19 929 lukukertaa ·
71 vastausta
20k lukukertaa
71 vastausta
Pinta vs Puu
Olen juuri istunut ja repinyt hiuksiani siitä, ettemme voi käyttää rappausta. Se tulee niin hirvittävän paljon kalliimmaksi kuin puu (lockläckt list panel). Soitin monille muuraajille Sthlm:ssä ja halvin mitä löysin oli 1050:-/m² julkisivupinta. Tulee todella kalliiksi meille.. 280m² julkisivupinta (ikkunoita ei lasketa mukaan) * 1050:-. Vähennys puupaneelista oli 60.000, joten 230.000:n erotus mielestäni on aivan liikaa.
Mutta miksi rakentaa puurunko???
Jos haluaa rapatun julkisivun, miksi sekoittaa orgaanista materiaalia seinään??
Osta valmiit betoniseinät, rappaa pinta (betoni), joka ei koskaan irtoa, helppo pystyttää (1 1/2 päivässä) ja erittäin taloudellinen. (1400 kr/m2 inkl. eristys ja metallikisko)
Jos haluaa rapatun julkisivun, miksi sekoittaa orgaanista materiaalia seinään??
Osta valmiit betoniseinät, rappaa pinta (betoni), joka ei koskaan irtoa, helppo pystyttää (1 1/2 päivässä) ja erittäin taloudellinen. (1400 kr/m2 inkl. eristys ja metallikisko)
Ei ole paljon kalliimpaa rakentaa rapatusta betonilohkosta kuin puutalo.
Ero meidän talomme kohdalla oli 50000kr. Mielestämme se ei ollut liikaa saadaksemme huoltovapaan talon ;D
En oikein ymmärrä, miksi kaikki puhuvat puutalon rappaamisesta styroksilla ja verkolla pohjana, kun nykyään on olemassa paljon parempia ja kestävämpiä ratkaisuja saadakseen puutalon rapperattuna ???
Ero meidän talomme kohdalla oli 50000kr. Mielestämme se ei ollut liikaa saadaksemme huoltovapaan talon ;D
En oikein ymmärrä, miksi kaikki puhuvat puutalon rappaamisesta styroksilla ja verkolla pohjana, kun nykyään on olemassa paljon parempia ja kestävämpiä ratkaisuja saadakseen puutalon rapperattuna ???
Sweli :
En oikein ymmärrä...
Tarkoititko, että talosi maksoi 50.000 kr enemmän betonilohkoilla + rappauksella koko talossa verrattuna puuhun + rappaus styroksin päällä vai mitä?
Keskustelu viittasi kai rappausjulkisivuun tai puujulkisivuun... ei betoni rapattu vs puurunko (styroksi) rapattu? Muuten olen ymmärtänyt väärin keskustelun hehe
Olen saanut selville useiden muurarien puheluiden jälkeen, että julkisivun rappaaminen on melko kallista riippumatta siitä, mikä alusta on kyseessä. He ottivat 1050:-/m²... ja jos julkisivupinta-ala on 250 m², lisäkustannus rappaukselle olisi noin 260.000... ja kun siihen lisätään sinun 50.000 päästäksesi eroon styroksista, hinta ylittää 300.000... mielestäni se on melko kallista
Mutta ehkä ymmärsin väärin, mitä tarkoitit ???
En oikein ymmärrä...
Tarkoititko, että talosi maksoi 50.000 kr enemmän betonilohkoilla + rappauksella koko talossa verrattuna puuhun + rappaus styroksin päällä vai mitä?
Keskustelu viittasi kai rappausjulkisivuun tai puujulkisivuun... ei betoni rapattu vs puurunko (styroksi) rapattu? Muuten olen ymmärtänyt väärin keskustelun hehe
Olen saanut selville useiden muurarien puheluiden jälkeen, että julkisivun rappaaminen on melko kallista riippumatta siitä, mikä alusta on kyseessä. He ottivat 1050:-/m²... ja jos julkisivupinta-ala on 250 m², lisäkustannus rappaukselle olisi noin 260.000... ja kun siihen lisätään sinun 50.000 päästäksesi eroon styroksista, hinta ylittää 300.000... mielestäni se on melko kallista
Mutta ehkä ymmärsin väärin, mitä tarkoitit ???
Se, mitä vertailimme, on taloja puupaanelilla vastaan valmiiksi rapatut betonilohkot!M@ZE sanoi:Sweli:
En ymmärrä ihan ...
