v-g sanoi:
Aftonbladet imorgon:
Batman pysäytetty lääninhallituksen toimesta
..löysi jäänteitä av caveman

Olen saanut vastauksen lääninhallitukselta ja he eivät anna mitään ilmoitusta etukäteen, vaan ovat selkeitä siitä, miten prosessi etenee. Hakemus säännösten mukaisesta luvasta jätetään yksinkertaisesti sisään. Sitten tätä arvioidaan.

Aion lähettää hakemuksen, jossa yksinkertaisesti esitän, mitä haluaisin tehdä.

Muinaismuistojen osalta se on hieman haastavampaa, mutta aion selvittää tästä lisää.

Lohkare, jonka sahaavat, voit kaivaa eteen,
Niin saat tasoitettua autotallin näkyvää osaa. ;)

Mäster sanoi:
Blocket de sågar ur, kan du gräva ner framför,
Så har du platta till den synliga delen av garaget. ;)
Ajatus on tullut mieleeni, ongelmana on, että silloin pitäisi alkaa etsiä Hedenhösia kaivellessa maata 3 metrin syvyyteen.

Toinen ideani on sahata lohko seiniksi ja katoksi "ulkopuolelle".

Mitä minä seuraan tätä! Mietin mitä Tukholman kaupunki ajattelisi. Ehkä voisi ajaa oman kaivauksen metroon! :D

C
Harkitse räjähdytysvakuutuksesi preemion määrää sen perusteella, mitä sinulla on lähellä, sekä näiden kiinteistöjen tarkastusta ja sitä, jos joku mahdollisesti haluaa myydä sinulle vakuutuksen ja mikä omavastuuosuus sinulle tarjotaan. Se on melkein kuin yrittäisi vakuuttaa taloa, joka on jo tulessa...

Tuskin saat vakuutusta...

:cool: .cool:

Wiresahaus, ei räjäytys ;) Vakuutus on varmaankin ei-huolenaihe.. :)

Yrityksellä, jonka otetaan mukaan, on tarvittavat vakuutukset. Siitä vain eteenpäin! Tästä tulee mahtavin rakennus pitkään aikaan!

Ongelma sahatussa autotallissa on varmaan se, että saadaan tehtyä poikittaiset reiät kauimpaan kohtaan, sillä se vaatii, että reikiä, jotka vastaavat takaseinää, voidaan sahata ulkoa.

Olen katsonut, kun norjalaiset "kiviprospektoinnin" tarkoituksessa sahasivat isoja lohkoja vuoren kyljestä, porasivat he vaakasuoran reiän ehkä 5-6 metriä suoraan vuoreen, sitten porasivat he vielä yhden reiän vasemmalta, noin 4 metriä. Sitten he rakensivat maaluiskan, jotta pystyi kiipeämään vuoren nyppylälle porauslaitteen kanssa, jossa porattiin reikä suoraan alas, joka osui muihin kahteen kohtaamispisteessä. Kaikki tämä vesivaakaa ja luotia käyttäen, ei mitään lasereita tai sellaisia.

Tavallinen ohut musta vesiletku pujotettiin läpi, nailonnaru kiinnitettiin letkuun ja se vedettiin takaisin, sahavaijeri kiinnitettiin naruun ja vedettiin narun avulla vuoren läpi ja yhdistettiin. Näin he pystyivät sahaamaan isoja lohkoja suoraan vuoren kyljestä. Kun sahaus oli melkein valmis, he lopettivat ja vaihtoivat "romuvaijeriin", koska kuormitus, kun lopussa sahattiin erittäin tiukalla säteellä, usein sai vaijerin katkeamaan. Juuri lopussa he sanoivat "varo, mene sivuun" ja juuri sen jälkeen vaijeri katkesi ja huitaisi ison haavan latvaa. Vaijerin he sanoivat kulkevan noin 100 km/h.

