Olen ottanut haltuuni kiinteistön, jossa on portti, joka on rakennettu Ruotsin puun rakennusselostuksen "Portti ristikappaleilla".

Se ei ole erityisen vanha, mutta on jo alkamassa lahota. Vesi on etenkin päässyt kaikkiin puoliksi-puoliksi -liitoksiin, vaikka se vaikuttaa olevan kohtuullisesti ylläpidetty maalin osalta ja sijaitsee kohtuullisen suojaisassa paikassa.

Pidämme ulkonäöstä, mutta minulla ei ole halua tehdä uutta porttia joka 10-15. vuosi.

Muutamia mahdollisia ratkaisuja:
  1. Teen sen uudelleen säilyttäen rakenteen ja materiaalin, mutta teen jotain "taianomaista", joka estää veden tunkeutumisen.
  2. Teen sen uudelleen accoyasta, säilyttäen rakenteen.
  3. Teen sen uudelleen liikkuvilla tapeilla puoliksi-puoliksi sijaan. Ajattelen käyttää kaksinkertaisia 12 tai 16 mm paksuja tappeja, missä kuvauksessa on nyt puoliksi-puoliksi.
  4. Accoya ja liikkuvat tapit (accoyasta).
Minkä vaihtoehdon te valitsisitte (tai jokin muu ratkaisu) ja miksi?

Tiheäkasvuinen mänty korkealla pihkapitoisuudella, tai tammi, pellavaöljy/ pellavaöljymaali

• Tykkään
Huzzbutt
  • Laddar…
Pellavaöljymaali on jo käytössä.
Tammesta noissa mitoissa vaatii vähintään saman verran kuin accoya, en tiedä edes mistä saisin sitä.
Ydinhonkaa saatan ehkä löytää...

Viime vuonna näin sahalaitamatonta tammea Bauhausissa, joten se on varmaan löydettävissä myös niille, joilla ei ole omaa metsää ja sahaa.

Mistä nykyinen portti on rakennettu.

Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että kyseessä ovat epäselvästi luokitellut vakiosäännöt mitoilla 45x95 ja 45x70. Tulokseen nähden ne eivät ehkä ole kyllästettyjä. Mutta käsittääkseni kyllästys ei mene kovin syvälle ja puoliksi-leikatut poikkileikkaukset olisivat siinä tapauksessa sivuuttaneet sen suojan, joten kuka tietää.

L Luddberg sanoi:
Kaiken todennäköisyyden mukaan nämä ovat standardisääntöjä epäselvällä luokituksella mitoissa 45x95 ja 45x70. Tuloksen perusteella ne eivät ehkä ole painekyllästettyjä. Mutta mitä olen ymmärtänyt, kyllästys ei mene kovin syvälle ja puoliksi-leikatut osat olisivat siinä tapauksessa sivuuttaneet sen suojan, joten kuka tietää.
Kuusisesta seinäpitimestä mielestäni 10 vuotta on kuitenkin aika hyvä.

Katso ekgrindar.se

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.