Olen pitkään etsinyt hyvää tietoa siitä, miten tapetti toimii käytännössä, mutta löytänyt hyvin vähän.
Joten kokeilen itse ja jaan hieman kokemuksia.
Kyseisessä asunnossa radonpitoisuus on ollut noin 900 Bq luonnollisella ilmanvaihdolla. Asensimme poistoilmapuhaltimen ja pääsimme 450 Bq:iin.
Radonmittarilla olemme päätelleet, että radonia tulee ensisijaisesti seinistä, sillä meillä on paikoillaan rakennetut vaatekaapit, joissa arvo on selvästi korkeampi oven ollessa kiinni.

Voin todella suositella yksinkertaista radonmittaria. Tarkka tai ei, se osoittaa melko nopeasti, tuottavatko toimenpiteesi tuloksia.

Olemme nyt aloittaneet tapetoinnin ja aiomme saada sen päätökseen viikonloppuna. Se on kuin tavallisen tapetin kiinnittäminen, paitsi että kulmissa se on todella hankalaa. Se ei halua asettua paikoilleen vaan irtoaa helposti. Sitten meidän täytyy liimata kaikki saumat uudelleen, koska ne irtoavat myös.
Mutta tulee olemaan todella jännittävää nähdä tulos.

Palaan asiaan. .
 
  • Tykkään
Hussematte
  • Laddar…
Ongelmana on saada saumakohdat pysymään paikallaan. Nämä täytyy liimata uudelleen tietyistä kohdista. Tässä voi olla syytä varautua, koska olemme käyttäneet eri valmistajan liimaa kuin suositeltu Särmikäs lastulevyn reuna ei sovi kunnolla yhteen, mahdollinen ongelma liimauksessa eri merkkisellä liimalla kuin suositeltu.
 
  • Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
No niin. Oli aika koota arviointi ja voin vain kylmästi todeta, että se oli täydellinen fiasko. Ei minkäänlaista vaikutusta radonarvoon.

Onko tämä sitten huono tuote? Kyllä ja ei. Ylähuulella kiinnittäminen on aivan huono. Olemme kokeilleet kahta erilaista liimaa, mutta saumat on liimattava uudelleen monta kertaa. Emme kuitenkaan ole käyttäneet suositeltua merkkiä, mutta saman tyyppistä liimaa kyllä. Ilmeisesti tämä tapetti on onnistunut hyvissä tuloksissa joillekin, mutta radon on ovela vastustaja, joka näyttää löytävän kaikki mahdolliset reitit sisään.

Mitä olen tehnyt väärin? Enhän ole palkannut ammattilaista radonin lähteen analysointiin, vaan olen tehnyt johtopäätöksiä omalla mittarillani. Kun kaikki venttiilit ja aukot toisessa kerroksessa olevassa asunnossa suljettiin, onnistuin nostamaan radonpitoisuuden 1600Bq:hen. Silloin myös korkeita pitoisuuksia suljetuissa kaapeissa, jotka ovat seinän alueella. Mutta kun tapetointi on olohuoneessa, jossa tuloilmaventtiilit sijaitsevat (poistoaukot päästö- ja kylpyhuoneessa), en pystynyt mittaamaan selkeää eroa, se antaa minulle vastauksen, että tämä ei ollut ratkaisu minulle.
 
  • Tykkään
MrMack ja 1 muu
  • Laddar…
Ikävää, että tulos oli ei mitään :(
Kiva, että jaat kokeen kumminkin(y)
 
  • Tykkään
MrMack
  • Laddar…
Olen itse asentanut radontapettia kahdesti, kerran edellisessä asunnossani ja kerran asiakkaalla. Ei ongelmia saada sitä kiinnittymään, käytin märkätilaliimaa. Sitten on erittäin tärkeää tiivistää kaikkialta, sillä kyseessä on kaasu, joka pitää kapseloida. Ihanteellisesti kaikki sisustus, listat, jne., tulee poistaa, jotta saadaan tiivis. En koskaan tehnyt seurantamittausta omassa asunnossani, mutta asiakas oli tehnyt mittauksia ja väitti, että se toimi!
 
G Göte Friman sanoi:
Radonmittarilla olemme tulleet siihen tulokseen, että radon tulee ensisijaisesti seinistä, koska meillä on paikan päällä rakennetut vaatekaapit, joissa arvo on selvästi korkeampi oven ollessa kiinni.
Se voi myös johtua siitä, että vaatekaapeista puuttuu tiivistys lattiaan ja seinien sisäpintoihin, jolloin kaasu voi päästä raoista alhaalta. Jotta nähtäisiin, että se todella tulee seinistä, tarvitaan kannettava gammasensori (en kuitenkaan tiedä, onko sinulla jo sellainen, koska en löydä tietoa mittausmenetelmästä). Sellaisella voit myös nähdä, onko kaasu hajonnut ja jäänyt uuden tapettisi taakse. Kysy kunnan Ympäristö ja Terveys -osastolta, ehkä heiltä voi lainata mittarin.
 
Viimeksi muokattu:
Tietenkin on tärkeää huomauttaa, että tietyt vaatekaapit ja alue elementin takana eivät ole peitettyjä. Olen kuitenkin hieman skeptinen sen suhteen, että sen täytyy olla yhtä tiivis kuin sukellusvene. Jos olen peittänyt yli 95% seinäpinnasta, tuntuu siltä, että minun olisi pitänyt huomata pieni muutos.

Mutta voin olla täysin väärässä. Nyt työskentelen saumojen huolellisen liimaamisen parissa ja asennan ylimääräisiä rakoilmaputkia.

En täysin hauku tapettia, voin vain todeta, ettei se auttanut minua tässä asunnossa.
 
Radonmittari näyttää pitkän aikavälin keskiarvoksi 592 Bq/m³ ja lyhyen aikavälin keskiarvoksi 434 Bq/m³.
434 Bq tänään :-(
 
Olen lukenut, että tapetti yleensä puolittaa radonin. Se edellyttää, että se on hyvin tehty ja kytkimet ja pistorasiat on tiivistetty.
Normaalisti radon lisääntyy seinän toisella puolella.
 
Miten olet tullut siihen tulokseen, että radon tulee seinästä? Onko seinät rakennettu tunnetusta radiumia sisältävästä materiaalista (esim. sinibetonista)? Tiedätkö, millä periaatteella mittarisi mittaa? Mittaako se alfa- vai gammakiihteitä? Onko instrumentissa suuntavaikutusta?
 
HasseTeknik HasseTeknik sanoi:
Mittaaako se alfa- vai gamma-säteilyä? Onko instrumentissa suuntatoimintaa?
Radon-näytteenotto: passiiviset diffuusiokammiot
Havaitsemismenetelmä: alfa-spektrometria
Ei näytä olevan suuntatoimintaa.
 
Tarvitseeko odottaa vain muutama päivä ennen kuin voi tehdä johtopäätöksiä?
 
OK, sitten se mittaa kaasun hajoamista suoraan. Voit kokeilla sulkea mittarin jonkinlaiseen puolipalloon (avloppsrensare?) joka painetaan tiiviisti seinää vasten ja sitten lukea, jotta näet, tuleeko se todella sieltä. Radonsanoinnissa on ratkaisevan tärkeää tietää tarkasti, mistä se tulee sisään.
 
useless useless sanoi:
Täytyykö odottaa vain joitakin päiviä ennen kuin tekee johtopäätöksiä?
Saa viitteen siitä, nouseeko vai laskeeko arvo muutamassa tunnissa. Luotettava arvo vie vähintään viikon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.