Tässä sahauksessa oli luonnollinen halkeama pohjalla, joten lohkot halkaistiin irti "metallityynyillä", jotka oli liitetty painepesuriin, sen sijaan että olisi sahattu irti pohjasahauksella.

Ehdottomasti on teknologia kiinnostava, se on vähän kuin taikabanaani, jossa on valmiita viipaleita kuoren sisällä.

En ole vielä ollut paikan päällä selvittääkseni konkreettisesti, miten se tehdään, olen vain selvittänyt, että se on mahdollista. Yllä oleva kuulostaa loogiselta, mutta minulle kuvattiin myös tapa, jossa työskennellään 250 mm:n reikien kanssa.

Istun ja hion hakemusta lääninhallitukselle poikkeuksen saamiseksi määräyksistä.

Miksi tämä ketju on pysähtynyt? Miten menee? Milloin voi tulla katsomaan, miten luola tuli valmiiksi? :wow:

Projekti elää, mutta minulla on tällä hetkellä liian vähän tietoa seuraavan askeleen ottamiseksi.
1) Wireleikkaus ei ole monimutkaista, mutta kehen toimittajaan voi luottaa? Suurin osa toimittajista näyttää priorisoivan suurempia projekteja, ja tämä on minulle täysin testaamaton alue.
2) Mitä tehdä leikatulle materiaalille?
3) Kestääkö vuori yläpuolella?

Aion tarttua tähän asiaan enemmän kesän jälkeen, mutta täysin selvää on, että kustannukset tulevat olemaan suunnittelussa ja jälkitöissä, eivät itse sahauksessa.

Pidän peukkuja, että tämä projekti pystytään toteuttamaan. Olisi todella hauska seurata.

Mainitsit kolme kohtaa, jotka käsitin esteiksi jatkamiselle. Minulla itselläni ei ole lainkaan tietoa tällaisista projekteista, mutta yritän oppia, joten toivottavasti ymmärrät kysymykseni. :)

1) Styrud, joka mainittiin aiemmin ketjussa, eikö heihin voi luottaa? Vai onko heidän mielestään projekti liian pieni?
2) Etkö voi räjäyttää lohkoa pieniksi paloiksi ja myydä täyttöaineena?
3) Eikö sahalaitos tee laskelmaa siitä, kestääkö kivi?

1) Nämä ovat ehdottomasti luotettavia, mutta on tulossa enemmän toimijoita, jotka tekevät saman asian. Tämä on tekniikka, joka on erittäin hyödyllinen monissa tilanteissa. Mutta Styrudin antama hinta on vain arvio, heidän on nähtävä kohde yksityiskohtaisesti ennen kuin he voivat tarkemmin nähdä, mihin he päätyvät.
2) Halkeaminen on varmaankin se, mitä haetaan, mutta kaunista graniittilohkaretta ei haluta vain jauhaa. Ajatuksena on kaivaa se esiin ajotien edessä.
3) En tiedä, ei ole aivan yksinkertaista arvioida kiveä, ja minulla on toinen kontakti, joka auttaa minua ensimmäisen kysymyksen kanssa. Mutta en usko, että näillä yrityksillä on tätä yksityiskohtaista tietämystä.

Ongelma, kuten näen sen, on, että tämä ei ole ”kuluttaja”-tuote, mikä tarkoittaa sitä, että tilaajan on oltava paljon perehtyneempi, koska paljon voi mennä pieleen. Muutoin uskon, että hinta olisi paljon korkeampi. Uskon, että ne, jotka nykyään tilaavat tätä tekniikkaa, tietävät, mihin ovat ryhtymässä, ja heillä on paljon valmiina laskelmina ja logistiikkana.

S
Eikö lohkaretta voi myydä jollekin kivenhakkaamolle? Vaihtoehtoisesti sahata se hienoksi aidaksi tai jotain? :) tai kuten sanoit, mikä ajotie!!! Tai miksei terassi "solid granitklinkers" :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.