Hei.
Aion mahdollisimman pian aloittaa huoneen rakentamisen kellariimme, joka on luokiteltu ryömintätilaksi.
Se on ilmeisen tavallinen kellari, valettu lattia ja hyvä huonekorkeus. Mutta arvelen, että se on kosteampi kuin tavallinen kellari. Sisäänkäynnin luona vuoren vieressä on pieni "kanava", jossa on aina vähän vettä. Aion ostaa hygrometrin ja mitata ilmankosteuden lähipäivinä.
Ajatuksena on tehdä huone 3670x3450 (ulkomitat) Korkeus on tällä hetkellä 2360.
Olettaisin, että minun on valittava epäorgaaninen rakennusmateriaali ja käytettävä ilmarakoa ulkoseiniä vasten.
Huonetta käytetään vain meditaatioon, joten uskon, ettei minun tarvitse mitään lämmönlähdettä. Toivottavasti ei, koska budjetti ei ole kovin suuri.
Koska en ole koskaan aikaisemmin rakentanut mitään vastaavaa, tarvitsen kaiken avun ja vinkit, joita voin saada.
Ajattelin aloittaa laittamalla aluspahvin siihen, missä seinät tulevat olemaan. Sitten ruuvataan u-listoja lattiaan ja kattoon.
Seuraavaksi ruuvataan u-listoja pystysuoraan cc600 ja eristetään välit.
Imuroi betonilattia, levitä primeria, tiivistä metallilistojen väli ja levitä tasoitetta.

Joten tässä muutama alustava kysymys:

1. Ajattelenko oikein? Vai pitäisikö minun tehdä jollain muulla tavalla?
2. Riittääkö 50mm ilmarako ulkoseiniä vasten?
3. Kuinka paksua eristystä minun pitäisi käyttää? Kuinka leveitä metallilistoja minun pitäisi valmistaa? (Olen pellintekijä) Kuten sanottu, huoneen ei tarvitse olla 21 astetta. 15 astetta riittää hyvin.
4. Laitetaanko sitten kovempaa eristystä metallilistojen ja sisäeristyksen päälle ennen ulointa kerrosta? Vai voiko kipsilevyn /märkätilakipsilevyn asentaa suoraan listojen päälle?
5. Luin ByggMaxin kotisivuilta tasoitteesta: "Usein ei riitä, että imuroi pinnan; hiominen, raapiminen tai jyrsiminen on yleensä tarpeen, jotta saadaan riittävän hyvä alusta" tarvitaan tämä todella karkean betonilattian yhteydessä?
6. Täytyykö tasoite vahvistaa verkolla?

Kiitollinen vastauksista ☺
 
Y
Minullakin on sellainen talon alla, ja jotkut ovat spekuloineet, että se ehkä rakennettiin siksi, että se on radonalue.
Todennäköisesti ei siksi, mutta ehkä jotain, mitä sinun pitäisi tarkistaa ja sisällyttää rakennussuunnitelmiisi, jos osoittautuu, että teilläkin on radonalue.
 
  • Tykkään
människa
  • Laddar…
Onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta, jolla olisi mielipide?
 
Hei ihminen,

On kulunut muutama vuosi siitä, kun lähetit kysymyksesi, mutta et saanut hyvää vastausta.
Minulla on samat ajatukset ja ajattelin kysyä, haluaisitko jakaa miten lopulta teit?

Projektini ja nykyinen suunnitelmani näyttää tältä:
Minulla on ryömintätilaa, joka on noin 3 metriä korkea osan taloa (keittiö) alla, ja ajattelin, että olisi mukavaa rakentaa viinikellari, johon pääsee yksinkertaisesti keittiön lattian luukun kautta.
Kuitenkin minulla on vain sepeliä maan päällä, joten minun on joko valettava laatta tai rakennettava puurakenteinen lattia lähelle maata.
Kallistun puurakenteiseen lattiaan, koska se on paljon yksinkertaisempaa.
Minulla on jo ilmankuivaaja tilassa, joten se on kuiva ja hyvä.
Minulla on vain yksi seinä perusmuuriin, muut ovat tyhjään tilaan talon alla. Se on seinä perusmuuriin, josta olen hieman epävarma. En halua, että se voi homehtua, eikä pääse tarkastamaan ja korjaamaan ongelmaa. Mietin, että olisi noin metrin etäisyys perusmuurista, jotta en rakenta lähelle mitään seinää ollenkaan. Silloin huoneeni olisi täysin erillään tilassa. Pitäisi olla vähiten ongelmia sillä tavalla. Toisaalta menettäisin tilaa sillä tavalla. Ehkä voisi laittaa jotain epäorgaanista materiaalia suoraan seinää vasten? Tyypillisesti solumuovieristys ja metalliset palkit.
 
perjar perjar sanoi:
Hei ihminen,

On kulunut muutamia vuosia siitä, kun postasit kysymyksesi, mutta et saanut hyvää vastausta.
Minä mietin samaa asiaa ja halusin kuulla, haluaisitko jakaa miten lopulta teit?

