Olemme muuttaneet taloon, jossa on korjausta kaipaava kaakeliuuni. Olemme raapineet pois paljon irtonaisia materiaaleja ja nyt jäljellä on palautus. Mitä materiaalia minun pitäisi käyttää ja miten saan taulussa näkyvän tasaisen pinnan?
Alhaalla näet kalkkilaastin. Sitten se on kalkittu, eli maalattu kalkkimaalilla. Ja ylhäällä näyttää olevan valkoinen muovimaalikerros, kuten sisäseinämaali/katto-maalilla:
Jos saat muovimaalin kokonaan pois, voit maalata sen uudelleen kalkkimaalilla. Ostetaan erikoisliikkeestä/rakennushoitokaupasta.
Sen voi myös maalata tavallisella mattasisäkatto-maalilla. Mielestäni hieman harmi niin vanhaan antiikkitakkaan.
Se minun täytyy kokeilla! Saadakseni sen täysin sileäksi, käytetäänkö silloin kalkkitasoitetta vai miten valmistellaan se maalausta varten?
Kalkkimaali on aika kermaista ja täyteläistä, joten siveltimellä ja kärsivällisyydellä uskon, että voitte saada sen melko sileäksi maalaamalla ensin puhtaalle rappaukselle. Ero kalkkirappauksen ja kalkkimaalin välillä on oikeastaan vain siinä, että rappaus on sammutettua kalkkia + hienoa hiekkaa paksussa vesisuspensiossa, kun taas kalkkimaali on sammutettua kalkkia ohuemmassa vesisuspensiossa.
Kalkkimaalilla maalaaminen on oma taiteensa, joten lue aiheesta. Täällä foorumilla on varmasti niitä, jotka osaavat.
Siellä tarvitaan korjausta. Sen teet suurilla tiilinpaloilla, jotka voi sovittaa aukkoihin ja savilaasti kun kaikki löysä materiaali on poistettu. Kun tämä on kuivunut muutaman päivän, sitten rappaat kalkkilaastilla (= sammutettu kalkki + hieno hiekka sopivan kokoisena, voi ostaa säkissä.)