi alusta, jolla istuu, sitä vähemmän taipumista siinä ja siten vähemmän kuormitusta alapuolella olevaan levyyn.

• Tykkään
Liv1234
  • Laddar…
Karlia
Paikalleen rakennettu kenkähylly on mielestäni hyvä idea, se näyttää tyylikkäältä. Toivottavasti osaat saada kaikki asettamaan kengät paikoilleen paremmin kuin minä...

Mietin kosteutta, mitä märät kengät tekevät vanerille?

• Tykkään
Liv1234
  • Laddar…
Miettisin vaihtavani pystylevyt 18 mm liimapuulevyyn, jotta saat hyvän kestävyyden ja on hieman helpompi rakentaa kuin kehysten tekeminen.

• Tykkään
Liv1234 ja 1 muu
  • Laddar…
Karlia Karlia sanoi:
Paikalleen rakennettu kenkäteline on hyvä idea mielestäni, se näyttää tyylikkäältä. Toivottavasti olet parempi kuin mitä minä olin saamaan kaikkia laittamaan kenkänsä paikalleen..

Mitä mietin on, mitä märät kengät tekevät vanerille?
Siinä on todella pointti, olen ajatellut maalata servalackilla, mutta se on varmaankin herkkä kosteudelle kuitenkin. Olen katsonut vähän kyllästettyä vaneria, mutta se on paljon kalliimpaa :)
https://www.trabutiken.se/shop/vatt...ghL0XeRH3k6L8Zf_MN6haou0-Vs7vXCYaAtB6EALw_wcB

Onkohan jotain muuta materiaalia, joka sopisi paremmin?

Karlia
En ole kaukana asiantuntijasta, mutta ajattelen, että maalattu liimapuu on kestävämpää. Mukavampaa työskennelläkin sen kanssa, se tuoksuu hyvälle.

Tein kierrätyslaatikon liimapuusta ja listoista. Jotta saisin siistit reunat, annoin K-Rauta sahata palat minulle - minun tarvitsi vain sahata ne palat, joissa olin laskenut väärin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.