Saatuani neuvoja aiemmasta keskusteluketjusta, olen nyt päättänyt rakentaa uuden portaan itse. Siksi luon tämän rakennusketjun, kun oli niitä, jotka olivat kiinnostuneita seuraamaan, miten se sujuu.
Minulla on olemassa oleva porras, jota aion käyttää mallina, mikä varmistaa oikeat lähtökohdat askelkorkeuden, askelmien koon ym. suhteen.
Massiivitammiset askelmat, jotka valkopetsataan ja lakataan
Lasikaiteet massiivitammi-käsijohteilla, jotka valkopetsataan ja lakataan kuten askelmat
Suunnitelma on seuraavanlainen:
Mallitan nykyisen portaan ja säädän mallin "tavallisesta" runkopalkista alustavaan runkopalkkiin
Leikkaan mallin MDF:stä varmistaakseni, että kaikki palat sopivat, mallit valmistetaan kaikille osille, sekä runkopalkille että askelmille
Kun mallit ovat valmiit, kaikki osat leikataan
Runkopalkit valmistetaan seuraavista:
Ydin 2 x 18 mm liimapuulevystä liimataan yhteen tavallisella valkoiselle puuliimalla. Syynä tähän valintaan on se, etten ole löytänyt liimapuupalkkeja oikeassa mitassa.
Runkopalkit päällystetään 4 mm MDF:llä, paremman viimeistelyn ja paremman pinnan saavuttamiseksi lakkaukseen
Olen tehnyt kokeen, kuten voi nähdä liitetyistä kuvista.
En aio kiirehtiä tämän projektin kanssa, joten voi kestää jonkin aikaa viestien välillä. Mutta olkaa kärsivällisiä, päivitän ketjua heti kun minulla on uutta tietoa.
Hauskaa, että yhä useampi ryhtyy rakentamaan portaita!
Minäkin mietin paraikaa porrashanketta, joka toivottavasti toteutuu vuoden aikana. Joitakin vuosia sitten rakensin portaat edelliseen taloon, joissa oli vangat sivuilla. Valmistin ne liimapalkista, jotka liimasin pystysuoraan. Askelmiin käytin tammen liimalevyjä.
Jos olet rakentanut portaikon valmiiksi, olisi kiva nähdä, miltä se näyttää. Olen itsekin portaikon rakennuksen edessä ja minulla on samanlaisia suunnitelmia.
Sitten se vihdoin tapahtui! 3 vuotta myöhemmin olen saanut aikaa rakentaa portaat. Se on vienyt minulta 4 viikonloppua mallintaa, sahata ja sovittaa paikoilleen. Jäljellä on nyt askelmat, mutta en luultavasti tee sitä ennen kuin vangstyckena on lakattu.
Aloitin mallintamalla koko portaikon apteekkaripahvilla. Leikkasin suorakulmaisia arkkeja, jotka kiinnitin sitten jokaisen askelman alle saadakseni oikean kulman. Tämän jälkeen teippasin ne yhteen 15 cm leveällä nauhalla, joka oli yhtä pitkä kuin vangstycket. Näin sain mallin jokaiseen vangstyckeen.
Tämän jälkeen sahasin vangstycke-mallit 6mm MDF:stä varmistaakseni, että ne sopivat. Minulla oli nimittäin rakoja nykyisten portaiden ja seinän välissä, koska portailla oli väärät mitat. Joten minun oli pakko säätää vangstycken pituuksia.
Se oli muutos alkuperäiseen suunnitelmaan. En jaksanut itse liimata levyjä vangstyckena, joten ostin 30 cm leveitä liimapuupalkkeja, jotka on tarkoitettu vangstyckeen.
Seuraava askel oli vangstycken sahaaminen liimapuupalkkeista. Suurin haaste oli saada oikeat kulmat. Kulmat menivät suhteellisen hyvin, mutta viistosin myös jokaisen askelman leikkauksen, koska se on ”pyöreä” porras, joten jokainen askelma kiertyy. Koska haluan, että trappnos näkyy sivulta, minun piti huolehtia oikeasta kulmasta. Tämä on vienyt paljon aikaa ja ajattelutyötä ☺️
Olen nyt asentanut vangstycken ja sen jälkeen mallintanut kaikki askelmat ja sahannut ne MDF:stä. Lähetän vangstyckena lakattavaksi tällä viikolla, joten nyt tulee tauko hetkeksi.
Vaikuttavaa, minulla on naapuri, joka ei edelleenkään ole saanut valmiiksi itsetekemäänsä portaita yli 25 vuoden jälkeen. Se on luultavasti rakennettu uudelleen kolmesta neljään kertaan alusta alkaen (vähintään). Nyt hän on saamassa sen valmiiksi (riittävän hyvä?) kun hän samanaikaisesti rakentaa taas uutta taloa...
Portaat ovat olleet valmiina hetken ja olen todella tyytyväinen lopputulokseen, joten nyt tulee loppu tälle rakennussäikeelle.
Kun olin saanut kaikki porraslaudat valmiiksi, valmistin yksinkertaisen askelma-mallin ylijääneestä MDF:stä ja tein mallinnuksen uusien porraslautojen ja vanhojen askelmien perusteella.
Leikkasin sitten MDF:ää ja tein siihen säätöjä. En halunnut riskeerata virheellistä sahausta tilaamissani massiivisissa askelmapuille.
Koska halusin porrasnokkosen, joka on samaa paksuutta kuin askelma, sahasin tangot, jotka liimasin etureunaan.
Kaiteeksi päätimme valita takoraudan. Sain yhteydenpidon yritykseen Örebrossa, joka rakensi toiveideni mukaisesti. Tämäkin oli melko haastavaa kaikkien kulmien vuoksi, mutta olimme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen.
Kun kaide oli maalattavana, viimeistelin askelmien käsittelyn ja asennuksen. Päällissuojaksi valitsin osmo valkokäsiteltyä kovavahaöljyä. Huomasin, että on monia eri koulukuntia askelmien asennuksessa, joissa eri koulukunnat suosittelevat ruuvaamista ja/tai liimaamista, mutta päätin liimata askelmat rakennusliimalla, koska halusin täysin piilotetun asennuksen. Aika näyttää, kadunko sitä. Tässä lopputulos.
Voin näin jälkikäteen todeta, että portaiden rakentaminen vie paljon aikaa, mutta se on jokaisen minuutin arvoista, kun lopputulos on juuri sellainen kuin ajattelin aloittaessani. Kuulin varhain portaikkoyrityksiltä ja rakennusalan ihmisiltä, että portaita ei kannata rakentaa itse. Joten jos joku siellä on kuullut saman, mutta haluaa silti rakentaa omat portaat, sanon, että omien portaiden rakentaminen onnistuu loistavasti, kunhan varaat aikaa ja olet huolellinen.