Y
Painekyllästetty rakennuspuu on nykyään niin täynnä halkeamia, että ne melkein hajoavat palasiksi ennen kuin ehtii kotiin ja aloittaa rakentamista.

Ajattele tehdä kukkalaatikoita ja rajauksia nurmikon ja soran väliin, mutta motivaatio katoaa, kun tietää, että puutavara on joko jo tai pian todella halkeillut...

Mitä tulee sora- ja nurmikkorajoihin, harkitsen laudan kiinnittämistä tukkejen päälle, jolloin halkeamat peittyvät ainakin ylhäältä katsottuna, mutta siinä tapauksessa voisin yhtä hyvin käyttää rakennuslattiaa.

Mutta ehkä joku siellä tietää fiksuja vaihtoehtoja? Tai sahan, joka tunnetaan halkeamattomasta materiaalista.

Olen juuri tänään tehnyt valmiiksi neljä uutta istutuslaatikkoa painekyllästetystä puutavarasta. Ulkokehys on kooltaan 1x4 metriä ja siinä on kolme erottavaa seinää. Olen käyttänyt 45x195 C 24 puutavaraa kahdessa rivissä korkeussuunnassa. Aiemmin olen käyttänyt tavallista rakennustavaraa, jonka olen vuorannut alushuovalla sisäpuolelta, mutta se kestää korkeintaan 6 vuotta. On noustava puutavaran laatuun saadakseen siistin lopputuloksen. Tämä voi tarkoittaa, että on ajettava ympäriinsä eri sahatavaraliikkeissä.

Y
Seuraan pettyneenä muiden kukkalaatikoita paikallisesti hankitusta puutavarasta, jossa puu on halkeillut hyvin paljon.

Mainitset puutavaran laadun parantamisen. Onko kaikki puu leimattu niin, että minun pitäisi etsiä tiettyä luokitusta ja jos on, niin mitä?

Karkeammat mitat (45x120 ja ylöspäin) ovat yleensä lujuusluokiteltuja, mikä on myös epäsuorasti ulkonäköluokitus. Yleensä voi valita C14 ja C24 välillä. Jälkimmäinen laatu on homogeenisempi ja sisältää vähemmän suuria oksia. Ohuempi puutavara, esim. terassilauta, on ulkonäköluokiteltu. G4-1:stä G4-4:ään. Oksien määrä ja koko ovat myös siellä tärkeä parametri. G4-4 tulisi täysin välttää. Yksi tapa kiertää ongelma on käyttää kapeampaa puutavaraa useammassa kerroksessa,

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.