Hei!
Vaikuttaa siltä, että kellarin seinä (se, johon kellarirappuset on kiinnitetty) seisoo puulattialaudalla, joka puolestaan on upotettu betonilattiaan (talo vuodelta -39).

Betoni, kellari ja orgaaniset materiaalit eivät ole paras yhdistelmä, vaikka puulattialauta näyttäisikin ulkoisesti hyvältä. Mitä tehdä?

Ystävällisin terveisin,
Lars

Ei, niin ei pidä rakentaa MUTTA jos talonne on ollut sellainen jo vuodesta -39, se on ilmeisesti "selvinnyt" ongelmilta. Lainaa/osta kosteusmittari ja kokeile sokkelia, jos olet erityisen huolissasi!

Hei Rakentaja & kiitos yksityiskohtaisesta vastauksesta, jota en kuitenkaan täysin ymmärrä...

Ymmärrän, että minun pitäisi avata kämmenen välistä olevat pystysuuntaiset puupilvot ja poistaa kynnys korvaten se uudella, joka kiilataan. Mutta silloin en ole sahannut pilpuja ja minulla on siksi pala kynnystä jäljellä lattiassa... juuri siellä, missä huomautat, että on tärkeää kiilata. Jossain kohtaa ajatteluvirheeni on olemassa ja tarvitsen apua sen selvittämiseen.

Yst. terv.
LArs

Kyllä kiitos, se on "vain" niin, että minulla on vain kaksi seisovaa palkkia, yksi siinä missä portaikko alkaa ja yksi siellä missä se päättyy. Muuten palkit ovat poikittain molemmin puolin naulatun paneelin kanssa. Tukipalkki on sitten naulattu tähän puupaneeliin. Tämä tarkoittaa minulle sitä, että koko portaiden paino jakautuu tasaisesti aloille paneelin kautta.
Tämä ehkä tarkoittaa, että portaat "riippuvat" paneelissa, jos leikkaan seinän jonkin matkan päästä lattiasta?
Portaiden "pituus" on noin 2,5 metriä mitattuna lattiasta.

Mikä on karlsson-kiilaa? Ymmärrän, että ne ovat tarkoitettu luomaan jännitystä lattian ja uuden alusrakenteen väliin. Rakennustarvikekauppa?

Kiitos Rakentaja kommenteistasi. Näin teen...

Muuraan uuden perustuksen porrasaskelmaksi ja joka kohtaa vankkain alaosan kanssa, ja laitan niiden väliin pellin, jotta ei ole orgaanista materiaalia kiven perustusta vasten, vaikka se on pitkälti kosteista alueista. Minun täytyy keksiä hyvä tapa saada kiristystä vankkaita vasten. Nyt porras seisoo vakaalla alustalla.

Sitten leikkaan seinän 10 cm lattiasta, poistan puupalkkini ja valan uran umpeen. Sen jälkeen asetan seinän/kulmapylväät useisiin säädettäviin pylvästukiin, jotka kiinnitän lattiaan, jotta saan sen tiukasti lattiaa vasten. Sitten päälle kipsi...

Tuntuu, että tämä tulee toimimaan...
/Lars

good thinking...kiitos...

Knudsen tai Karlsson...sama se - nyt tiedän mikä funktio on! ;D

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.