Hei!
Olen ostanut pienemmän mallin asekaapin, joka täytyy kiinnittää turvallisuusvaatimusten täyttämiseksi.
Valitettavasti minulla on vain kipsiseiniä siellä, mihin sen pitäisi sijoittaa, eikä mahdollisuutta sovittaa sitä mihinkään sääntöön, joten minun täytyy kiinnittää kaappi talon pohjalevyyn (rakennettu 1969), kun kaappi seisoo suoraan levyllä.
Olen ostanut M10 laajennuspultteja, joiden pakkauksessa sanotaan, että tulisi porata 78 mm syvyyteen ja sitten napauttaa pultti ja kiinnittää.

En ole täysin mukava poraamisessa pohjalevyyn, mutta kuten olen ymmärtänyt, sen ei pitäisi olla vaarallista?
Voinko porata matalammalle kuin pakkauksen mukaan, pelkään, että menee kokonaan levyn läpi, mikä ei tunnu täysin hyvältä?

Jos teillä on muita vinkkejä tai neuvoja, ne ovat aina tervetulleita!
Kiitos etukäteen!

Jos et poraa vähintään 78 mm syvyyteen, pultit tulevat esiin tai ainakaan eivät kiinnity kunnolla.

Pahin, mitä voi tapahtua poratessa, on että osut putkeen, ja toiseksi pahin on osua raudoitukseen. Raudoitus ei oikeastaan ole mikään ongelma, paitsi että tarvitset muita työkaluja kuin tavallisen poran päästäksesi läpi. Onko olemassa riski, että siellä missä aiot porata, kulkee vesiputkia, joko talousvettä tai lämmitystä varten?

A AntonS93 sanoi:
Hei!
Olen ostanut pienemmän mallin asekaapin, joka täytyy kiinnittää turvallisuusvaatimusten täyttämiseksi.
Valitettavasti minulla on vain kipsiseiniä takana, missä se tulee seisomaan, eikä mahdollisuutta sovittaa missään telineessä, joten minun täytyy kiinnittää kaappi talon lattialaattaan (rakennettu 1969) sillä kaappi seisoo suoraan levyllä.
Olen ostanut M10 laajennuspultteja, joissa pakkauksessa sanotaan, että pitäisi porata 78 mm syvyyteen ja sitten asettaa pultti ja kiinnittää.

En ole täysin mukava porata lattialaattaan, mutta kuten olen ymmärtänyt, sen ei pitäisi olla vaarallista?
Voinko porata matalampaan kuin pakkaus sanoo, olen huolestunut jos sattumalta poraa kokonaan levyn läpi mikä ei tunnu täysin oikealta?

Jos sinulla on muita vinkkejä tai neuvoja, ne ovat aina tervetulleita!
Kiitos etukäteen!
Jos poraat 3–4 cm, sekin on kiinnitys, vaikkei yhtä vahva.
Jos olet epävarma levyn paksuudesta ja luulet sen voivan olla <10 cm, voi olla hyvä varmistaa ehkä maksimissaan 5–6 cm syvyys.

• Tykkään
AntonS93
  • Laddar…
zarkov zarkov sanoi:
Jos et poraa vähintään 78 mm syvyyteen, pultit tulevat nousemaan ylös tai ainakaan eivät kiinnity kunnolla.

Pahin, mitä voi tapahtua porattaessa, on osua putkeen, seuraavaksi pahin osua raudoitukseen. Raudoitus ei ole sinänsä ongelma, muuta kuin että tarvitset muunlaisen työkalun kuin tavallisen poran päästäksesi läpi. Onko mitään riskiä, että siellä, missä poraat, kulkee vesiputkia, joko käyttövedelle tai lämmölle?
Se, että pultit nousevat muutaman cm, ei ole ongelma, koska se on kaapin sisällä. Vedenmittari on talon toisella puolella, kadun puolella, jossa sekä keittiö että kylpyhuone ovat, joten siellä ei pitäisi olla vesiputkia. Talo lämpeni aiemmin vain suoran sähkölämmityksen avulla, joten lämmitysputkia ei pitäisi myöskään olla siellä.

Asekaappi tulee kiinnittää oikein, jos se on tarkoitettu aseiden säilyttämiseen.

• Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
Luulen, että on olemassa sääntö, jonka mukaan yli 150 kg painavia kaappeja ei tarvitse pultata. Luulen, että jotkut valitsevat laittaa painoja kaapin sisään sen sijaan, että pulttaisivat sen kiinni, joten se voi olla vaihtoehto?

Pitäisi myös olla hyväksyttyä laittaa jotain lattian päälle, johon kaappi pultataan, jotta kaapin paino on yli 150 kg, jos haluaa välttää poraamista levyyn.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
M Marsman80 sanoi:
Luulen, että on olemassa sääntö, jonka mukaan kaappeja, jotka painavat yli 150 kg, ei tarvitse pultata. Luulen, että jotkut silloin valitsevat laittaa painoja kaapin sisälle sen sijaan, että pulttaisivat sen, joten se voisi olla vaihtoehto?

Pitäisi myös olla sallittua laittaa jotain lattian päälle, johon pulttaa kaappi niin, että "kaapin" paino ylittää 150 kg, jos haluaa välttää poraamisen laattaan.
Kaapin painottaminen ei valitettavasti ole vaihtoehto, koska se vie liikaa tilaa. Ehkä vaihtoehtona voisi olla betonimöhkäleen valaminen ja kiinnittäminen kaapin alle, mutta mieluiten haluaisin ankkuroida sen taloon.

Mikä on ongelma, jos vahingossa poraat läpi platan?

A AntonS93 sanoi:
Kaapin nostaminen ei valitettavasti ole vaihtoehto, koska se vie liikaa tilaa.
Mahdollisesti voi olla vaihtoehto valaa betonilohko ja kiinnittää se kaapin alle, mutta mieluiten haluaisin kiinnittää sen taloon.
Lyijy vie mitättömästi tilaa, mutta on selvää, että kiinnität sen betonilaattaan, kun sinulla on sellainen.

useless useless sanoi:
Mikä on ongelma, jos satut poraamaan platan läpi?
Se on ehkä ennemminkin tietämättömyyttä, mutta spontaanisti se ei tunnu optimaaliselta porata läpi?

F fribygg sanoi:
Lyijy vie merkityksettömän vähän tilaa, mutta on selvää, että kiinnität sen betonilaattaan, kun sinulla on sellainen
Se tuntuu ehdottomasti parhaalta vaihtoehdolta

En näe, että olisi mitään ongelmia, jos sattuu menemään laatan läpi ja paikkaa reiän expanderbult:lla.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Nyt olet ehkä jo ehtinyt kiinnittää kaapin. Mutta jos olet huolissasi poraamisesta syvälle laattaan, voit käyttää sijaan iskukiiloja. Silloin sinun tarvitsee porata vain noin 50 mm valitusta koosta riippuen. Ohjeissa lukee, että oikeat työkalut ovat tarpeen holkin kiinnittämiseen, mutta se onnistuu myös esimerkiksi poralla tai raudoituksen osalla, joka sopii holkkiin ilman että rikkoo kierrettä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.