Minun projektini ja nykyinen suunnitelma näyttävät tältä:
Minulla on ryömintätila, joka on noin 3 metriä korkea osan talosta (keittiö) alla, jossa ajattelin, että olisi hienoa rakentaa viinikellari, johon on pääsy yksinkertaisesti keittiön lattian luukun kautta.
Minulla on kuitenkin vain murskattua kiveä maata vasten, joten minun täytyy joko valaa laatta tai rakentaa puupalkkirakenne lähelle maata.
Kallistun puupalkkirakenteeseen, koska se on paljon helpompaa.
Minulla on jo kuivaaja tilassa, joten se on kuiva ja hyvä.
Minulla on vain yksi seinä, joka on sokkelia vasten, muut ovat tyhjää tilaa talon alla vasten. Olen hieman epäileväinen sokkelia vasten olevaan seinään. En halua, että siihen voi tulla hometta ja ettei siihen pääse käsiksi tarkistamaan ja korjaamaan ongelmia. Mietin, että voisin jättää noin metrin etäisyyden sokkelista, jotta en rakenna suoraan yhtään seinää vasten. Silloin huoneeni olisi täysin itsenäinen tilassa, pitäisi olla vähiten ongelmia näin. Toisaalta menetän tilaa sillä tavalla. Ehkä jotain epäorgaanista materiaalia voisi laittaa suoraan seinää vasten? Kuten solumuovieristettä ja metallikoolauksia.
Jos aiot käyttää sitä viinikellarina, ehkäpä katukiveys voisi olla vaihtoehto valetun lattian/palkkirakenteen sijaan, tuttavallani on niin viinikellarissaan talon alla. Maa tuskin jäähtyy niin paljon edes talvella, että tarvitsisit eristystä. Jätä aukko ulkoseinään tarpeeksi suureksi, jotta se on tuuletettu ja pääset kurkistamaan sen taakse, 1M kuulostaa hieman liioitellulta.
 
  • Tykkään
perjar
  • Laddar…
perjar perjar sanoi:
Hei ihminen,

On kulunut muutama vuosi siitä, kun lähetit kysymyksesi, mutta et saanut hyvää vastausta.
Minulla on samat ajatukset ja ajattelin kuulla, haluaisitko jakaa lopulta tekemäsi ratkaisun kanssani?

Projektini ja nykyinen suunnitelmani näyttää tältä:
Minulla on ryömintätila, joka on noin 3 metriä korkea talon osassa (keittiön alla), ja ajattelin, että olisi hienoa rakentaa viinikellari, johon pääsee yksinkertaisesti keittiön lattialla olevan luukun kautta.
Kuitenkin minulla on vain sepelistä tehty pohja, joten minun täytyy joko valaa laatta tai rakentaa puupalkisto lähelle maata.
Kallistun puupalkiston kannalle, koska se on paljon helpompaa.
Minulla on jo kosteudenpoistaja tilassa, joten se on kuiva ja hyvä.
Minulla tulee olemaan vain yksi seinä, joka on perusmuuria vasten, muut ovat tyhjää tilaa talon alla. Se on perusmuurin vastainen seinä, josta olen hieman epävarma. En halua, että se voi homehtua eikä sitä pääse tarkistamaan tai korjaamaan ongelmia. Mietin, että jättäisin noin metrin etäisyyden perusmuurista, jotta en rakentaisi mitään suoraan seinää vasten. Silloin huoneeni olisi kokonaan erillinen tilassa, mikä luultavasti aiheuttaisi vähiten ongelmia. Toisaalta menetän tilaa näin. Ehkä voisi laittaa jotain epäorgaanista materiaalia suoraan seinää vasten? Esimerkiksi solumuovieristys ja metallirunko.
Etkö voisi puhdistaa perusmuuria niin, että se näyttäisi hieman "hienommalta"?
 
S johd01 sanoi:
Voitko putsata perusmuurin niin että siitä tulee hieman "siisti"?
Kyllä, sen voisin tehdä. Voisi olla vaihtoehto.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.