Olen poistanut puureunat kellarin ulkoseinästä. Aion myös poistaa ja muurata umpeen kellari-ikkunan viikonloppuna. Ajattelin lopuksi ohutrapata koko pinnan ja maalata silikaattimaalilla. Salaojitus ja eristys tehdään pordränillä.
Täytyykö minun hioa pois nykyinen maali ennen ohutrappausta? Haluaisin todella välttää sitä. Tietenkin poistan kaiken irtonaisen normaalilla kaapimella.
Voiko tarvittaessa levittää jonkinlaista pohjustetta telalla vieraaseen tarttuvuuden parantamiseksi?
Tein kokonaisen huoneen jokin aika sitten, mutta siellä rappaus oli monin paikoin huokoista ja maali hilseilevää, joten siellä hioin kaiken ensin, mikä oli hirveä työ. Tällä kertaa rappaus on kivikovaa ja maali ei hilseile lainkaan samalla tavalla.
Raaputin koko pinnan maaliraapalla vain niin, että irtonaiset osat irtosivat (tyyliin ne kuplat, jotka näkyvät kuvan alareunassa), mikä myös johti siihen, että osa maalista irtosi. Minun tapauksessani käytin aaltomaista terää litteän sijasta, mikä teki siitä helppoa raaputtaa aina rappaukseen asti. Kuten kuvassa näkyy, maali on erittäin ohutta. Olen vakuuttunut siitä, että tämä ei olisi ollut tarpeen, mutta pienellä lisätyöllä varmistin, että rappaus kiinnittyisi paremmin ja seinä varmasti avautui.
Sitten esikostutetaan, tavallinen C-luokan käsikipsi Weberiltä ja silikaattimaali Caparolilta.