Olen kiinnostunut talosta, joka on rakennettu sinibetonista.
Myyjä on tehnyt mittauksen, mutta se on tehty yhden vuorokauden ajalta!
Onko siitä mitään hyötyä ylipäätään?
Mittaus osoitti 100 ja 73 Bq/m3 yli- ja alakerrassa.
Syynä radonmittaukseen oli, että ulkoseinistä ja pääasiassa sisäseinistä oli mitattu gammasäteilyä, joka ylitti 0,3 mikroSv/h.
Huippuarvo oli 0,47 mikroSv/h.
Joten kysymykseni on, onko radonmittaus luotettava ollenkaan? Vai pitäisikö sitä pitää vain indikaationa?
Sekä ulko- että sisäseinät on rakennettu sinibetonista.
Voivatko myös lattiaelementit olla rakennettu sinibetonista?

Olin valinnut toisen talon. Sinibetonitalot ovat vaikeasti myytäviä tänään. Mieti, miten on 25 vuoden kuluttua, kun aiot myydä...
// Kim

Gammamittaus on sen arvoinen kuin se ilmaisee. Se voi ehkä nähdä merkkinä. Radonia sen sijaan on mitattava 70(?) päivää talvella sisätiloissa, kun ei tuuleteta niin paljon. Gammatasot alle 0,3 taitavat lähestyä hyväksyttyjä arvoja uudisrakentamisessa nykyään. En usko, että lattiarakenteet voisivat olla sinibetonista, ei. Se ei ole yhtä sitkeä kuin tavallinen betoni on.

Viimeksi muokattu:
Puhuin tänään välittäjän kanssa ja hänen mukaansa välipohjat ovat valettuja holveja ja voivat sisältää sinibetonin.
voin lisätä, että välittäjä ei vaikuttanut erityisen varmalta.

Tietenkään hän ei ole varma... Hän onhan mäklare. Jos hän sanoisi, että se olisi jommallakummalla tavalla, hänen täytyisi seistä sen takana. Ehkä olisi hyvä saada piirustus talosta? Ehkä hän KENTIES voi järjestää sen? Ei minulla ole kovin hyvää kuvaa mäklareista, kuten huomaat... Kuten sanottu, piirustus olisi varmaan hyvä.

Välipohjat, jotka sisältävät sinistä kevytbetonia, esiintyvät ja eivät ole niin harvinaisia (valitettavasti). Radonmittaukset ovat käytännössä arvottomia, osittain koska mittausjakso on liian lyhyt ja osittain koska väärä aika vuodesta, mutta ennen kaikkea siksi, että puuttuu tieto siitä, miten ja kenen toimesta ne on tehty! Lyhytaikainen mittaus voi toimia indikaationa, jos se on tehty oikeissa olosuhteissa, mutta yläpuolella mainitut tulokset vaikuttavat epätodennäköisiltä, ne ovat liian alhaiset siihen, mitä voi odottaa niissä olosuhteissa...

Humulus sanoi:
Lattialaatat, jotka sisältävät sinistä kevytbetonia, esiintyvät ja eivät ole niin harvinaisia (valitettavasti). Radonmittaukset ovat periaatteessa arvottomia, osittain siksi että mittausjakso on liian lyhyt, osittain väärään aikaan vuodesta, mutta ennen kaikkea siksi, että puuttuu tieto siitä, miten ja kenen toimesta ne on tehty! Lyhytaikainen mittaus voidaan käyttää indikaationa, jos se on tehty oikeissa olosuhteissa, mutta yllä olevilta tulokset vaikuttavat epätodennäköisiltä, ne ovat liian alhaisia verrattuna siihen, mitä pitäisi odottaa näissä olosuhteissa...
Tulokset voivat olla täysin oikeita, mutta sitä ei tiedetä varmasti. Sinibetonin valmistus tapahtui useilla eri paikoilla Ruotsissa aikoinaan. Länsi-Götanmaalla, Gävlen ympäristössä, Skånessa ja esimerkiksi Öölannissa. Se sisältää alunamaasavea, jota kerättiin näillä alueilla. Riippuen siitä, mistä alunamaasavi on peräisin, sinibetonin radonpitoisuus vaihtelee. Öölannin betoni (olen kuullut) on periaatteessa radonvapaata. Koska asun itse sinibetonitalossa, olen yrittänyt tarkistaa asioita. Onneksi saimme todella alhaiset hienot arvot. Se voisi olla Öölannin betonia... Gamma-mittaus antaa oikein tuloksen heti, kuten sanottu. Se voi ehkä antaa viitteen siitä, mihin suuntaan ollaan menossa.

