Aloitettu talon julkisivun vaihto, rakennusvuosi 1903. Tällä hetkellä eteläpuolella on paneeli, joka on hyvin sääkulunut.
Paneeli on naulattu suoraan pystypuuhun. Olen repinyt paneelin ja poistanut tuulensuojapaperin.
Nyt pohdin, toimiiko se, jos puuhun kiinnittää niittipyssyllä uuden tuulensuojapaperin ja sitten vaakasuoraan kiinnittää ohuemman rimalautan (ilmarakojen vuoksi ja puun epätasaisuuksien tasoittamiseksi).
Riittääkö 22x70? Onko ohuempia? Suurin osa nauloista kuitenkin osuu puuhun, paitsi ne, jotka päätyvät rakoihin.
Haluan minimoida ikkunan "uppoamisen" sekä ikävän päällekkäisyyden perusmuurin päällä.
Se riittänee, itse olisin todennäköisesti tyytynyt huonoimpien lautojen vaihtoon ja uudelleenmaalaukseen, mietin että sinulla voi olla vaikeuksia löytää vastaavaa puutavaranlaatua nykyään?
Kiitos vastauksesta.
Yksi ongelma oli, että useimmat laudat olivat vääntyneet, ajattelin hetken vain vaihtaa listat ja ruuvata uudet paikalleen. Pelkään, että useat pohjalaudat sitten murtuisivat keskeltä. Kuivahalkeilleet melkein kokonaan läpi.
Kiitos vastauksesta.
Yksi ongelma oli, että suurin osa laudoista on vääntynyt, ajattelin hetken vain vaihtaa verhouksen ja ruuvata uudet paikoilleen. Pelkään, että useat alalaudat katkeaisivat sitten keskeltä. Kuivahaljenneet melkein kokonaan.
Älä ruuvaa, paneeli ja rimoitus on parempi naulata
Käytetty 2,8x75mm naula pohjalaudoille. Minkä naulan otan piilurimoille? 3,4x100mm? Kiinnostaisi vähän ruuvata piilurimat, koska vetomurtolujuus on parempi kuin naulojen.
Terveisin Anders
Ffribygg sanoi:
Älä ruuvaa, paneeli ja rimoitus on parempi naulata
AAnders_cc sanoi:
Aloitettu talon julkisivun vaihtaminen, rakennusvuosi 1903. Tällä hetkellä on piilurimapaneeli, joka eteläpuolella on erittäin sään kuluttama. Paneeli on naulattu suoraan seisovaan hirteen. Olen purkanut paneelin ja ottanut pois tuulensuojapaperin. Nyt mietin, toimiiko se, että niittaan uutta tuulensuojapaperia hirteen ja sitten vaakasuoraan ruuvaan ohuemman naulausriman (ilmarakoa varten sekä tasoittamaan hirsien epätasaisuuksia). Riittääkö 22x70? Onko ohuempia? Suurin osa nauloista tulee kuitenkin menemään hirteen, paitsi ne, jotka sattuvat mennä rakoihin.
Haluan minimoida ikkunoiden "uppoamisen" sekä ikävän päällekkäisyyden sokkelin yli.
Käyttänyt 2,8x75mm nauloja alapuulevylle
Mikä naula minun pitäisi ottaa päällimmäiselle? 3,4x100mm? Haluaisin hieman ruuvata päällimmäisen, koska vetolujuus on parempi kuin naulan
Terveisin Anders
Jos naulaat, tuleva huolto sujuu nopeammin/helppommin, vain napauta naula, jos tarpeellista ja helppo irrottaa puu sorkkaraudan kanssa, jos niin on, jos ruuvaat, sinun tai tulevan omistajan täytyy löytää urapalat, jotka ovat todennäköisesti silloin peitetty maalilla ja roskalla tai rikkoa puu.
Jos naulata, tuleva kunnossapito sujuu nopeammin/helpommin, vain napauta naula sisään, jos tarvitsee, ja on helppo irrottaa rima sorkkaraudalla, jos niin olisi, jos ruuvaat, sinä tai tuleva omistaja joutuvat etsimään bittien urat, jotka todennäköisesti ovat silloin peitetty maalilla ja likalla tai rikkovat riman.
Kiitos inputista.
Mutta mikä naula. 3,4x100 galvanoitu lankanaula?