Seuraava askel radonin torjunnassa oli ylimääräiset rakoventtiilit ja ilmanvaihdon lisääminen. Kahdella rakoventtiilillä arvo laski hieman alle 400 Bq.

Eli ei tarpeeksi hyvää.

Pitkän googlauksen jälkeen päädyin Mitsubishi VL-100 ilmanvaihtolaitteeseen. Tämä asennettiin eilen ja on nyt matalalla nopeudella, koska korkean nopeuden tila oli liian äänekäs.
 
Radonmittari näyttää pitkäaikaisen keskiarvon 264 Bq/m³.
264Bq. Nyt olemme todella lähellä 200.
 
Ytong-harkkojen paloja läjässä, käytetty seinien rakentamiseen.
Ytong-kivi seinissä
 
Kaksi seinään porattua reikää ikkunoiden yläpuolella.
VL-100 vaatii 2 reikää. Tietenkin on raudoitustanko siellä, missä porataan.
 
Taitava olet! Ventilaation avulla pääset varmaan reilusti alle 200 Bq, eikö niin?
 
Hei.

Eilen saimme tulokset pitkäaikaismittauksestamme VL-100-asennuksen jälkeen.
Hivenen masentava 380Bq.
Olen kuitenkin mitannut vähintään viikon ajan omalla radonmittarillani ja saanut tasoja alle suositellun 200.
Valitettavasti näen tämän merkkinä siitä, että vuokralaisemme päättää sittenkin ajoittain sammuttaa tuulettimen.

Joten... Radontapetti ei toiminut minulle ja nyt ei myöskään tuuletin, mikä johtuu todennäköisesti pikemminkin vuokralaisestamme kuin tuotteesta, joka oli suhteellisen helppo asentaa ja joka toimii hyvin.
Valitsisin ehdottomasti tämän ratkaisun, jos minulla olisi kellari tai osa talosta, joka tarvitsisi hieman ylimääräistä ilmanvaihtoa.
Tuuletin on äärimmäisen helppo ja toimii, mutta ei jos sen sammuttaa, valitettavasti.

Seuraava askel on täydellinen LTO. Huh kuinka kallista!
 
  • Surullinen
tobbbias
  • Laddar…
Mutta jos tuuletin on ollut pois päältä, sinun täytyy tehdä uusi mittaus, kun se on päällä.

Tytär on äskettäin saanut uudet venttiilit koko asuntoon, hieman parempi veto keittiön ja kylpyhuoneen tuulettimessa (kylpyhuoneen ovi imeytyy kiinni), ja sen jälkeen radonmittauksen. heille on sanottu, että he eivät missään nimessä saa koskea venttiileihin, ennen kuin mittaus on valmis, jotta se näyttää oikein. Jos he sitten päättävät sulkea ne, kun mittaus on valmis, se on heidän omalla vastuullaan, asunto-osakeyhtiö on täyttänyt osuutensa, jos mittaus hyväksytään avoimilla venttiileillä.
 
Mutta juuri tämä on osa ongelmaa. Kaikki lupaavat pitää venttiilit auki, mutta ne suljetaan heti, kun lähden asunnosta. Ja koska OVK on minun vastuullani, virhe on myös minun, kun arvot ylittävät 200.

Siispä. Ratkaisuksi tulee kuitenkin asentaa jotain, mitä on vaikeampi manipuloida kuin yksinkertaiset rakoventtiilit.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.