Hej hej!

Min lilla etta på 32 kvm har precis gått och blivit bostadsrätt från att i all evighet varit hyresrätt (byggd 1956). Bestämde mig rätt snabbt att riva ut de gamla inbyggda garderoberna i hallen och in till köket och då började tankarna komma om att öppna upp och försöka få en bättre planlösning.

Har fått hem alla ritningar som finns om huset (hittar ingen info om bärande väggar osv) och efter samråd med en massa vänner (mest "hobbysnickare") rev jag väggen i hallen tillsammans med en händig vän. Vi sparade ett x antal centimeter runt om och reglade sedan upp öppningen. (väggen bestod av puts och lättbetong block).

Nu efterråt har jag läst på flera ställen ställen att bostadsrättsföreningen ska godkänna sånt här. Vad ska jag göra? Ska jag strunta i det eller fråga om lov i efterhand? (hålet jag gjort är ca 1 meter + den öppning som redan fanns där jag öppnade upp mer mot taket)...

Jag funderar även på att öppna upp in till köket/kokvrån och behålla en liten del av väggen centrerad i mitten så det blir som en fondvägg. Den väggen är även den gjord i gips och lättbetong. Kan den ändå vara bärande trots att den är så tunn? Pga att den innehåller el så tänkte jag ta bort det jag kan och sen anlita en byggnadsfirma + elektriker för att fixa det sista. Borde jag fråga föreningen även om detta eller bara "renovera på". :blushing:

/Fredrik
 
  • lgh_ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du behöver inte tillstånd från föreningen för att ta bort icke bärande väggar. Är den bärande däremot så är det givetvis en annan sak.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.