1 549 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Portaiden kunnostus

Olen kunnostamassa portaita ja vanha pylväs menee portaiden kaarteessa. Koska en ole täysin perehtynyt portaan rakenteeseen, kysyn, onko sillä mitään merkitystä? Se ei ole kantava ylöspäin, koska se on naulattu palkin sivuun ylhäällä? Voiko sen poistaa, vai onko sillä joku tehtävä portaiden kannalta? Eli voiko vinoon leikata jatkeessa, johon olen jo avannut? Jos sitä ei jostain syystä pitäisi poistaa, voinko korvata sen neliskanttisella profiililla, jossa hitsaan vinon jalan ja sitten kiinnikkeen ylhäältä palkkiin ja sitten vain peittää vinon osan esimerkiksi profiililla tammenpalalla. Kaikki vinkit otetaan vastaan, kiitos!
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Pylväs on selvästi kantava portaikon alaosassa. Sen sijaan on hyvin epätavallista, että portaat kuuluvat talon kantavaan rakenteeseen. Yleensä ensin tehdään aukko portaita varten lattiapalkkien välille ennen portaiden rakentamista. Alaosan voit korvata sopivalla tavalla. Kyse ei ole mistään valtavista kuormista.
Kiitos paljon palautteestasi! Näkyyhän se, että porrastasot menevät tuohon palkkiin. Kysymys on, voiko vain säilyttää alapuolen. Se on paremmassa kunnossa kuin muu, joten se olisi helppo tasoittaa ja maalata. Jos pylväs katkaistaisiin pitkin kylkeä ja peitetään levyllä koko matkalta, se olisi varmaan siistin näköinen. Kysymys on vain, vaikuttaako se portaikkoon, jos ne kiinnittyvät pylvään alaosaan?J justusandersson sanoi:Tukipylväs on selvästi portaiden alaosan kannattava. On kuitenkin hyvin epätavallista, että portaat ovat osa talon kantavaa rakennetta. Yleensä lattiaan tehdään ensin reikä portaita varten ennen itse portaiden rakentamista. Alaosan voi korvata sopivalla tavalla. Kyseessä eivät ole mitkään suuret kuormat.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Vangstycket, joka on kiinnitetty tolppaan, toimii palkkina. Enimmäkseen pystysuorat voimat vaikuttavat tolppaan. Leikkaisin sen hieman ylöspäin, jotta se toimii jonakin, josta voi tarttua kiinni kun menee ylös portaita. Osta joku hieno koristeyksityiskohta ja aseta se yläosaan.
Klikkaa tästä vastataksesi