Tarkoitatko, että talosi maksoi 50.000 kr enemmän betonilohkoilla + rappauksella koko talossa verrattuna puuhun + rappaukseen styroksilla tai mitä?
Ketju tarkoitti varmaan rappausjulkisivua tai puujulkisivua .. ei betonia rappauksella vs puurunkoa (styroksi) rappauksella? Muuten olen ymmärtänyt ketjun väärin hehe
Rappauksen saaminen julkisivuun, riippumatta siitä, mikä pohja on, on aika kallista sen perusteella, mitä olen saanut selville soittokierroksilla muurareille. He ottivat 1050:-/m² .. ja jos sinulla on 250 m² julkisivupintaa, niin siitä tulee noin 260.000 ylimääräistä rappauksesta .. ja jos lisäät sinun 50.000 päästä eroon styroksista, niin mennään ohi 300.000 .. minusta se on aika kallista
Mutta ehkä ymmärsin sinut väärin ???
Ei tarvitse rapata uudelleen :-/
Nämä lohkot tulevat betonivalimolta valmiiksi rapattuina, eristyksellä ja puukoolauksilla. Ainoastaan tarvitsee laittaa kipsi sisäpuolelle.
Voit nähdä verkkosivuillamme, miltä ne näyttävät ja kuinka ne kootaan, kuva kuvasta.
Voit myös nähdä, kuinka erkkerit on rakennettu ja miltä Masterfacade näyttää.
En voi kuvitella, että muurari voisi ottaa 1000kr/m² pelkästään rapataksensa seinän. Silloin tuntisin itseni huijatuksi :-/
Älä lisää sitä hintaa, jonka sait "minun" 50000, se on "sen sijaan" sinun 260000 kr.
Olen sanonut sen aiemmin mutta sanon sen uudestaan:
En ymmärrä, miksi niin moni puhuu puujulkisivusta styroksilla ja kanaverkolla + rappaus, kun nykyään on parempia, modernimpia ja halvempia tapoja saada puutalo rappauksella.
Jos rapaat talon vanhalla menetelmällä, et voi ruuvata tai naulata mitään seinään, koska rappaus halkeaa. Masterfacadella voit ruuvata ilman, että rappaus vaurioituu.
Koko alakerta talossamme on betonilohkoilla (täysseinä), jotka ovat jo rapattuja, meidän tarvitsee vain maalata.
Ajattelimme tehdä erkkerit katolla myös alussa betonilohkoista.
Rakentaminen olisi ollut vaikeaa toteuttaa ja voisimme vain tehdä erkkerien etuosan betonilohkoista, sivut puusta.
Valitsimme sitten tehdä erkkerit puusta Masterfacaden kanssa panelina, joka on mineraalilevy, joka sisältää 50% betonia. Levy voidaan maalata tai rapata Optirocin rappauksella suoraan.
Masterfacade-levy maksoi 215kr/m².
Puukonstruktio Masterfacaden kanssa oli hieman halvempaa kuin betonilohkot ja kevyempiä saada ylös.
Betonilohkot painon takia olisivat olleet vaikeita saada paikalleen.
Perustamiskaveri otti (jos en väärin muista) 25000 kr alvittomana, kaikista betoniseinien pystytyksestä talon ympärille.
Sitten meillä oli toinen käsityöläisryhmä, joka teki katon erkkerien kanssa. Oli etu, ettei erkkereitä tehty betonista.
Yhteenveto: Vertailin: puutaloa puupanelilla valmiiksi rapattuja betonilohkoja vastaan ;D
Täällä löysin tietoa siitä, mitä käytetään Masterfacaden puhdistamiseen
SERPOSOL
Rappaussysteemi, jolla on monia käyttökohteita, uudistuotannossa ja rappauksen uusimisessa sekä ulko- että sisäpuolella useimmilla alustoilla. Uudelleenrappauksessa vanhan rappauksen lujuusluokan tulee olla vähintään C. Ei saa käyttää kalkkilaastilla rapatuilla julkisivuilla.
Rappaus on vettähylkivää, mikä tekee siitä erityisen sopivan alueille, joilla on paljon rankkasateita. Sopii myös sokkeleihin ja sisäpuolella kellariseiniin. Rappauksen hyvä tarttuvuus tekee siitä sopivan sisätilojen rappaukseen kipsilevyille, puukuitulevyille jne. Levyjen pohjustus tulee kuitenkin suorittaa OPTIROC-tartuttimella. Sopii myös hyvin runkorakenteelle, joka on päällystetty Masterfacade-levyllä.
