4 825 lukukertaa ·
4 vastausta
5k lukukertaa
4 vastausta
Raakapontti vääntyy+sinihome
Hei
Rakensin 30 m² varaston (eristämätön) kesän lopulla.
Päätin panostaa raakapontti- ja kahteen kerrospaperoon (aluskatto+ulkopaperi).
Nyt kun Göteborgin talvi on iskenyt, raakapontti käyristyy paljon tietyissä paikoissa
ja siinä on myös aika paljon sinistyviä kohtia.
Mitä olen tehnyt väärin?
Kokosinko pontit liian tiukasti, ostinko huonoa puutavaraa?
Raakapontti makasi autotallissa pitkän aikaa ennen kuin naulasin sen kiinni, voiko se vaikuttaa.
Onko teillä ideoita?
Terveisin
Kalle M
Rakensin 30 m² varaston (eristämätön) kesän lopulla.
Päätin panostaa raakapontti- ja kahteen kerrospaperoon (aluskatto+ulkopaperi).
Nyt kun Göteborgin talvi on iskenyt, raakapontti käyristyy paljon tietyissä paikoissa
ja siinä on myös aika paljon sinistyviä kohtia.
Mitä olen tehnyt väärin?
Kokosinko pontit liian tiukasti, ostinko huonoa puutavaraa?
Raakapontti makasi autotallissa pitkän aikaa ennen kuin naulasin sen kiinni, voiko se vaikuttaa.
Onko teillä ideoita?
Terveisin
Kalle M
Minulla oli sama ongelma talomme kanssa. Odotin rimoituksen kanssa, jotta en puhkaisisi huopaa. Se oli virhe. Olin myös lyönyt raakapontin liian tiukkaan yhteen ja naulannut huonosti.
Olen huomannut, että raakapontti liikkuu noin 10 % kuivimmasta kosteimmaksi vuoden aikana.
Odotin kevääseen, jolloin se kuivui, ja pystyin naulaamaan enemmän, paljon 5" tuli käytettyä...
mutta kun sinulla on huopa, uskon, että sinun täytyy repiä huopa pois ja sitten naulata kuivuttuaan keväällä. vaihtoehtona elää sen kanssa. Mutta varo, ettei se paisu enempää, niin että huopa halkeaa.
Onnea!
Olen huomannut, että raakapontti liikkuu noin 10 % kuivimmasta kosteimmaksi vuoden aikana.
Odotin kevääseen, jolloin se kuivui, ja pystyin naulaamaan enemmän, paljon 5" tuli käytettyä...
mutta kun sinulla on huopa, uskon, että sinun täytyy repiä huopa pois ja sitten naulata kuivuttuaan keväällä. vaihtoehtona elää sen kanssa. Mutta varo, ettei se paisu enempää, niin että huopa halkeaa.
Onnea!
Hei
Kiitos vastauksista
Olen naulannut 75 mm nauloilla, kaksi kpl/lauta ja kattokannatin.
Etäisyys kattokannattimien välillä noin 850 mm.
Råspont 17x95, (olisi pitänyt käyttää 22x95, ehkä se kiertyy vähemmän)
Tuntuu siltä, että tämän pitäisi riittää, eikö niin?
Pitäisikö råspontia olla lyömättä "pohjaan" vaan jättää muutaman millimetrin rako?
Nyt on kaksinkertainen kerros huopaa, josta päällimmäinen on kallis 3 asteen versio, joten se saa olla siinä, missä se on.
Keväällä, kun se kuivuu kunnolla, ehkä voisin levittää kattoon jotakin puuöljyä tai vaihtoehtoisesti maalata sen.
Pitäisikö sen vähentää råspontin kosteuden imeytymistä?
Mitä mieltä olette?
Kiitos vastauksista
Olen naulannut 75 mm nauloilla, kaksi kpl/lauta ja kattokannatin.
Etäisyys kattokannattimien välillä noin 850 mm.
Råspont 17x95, (olisi pitänyt käyttää 22x95, ehkä se kiertyy vähemmän)
Tuntuu siltä, että tämän pitäisi riittää, eikö niin?
Pitäisikö råspontia olla lyömättä "pohjaan" vaan jättää muutaman millimetrin rako?
Nyt on kaksinkertainen kerros huopaa, josta päällimmäinen on kallis 3 asteen versio, joten se saa olla siinä, missä se on.
Keväällä, kun se kuivuu kunnolla, ehkä voisin levittää kattoon jotakin puuöljyä tai vaihtoehtoisesti maalata sen.
Pitäisikö sen vähentää råspontin kosteuden imeytymistä?
Mitä mieltä olette?
Vaikea tietää, miten olet saanut kosteuden puutavaraan. Ennen asennusta tai sen jälkeen.
Tärkeintä on kuitenkin varaston tuuletus. Paikallaan oleva kostea ilma, jota aurinko lämmittää silloin tällöin kermipahvin kautta, kondensoituu helposti katon sisäpuolelle, kun tulee kylmä ja lisää siten puutavaran kosteuspitoisuutta.
Vinkki: asenna venttiilit korkealle harjan kohdalle. Vaihtoehtoisesti maalaa katto, kun kosteuspitoisuus on alhaisimmillaan. (aivan kuten kirjoitat)
Itse tekisin varmaankin molemmat.
Tärkeintä on kuitenkin varaston tuuletus. Paikallaan oleva kostea ilma, jota aurinko lämmittää silloin tällöin kermipahvin kautta, kondensoituu helposti katon sisäpuolelle, kun tulee kylmä ja lisää siten puutavaran kosteuspitoisuutta.
Vinkki: asenna venttiilit korkealle harjan kohdalle. Vaihtoehtoisesti maalaa katto, kun kosteuspitoisuus on alhaisimmillaan. (aivan kuten kirjoitat)
Itse tekisin varmaankin molemmat.
Klikkaa tästä vastataksesi