Hei hei!
Pikku yksiöni, joka on 32 neliömetriä, on juuri muuttunut omistusasunnoksi oltuaan ikuisuuden vuokra-asunto (rakennettu vuonna 1956). Päätin melko nopeasti purkaa vanhat sisäänrakennetut vaatekaapit eteisessä ja keittiössä, ja sitten aloin miettiä, että voisin avata tilaa ja yrittää saada paremman pohjaratkaisun.
Olen saanut kaikki talon piirustukset kotiin (en löydä tietoa kantavista seinistä jne.) ja keskusteltuani monien ystävien kanssa (enimmäkseen "harrastelijanikkareita") purimme eteisen seinän yhdessä taitavan ystävän kanssa. Säästimme useita senttimetrejä joka puolella ja teimme sitten aukon. (Seinä koostui rappauksesta ja kevytbetonilohkoista).
Nyt jälkikäteen olen lukenut useista paikoista, että asunto-osakeyhtiön pitäisi hyväksyä tällaiset toimenpiteet. Mitä minun pitäisi tehdä? Pitäisikö minun jättää asia sikseen vai kysyä lupa jälkikäteen? (tekoaukkoni on noin 1 metri + olemassa oleva aukko, jota avasin enemmän katon puolelta)...
Ajattelen myös avata keittiöön/keittokomeroon päin ja jättää pienen osan seinästä keskelle niin, että siitä tulee eräänlainen tehosteseinä. Seinä on myös tehty kipsistä ja kevytbetonista. Voiko se silti olla kantava, vaikka on niin ohut? Koska siinä on sähköjä, ajattelin poistaa sen mitä voin ja sitten palkata rakennusfirman + sähköasentajan hoitamaan loput. Pitäisikö minun kysyä myös tästä yhtiöltä vai vain "remontoida eteenpäin". :blushing:
/Fredrik