Aiomme laajentaa huvilaamme ja nykyinen ulkotakkamme sijaitsee laajennuksen uudessa osassa. Laajennus, joka on noin 35 m² suorakaiteen muotoinen ulkotakan ulkopuolella, sisältää ruokailutilan ja joitakin sohvia. Ajatuksena on kunnostaa savupiipun ulkopinta (joka nyt sijaitsee sisätiloissa) ja saada aikaan tyylikäs tulisija savupiippuun. Nykyinen ulkotakka suljetaan. Haluamme mielellämme saada tulisijan korkeammalle ja keskittyä siihen.

Kysymys: tietääkö kukaan, onko taitavalle muurarille helppoa vai vaikeaa avata savupiippu, kantaa painoa yläpuolella, ja asentaa sisäänrakenne aukkoon? Ja jos on, miten he ratkaisevat tämän teknisesti?

• Punatiilinen hormi ulkogrillillä terassilla lasiovien vieressä. Grillin edessä musta suojapeite.
  • Rakennuspiirustus, joka näyttää savupiipun kanavat: pannuhuone, pesutupa, olohuoneen takka, ulkotakka, ja niiden sijainnit.
Luulen, että savupiippusi on liian pieni, jotta voisit avata sen ja asentaa sinne sisäosan. Pieni takka, joka teillä on, viittaa siihen, että ulkotakan savuputki on melko suoraan takan yläpuolella.

Yleensä asennetaan uusi ulkokehä/rakenne, jossa sisäosa seisoo. Se ulottuu sitten huoneen kattoon, joka rakennetaan. Se rakenne voi olla tiiliseinä, joka on 20-30 cm olemassa olevan savupiipun ulkopuolella, tai kipsi-/mineriittilevyjä.

Katsokaa mielellään kuvia ja mittapiirrosta sisäosasta, joka on tarkoitettu asennettavaksi olemassa olevaan tai vapaasti seisovaan asennukseen.
https://jotul.com/se/produkter/murspisar-och-kassetter/i-620-serien/jotul-i-620-fr
https://eldabutiken.se/produkter/contura-i7/

Samaa mieltä, positiivista on, että kannettavaa ei ole paljon, joten työn pitäisi olla helppo hyvälle muurille ja lisäksi sen pitäisi olla helppo saada näyttämään paremmalta kuin nykyään. :)

Kiitos vastauksesta. Haasteena minulla on, että en halua ottaa liian paljon tilaa huoneesta, koska se voi päätyä liian lähelle kalusteita. 20 cm ulkopuolella on ihan ok, mutta jos se venyy 40-50 cm päähän, niin alkaa tuntua ahtaalta. Olen katsonut jonkin verran sisäänrakennusten piirustuksia, ja vaikuttaa siltä, että useimmat ulottuvat 40-50 cm syvyiseksi. Tai ajatteletteko, että avataan/kannetaan kuitenkin niin, että se voidaan "upottaa" olemassa olevaan savupiippuun? Silloin täytyy avata suhteellisen iso aukko savupiippuun (noin 50x80 cm), vai ajattelenko väärin?

Tyyliin näin, kannattimen ei tarvitse olla kovin voimakas, periaatteessa kulmarauta 50*50 tai vastaava.
Se on mahdollisesti rakennuslupavelvollinen riippuen kunnasta.
Mutta firma, joka myy ja asentaa uuneja, on yleensä pätevä kaikissa tarjouksissaan.

Muuraa umpeen ja laita kiertoilmatakka tilalle?

Takkat ei ollut tyhmä idea... On selvää, että mielestäni on hienompaa saada integroitu sisustuselementti, mutta se tulee olemaan huomattavasti järkevämpi kustannus erillisen takan kanssa. Sain viitteellisen tarjouksen savupiipun korkeuden pidentämisestä yhdellä metrillä (noin 10 kerrosta tiilenlaskua) ja neljän savukanavan tiivistämisestä. Vain tämä osa maksaisi noin 85 000 kr. Kun otetaan huomioon insertin hankintakustannukset ja vaivat sekä muut työt, niin lisäkustannuksia tulee varmasti vielä 60-70 tuhannen kruunun verran ennen kuin kaikki on valmista, arvelen... Ehkä voisi säästää noin 40-50 tuhatta kr siirtymällä takkavaihtoehtoon...

Siinä tilanteessa olisin todennäköisesti valinnut takan :).
Yksi vinkki, en tiedä missä asut, mutta paikallisella tulisijamyyjälläni on takkapäivä nyt 5. lokakuuta ja hänellä on melko hyviä kampanjoita valituista takoista, en kuitenkaan tiedä koskeeko tämä kaikkia Conturan jälleenmyyjiä... olen itse tilannut Contura 520T:n, mutta asennan itse, joten selviän melko edullisesti hinnan suhteen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.