En kirjoittanut, että olisi mahdotonta, että mitatut arvot olisivat oikeita - vaan että (perustuen kokemukseen melko monista kohteista), pidän epätodennäköisenä, että arvot ovat edustavia kyseisen rakennuksen vuotuiselle keskiarvolle! On täysin totta, että uraniliuskeen sisältö vaihtelee eri valmistuspaikoilla (ja siten vastaava ero vapautuvassa radonkaasumäärässä), lisäksi esiintyy tiettyjä eroja myös samasta valmistuspaikasta peräisin olevissa eri erissä, tosin vähäisiä vaihteluita. Mitatut gammasäteilyn arvot viittaavat siihen, ettei kyseessä ole mikään pahimmista valmistajista, mutta ne ovat korkeampia kuin yleensä saa Granhögenistä (Öölanti). Huomattava on myös, että usein tapahtuu sekaannusta Öölannissa valmistetun sinisen kevytbetonin ja valkoisen, hiekkaan perustuvan kevytbetonin välillä, jota on myös valmistettu samassa paikassa ja joka ei periaatteessa vapauta lainkaan radonia.

oskis 123 sanoi:
Tulokset voivat kyllä olla täysin oikeita, mutta siitä ei voida olla täysin varmoja. Sinibetonia valmistettiin Ruotsissa useissa eri paikoissa aikoinaan. Västergötlandissa, Gavlen ympäristössä, Skånessa ja esimerkiksi Öölannissa. Se sisältää alunaliusketta, jota kerättiin näiltä alueilta. Riippuen siitä, MISTÄ alunaliuske on peräisin, sinibetonin radonpitoisuus vaihtelee. Öölannista peräisin oleva (olen kuullut) on käytännössä radonvapaata. Koska itse asun sinibetonitalossa, olen yrittänyt tarkistaa tietoa hieman. Onneksi saimme todella alhaiset hienot arvot. Se voisi olla Öölanninpainotteista betonia.... Gammasäteilymittaus antaa oikean tuloksen heti, kuten sanottua. Sen voi ehkä nähdä indikatiivisena mihin suuntaan ollaan menossa.

Laitan kaikki mittaustulokset gammasäteilystä tänne, jotta näette paremmin. Näyttää siltä, että teillä on hyvä käsitys tästä.

Alakerta:
sisäseinät 0,20-0,32 mikroSv/h
ulkoseinät 0,22-0,47 mikroSv/h

Yläkerta:
sisäseinät 0,20-0,27 mikroSv/h
ulkoseinät 0,23-0,33 mikroSv/h

Kellari:
sisäseinät 0,12-0,13 mikroSv/h
ulkoseinät 0,10-0,24 mikroSv/h

Kuten näette, ilmoitin aiemmassa viestissä korkeimmat mitatut arvot. En tiedä, oliko tämä oikein tehty vai antavatko nämä luvut oikeamman kuvan?

Nuo arvot eivät ole pahimmasta päästä. Osa onhan alle raja-arvojen.

Näyttää tosiaan olevan suhteellisen ok arvot. Tiedätkö, onko ne mitattu suoraan seinän vierestä vai ovatko ne arvoja esimerkiksi huoneen keskeltä?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.