KC Maali, Silikaattimaali.
http://www.optiroc.se/pdf/SERPO Fasadsystem 6-11.pdf
SERPOSOL
Rappaussysteemi, jolla on monia käyttökohteita, uudistuotannossa ja rappauksen uusimisessa sekä ulko- että sisäpuolella useimmilla alustoilla. Uudelleenrappauksessa vanhan rappauksen lujuusluokan tulee olla vähintään C. Ei saa käyttää kalkkilaastilla rapatuilla julkisivuilla.
Rappaus on vettähylkivää, mikä tekee siitä erityisen sopivan alueille, joilla on paljon rankkasateita. Sopii myös sokkeleihin ja sisäpuolella kellariseiniin. Rappauksen hyvä tarttuvuus tekee siitä sopivan sisätilojen rappaukseen kipsilevyille, puukuitulevyille jne. Levyjen pohjustus tulee kuitenkin suorittaa OPTIROC-tartuttimella. Sopii myös hyvin runkorakenteelle, joka on päällystetty Masterfacade-levyllä.
KC Maali, Silikaattimaali.
http://www.optiroc.se/pdf/SERPO Fasadsystem 6-11.pdf
Sweli kirjoitti:
Olen sanonut sen aikaisemmin, mutta sanon sen vielä kerran:
En ymmärrä miksi niin monet puhuvat puujulkisivusta styroksilla ja kanaverkolla + rappauksella, kun nykyään on olemassa parempia, nykyaikaisempia ja halvempia tapoja saada rappaus puutaloon.
Ehkä siksi, että se on usein menetelmä, jota talonvalmistaja tarjoaa. En tiedä kuinka innokkaita he ovat tekemään jonkin toisen vaihtoehdon, tietääkö joku? Trivselhusin rappauksen hinta värillisen rappauksen kanssa maksaa alle 100kkr. Voisin kuvitella, että vaihtoehtoiset versiot tulevat kalliimmiksi. Tietääkö joku? Tiilet, kuinka kallista se on?
Olen sanonut sen aikaisemmin, mutta sanon sen vielä kerran:
En ymmärrä miksi niin monet puhuvat puujulkisivusta styroksilla ja kanaverkolla + rappauksella, kun nykyään on olemassa parempia, nykyaikaisempia ja halvempia tapoja saada rappaus puutaloon.
Ehkä siksi, että se on usein menetelmä, jota talonvalmistaja tarjoaa. En tiedä kuinka innokkaita he ovat tekemään jonkin toisen vaihtoehdon, tietääkö joku? Trivselhusin rappauksen hinta värillisen rappauksen kanssa maksaa alle 100kkr. Voisin kuvitella, että vaihtoehtoiset versiot tulevat kalliimmiksi. Tietääkö joku? Tiilet, kuinka kallista se on?
Materiaalikustannus neliömetriä kohti on noin 300 kr. (jos rappaa kuten me teimme). Ne loput 700 ovat työtä ja provisiota. Ei täysin kohtuutonta, kun ajattelee, kuinka monta tuntia talon rappaamiseen menee... Mutta noin 800:n pitäisi pystyä saamaan, jos ottaa palvelun "maalta"...
Joo, voin olla mukana siinä, mutta 800:-/m² ja 100.000, kuten Framerate sanoi, tarkoittaa julkisivualaa noin 125 m² .. sitä kutsun tuskin taloksi, vaan ehkä pieneksi kesämökiksi.
Jos joku löytää jonkun, joka rapataa talomme 100tkr:lla, soittakaa minulle heti .. se on nimittäin 1/3 siitä hinnasta, jonka olen saanut tarjouksiin.
Jos joku löytää jonkun, joka rapataa talomme 100tkr:lla, soittakaa minulle heti .. se on nimittäin 1/3 siitä hinnasta, jonka olen saanut tarjouksiin.
Kesämökki? En tiedä mitä viitekehyksiä sinulla on, mutta meidän tönöllä on 188 neliömetriä julkisivupintaa - kaksikerroksinen. Jos käytetään 1,5-kerroksista mansardikattoista taloa, niin luultavasti katoaa noin 40 neliötä pitkiltä sivuilta ja reilut 10 lyhyiltä sivuilta arvatenkin.