heipä hei.

olen katsomassa portaita meidän talossa, koska ne ovat todella surkeat
itse askelmissa on jonkinlainen harmaa kuvioitu linoleum ja välissä on jonkinlainen punainen juttu.

joten olen miettinyt reväistä nämä pois ja sitten liimata yhteen mäntylauta, niin että niistä tulee kokonaisuuksia, joista voin sahata sekä askelmat että askelmien välit, jotta portaat voidaan verhoilla männyn avulla ja sitten maalata tämä. olen nostanut linoleumiä ja katsonut ja alla ei ole mitään, jota voisi hioa esiin, vaan se näyttää olevan vain huonoa puutavaraa, joten siksi keksin idean tehdä mäntyä päälle, jotta saadaan hyvä pinta maalattavaksi...

mutta en osaa päättää, mitä minun pitäisi maalata sillä... haluaisi, että se olisi kulutusta kestävä, joten se ei näyttäisi paskalta jonkin ajan kuluttua... puoliso haluaa maalata sen aivan valkoiseksi, mutta koska sen on tarkoitus olla mäntylauta, ehkä voisi valkolakata tai jotain, niin että puu näkyisi edelleen, mutta ei täysin puhtaanpuuna... kestääkö se kävelyä vai kuluuko se nopeasti...

mitä olen ajatellut käyttää portaisiin, on tämä -> http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08914117.aspx

mitä mieltä olette ideastani? olenko täysin hakoteillä vai voiko se toimia kuten olen ajatellut.
ajatuksessa se näyttää todella hyvältä ainakin, mutta kysymys on, voiko sen tehdä niin

ja minulla on kuva portaista, jotta voitte nähdä kuinka hirveitä ne ovat

• Vanha portaikko, jossa on kulunut punainen linoleumpäällyste askelmilla. Portaikon kaide näkyy oikealla, ja portailla on esine.
Meillä oli samanlaisia huolia, mutta tiukasti liimattu kokolattiamatto. Liimajäämät pysyivät tiukasti kiinni. Käytin laminaattilattiaa sen sijaan, koska se ei vie niin paljon tilaa askelmilla. Luulisin, että se on huomattavasti helpompi työskennellä kuin mäntylauta. Laminaattilattiat liimasin kiinni. Laminaatteja on monenlaisia ja erivärisiä. Älä unohda rappuskompassia, se helpottaa elämää huomattavasti.

• Portaat, joissa on asennettuna laminaattilattia tummilla reunuksilla. Vaalea puusävy ja askelmat nousevat oikealla seinän vierellä.
Miten valmistit porrasnenän?

Kerro mielellään kaikki alusta alkaen...

Haluamme päällystää portaamme tammi laminaatilla tai parketilla.

ja ne näyttivätkin samankaltaisilta.. ja tosi tyylikkäiltä :) syy miksi mietin mäntylautaa oli saada tukevampi porras.. kuten sanottu, ne näyttävät olevan rakennettu huonosta puusta, joten ajattelin, että se tuntuisi tukevammalta, jos päällystää sen tällä... ja koska sekä minä että kumppani olemme sitä mieltä, että ne pitäisi maalata, niin parketti ei ehkä ole niin hyvä, kun otetaan pois sen varsinainen syy...

mutta mistä voi löytää trappkompasin? olen lukenut ja nähnyt, että monet käyttävät sitä, mutta en ole löytänyt linkkejä, mistä voisi ostaa... ajattelin ottaa pahvia ja tehdä mallin jokaisesta portaasta ja sahata ne... portaat eivät näytä erikoisilta kulmilta mitä näen, vaan näyttävät enimmäkseen suorilta kulmilta joka puolella... vaikka ehkä silmä hämää...

ja yksi asia vielä... täytyykö olla askelma? nyt se on vähän ulkoneva, mutta ajattelin leikata sen pois, jotta olisi helpompi asentaa päällystettä ja sitten laittaa metallilistaa ( http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-140106.aspx ) reunalle... mutta jos askelmalla on jokin tarkoitus, joka liittyy portaissa kävelyyn, niin ehkä se täytyy olla siinä.

