Hei !
Olemme aikeissa asettaa uutta peltikattoa vanhan mineriittisilokaton päälle (laatat ovat nähneet parhaat päivänsä). Asumme tiilitalossa 60-luvulta. Vintti silokaton alla on puolivintti/ryömintävintti, jossa ei varsinaisesti oleskella.
Ratkaisu asentaa pelti mineriitin päälle on muodostunut taloudelliseksi ja käytännölliseksi - olemme hyvin tietoisia siitä, että se ei ehkä ole optimaalinen kaikilta osin, mm. ajatellen mineriitin/asbestin vaarallisuutta.

Nyt kuulen kuitenkin kaverini sanovan; oletteko ajatelleet, että mineriitti sisältää radonia? On olemassa riski, että radonpitoisuus talossa kasvaa, jos mineriitin päälle laitetaan pelti ja näin eristetään se taloa kohti?

Voiko joku teistä, joka on perillä asiasta, tehdä minut viisaammaksi, onko tämä totta ja onko sillä terveysmerkitystä?

On lisättävä, että talo kävi läpi radonmittauksen ennen kuin ostimme sen, ja silloin pitoisuudet olivat turvallisesti alle raja-arvon.

Suuret kiitokset etukäteen / Jörgen

Se on luultavasti ongelmatonta. Eterniittikatot ovat täysin vaarattomia, kunnes levyjä rikotaan, jolloin asbesti leviää.

Ajatelkaa vain tarkistaa, kestävätkö kattoristikot kantaa lisäkaton sekä lumen ja tuulen kuorman.. Sellaisina kuin talvet ovat olleet viime vuosina, monet katot ovat olleet vaaravyöhykkeessä.

Kiitos - mutta radon-esintyminen/väitetty lisääntyminen kapselilla - miten se voi?

Olen monien vuosieni aikana, jolloin olen työskennellyt radoniin liittyvien kysymysten parissa, koskaan kohdannut sellaista eterniittiä, jonka radonpäästö olisi häiritsevän kokoinen...
Eterniitin ongelma on asbestisementtikuitujen sisältö, ei radonpäästö.

Olen kyllä lukenut, että radonlähde, joka eristetään yhdeltä puolelta, lisää päästöjä toisella puolella, mutta aivan kuten Humulus, en ole koskaan kuullut, että eternit voisi olla radonlähde, en usko että siitä olisi mitään vaaraa.

Kiitos inputista - tunnen itseni ainakin vähän rauhallisemmaksi nyt.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.