Jag håller på att renovera ett rum i min "vind". Ett hus från 1970-talet byggt av cement där vinden blev "inredd" 1973. Jag tar bort 2 innerväggar i detta rum som utgjorde en dåligt designad garderob. Jag har tagit bort väggarna och funnit att "syllen" är satt i en mycket mjuk och smulig cement som hälldes ovanpå den strukturella "betong" som huset byggdes av. Syllen sticker ut från golvet för högt, så jag var tvungen att ta bort den för att golvet ska kunna läggas på en jämn yta. När jag gjorde det, har jag nu ett tomt utrymme i golvet, med vissa delar som har smulat sönder några centimeter. Under den släta ytan verkar materialet vara mycket löst.
Rummet är ungefär 4,5 m x 4 m och i ett hörn finns nu en L-formad ränna ("sluss") som är 8 cm bred och 5 cm djup. Ena sidan är 1,5 m lång och ena sidan är 1 m lång.
Det verkar som att jag helt enkelt skulle kunna lägga lite masonit som underlag och sedan parkett ovanpå. Jag kan inte föreställa mig vilket sorts problem det skulle kunna orsaka. Alternativt, kan någon föreslå en produkt att fylla detta utrymme med (en som kan köpas i små kvantiteter, hoppas jag).
(NB, jag hade inspekterat när jag köpte den, och det finns inget tecken på "fuktskada", så det är inte ett problem).