Viimeksi muokattu:
Tiger79 sanoi:
Gadu:
Kuinka valmistit porrasnokan?
Kerro kaikki alusta alkaen...
Haluamme päällystää portaat tammilaminaatilla tai parketilla.
Aika yksinkertaista oikeastaan. Nyt saattaa olla, että sekoitan käsitteet taso ja nousuaskel... mutta mutta, tässä menee...
Valmistin oman porrasmitan, jota käytin mittaamaan jokaisen tasoaskeleen sen jälkeen, kun olimme repineet pois kokolattiamaton ja hiottaneet hieman tasaiseksi.
Kun olin mitannut tasoaskeleen, laitoin yhteen kolme laminaattilevyä, mittasin askeleen mitalla, piirsin viivan pisteestä pisteeseen ja käytin pistosahaa varovaisesti sahan leikkaamiseen laminaattilevyihin. Nousuaskeleet(?) olivat melko yksinkertaisia ja suorakaiteen muotoisia, ja ne liimattiin ensin PL600:lla.
Sitten liimasin pontin ja uran laminaattilevyihin (myös PL600:lla) ja myös tasoaskeleelle. Sitten varovaisesti laitoin yhteen liimatut laminaattilevyt paikoilleen porrasaskelmaan. Joissakin tapauksissa piti hienosäätää viilalla.
Sitten painoa päälle... kirjoja, valokuva-albumeja, katalogeja, mitä ikinä löysikään pariksi tunniksi.
Sillä välin valmistin porrasnokan tammisesta laatta listasta, jonka leveys oli noin 5 mm leveämpi kuin olemassa oleva porrasnok + laminaatti.
Kun laminaattilevyjen liima oli kuivunut, piti hioa lyhyet sivut niin, että ne olivat suorassa, jotta voitiin naulata uusi porrasnokka paikoilleen ilman rakoa. Kuitenkin löysäsin vähän ja oli pieniä rakoja siellä täällä, joita peitettiin liukuesteellä.

Toivottavasti tämä pieni kuvaus riitti... Liitän kuvan kotitekoisesta porrasmitasta.
Yksi laminaattilevy, kaksi ruuvia ja mutteria sekä kovat pahvipalat nuolina.

• Itsetehty trappikompassi lattialla: puinen palkki ja kaksi säädettävää pahvista nuolta, kiinnitetty ruuveilla.
Frigge sanoi:
ja vielä yksi asia... täytyykö olla askelma? se on nyt hieman ulkoneva, mutta olen ajatellut katkaista sen pois, jotta pinnan asentaminen olisi helpompaa ja sitten laittaa metallilista ( [linkki] ) reunaan... mutta jos askelmalla on joku toiminnallinen merkitys portaita käytettäessä, niin ehkä se on pakko olla siellä.
Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että metalliset askelmat eivät ole kauniita, mutta se on katsojan silmässä.
Kiinnitys on todella helppoa ja kätevää. Toiminnallisuus... ei mitään hajua?

Mutta eikö löydy mitään valkoista laminaattia, joka näyttäisi teidän toiveiden mukaiselta? En missään nimessä estä sinua tekemästä sitä mäntylaudalla, mutta spontaanisti tuntuu siltä, että se voi olla tarpeettoman työlästä.

näyttää todella hienolta.. minun täytyy katsoa, onko olemassa parkettia, joka on hieman valkohtava.. en halua sitä täysin valkoisena, vaan valkoon vivahtavana niin että puu näkyy vielä hieman läpi

gadu

Kiitokset hyvästä kuvauksesta.

näytin kuvat kumppanille ja nyt on ihan toiset ideat :) meillä on eteisessä, missä portaat alkavat, samanlaista laminaattia tyyliin antrasiitti klinkkeri-imitointi... joten löysimme tämän Byggmaxista, mikä varmaan näyttäisi hyvältä portaissa ( http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13845.aspx ) osittain siksi, että koiran karvat ja muu lika ei näy yhtä nopeasti kuin valkoisella, ja se sopii yhteen eteisen lattian kanssa.

ja vaaleat sivut ja rintapaneeli, niin siitä voi tulla todella tyylikäs.

minä otin 14 mm tammi parkettia.
on ostettavana rappuviivotin. sitä voi kääntää kaikkiin suuntiin.
porraskulman peität 56 mm tammipeitelistalla, silloin peität kaiken.
selaa hieman alaspäin albumissani täällä, niin näet lopputuloksen.

http://www.minhembio.com/speedomac/29955/

Olen tehnyt saman ja koska meidän piti maalata, säilytin "skitvirket" ja hioin pois liiman ja linoleumjäämät. Minulla oli syy ostaa uusi tehokas hiomakone, mutta sillä ja 40-paperilla työ oli vähemmän kuin sahata mäntyä/parkettia/laminaattia, jotka olivat vaihtoehtoja. Meidän portaamme näytti samalta kuin teidän kuvassa ja siitä tuli todella tyylikäs harmaalla värillä meidän mielestä :) Joten jos muutatte mieltänne taas ja maalaatte, en näe syytä päällystää sitä männyllä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.