Bödde sanoi:
En usko, että on mahdollista porata karkaistuun lasiin ilman, että se räjähtää, joten täytyy löytää "tavallista" lasia.

Se oli oikeastaan enemmän vastaus ketjun pohdiskeluun siitä, voiko lasi haljeta jännityksestä, mikä siis on mahdollista. Mutta se voi haljeta, riippumatta siitä poraatko vai et, se on vain lasin ominaisuus. Tämä koskee 99% suupuhallettua lasia ja johtuu väärästä jäähdytyksestä tai siitä, että on sekoitettu eri värejä, jotka eivät ole yhteensopivia.
Kuitenkin, se ei ole yleistä, ja jos käsittelet lasia varovasti veden kanssa (poranterä kuumenee useita satoja asteita aika nopeasti), niin pitäisi paljon sattua, että jotain menisi pieleen. Ensimmäisessä viestissäni kuulosti ehkä dramaattiselta, mutta niin ei ollut tarkoitus! Voit jatkaa käsityötäsi huoletta, kunhan valitset oikean lasin :)
Minun täytyy yrittää löytää ei-karkaistua lasia siis. Koko ajatus tässä oli, että haluan löytää esimerkiksi kirpputori-lasia ja vastaavaa käytettäväksi. Se voi olla vaikeaa tietää, mutta minun täytyy tehdä koulutettuja arvauksia. Ja jos käy niin, että kaikki karkaistu lasi räjähtää poratessa, niin tiedän ainakin, että olin väärässä porattuani. :confused:
 
Käytän porakonetta, jota ajan alhaisilla kierroksilla ja jossa on keramiikkaporanterä... toimii loistavasti.
 
For klinkkeri ei keramiikkaa :)
 
gavagai sanoi:
Minun täytyy yrittää löytää ei-karkaistua lasia siis. Koko pointtini tässä on, että haluan löytää esimerkiksi kirpparilaseja ja vastaavia käytettäväksi. Se voi olla vaikeaa tietää valitettavasti, mutta minun täytyy tehdä perusteltuja arvauksia. Ja jos käy niin, että kaikki karkaistu lasi räjähtää porattuaan, niin tiedän ainakin, että olin väärässä porauksen jälkeen. :confused:
Kyllä, voi olla vaikeaa arvioida, mutta uskallan väittää, että sinulla oli huonoa onnea löytää karkaistu lasi.
Hahaha, no sitten ainakin :)
 
ion sanoi:
Luin kirjasta, että ikkunalasia voi leikata tavallisilla saksilla, jos pidät sen veden alla. En ole kuitenkaan koskaan kokeillut, kuulostaa epätodennäköiseltä, mutta he väittivät, että se oli värähtelyt/napsautus, joka sai lasin halkeamaan.
Se on ehdottomasti mahdollista, kun kuulin siitä ensimmäisen kerran pari vuotta sitten, minun oli pakko kokeilla vähän, ja se toimi todella hyvin.
On taatusti useita videoita youtubessa, jotka näyttävät, kun ihmiset tekevät sen, tässä on yksi:
http://www.youtube.com/watch?v=L5u7SCNVYTA
 
ion sanoi:
Porasin reiän kattoplafondiini, pitäisikö minun nyt välttää kävelemästä sen alla? Kuinka he tekevät sitä, kun valmistavat plafoneja, joissa on reikiä? Eivätkö he poraa viimeiseksi? Käytin timanttiporaa, joka on tarkoitettu siihen, ja vesikylpyä, asennettuna pylväsporakoneeseen vaahtomuovilla pohjana, jotta en pakottaisi poraa vinoon. Tiedän, että lasi voi räjähtää, olin huuhtomassa 50 litran lasipulloa, ainoa yli 10 cm kokoinen pala oli kaulaosa, josta pidin kiinni, ja sille oli tehty sama käsittely monta kertaa ennenkin. Luin kirjasta, että ikkunalasia voi leikata tavallisilla saksilla, jos sen pitää veden alla, en kuitenkaan ole koskaan kokeillut, kuulostaa epätodennäköiseltä, mutta he väittivät, että se oli tärinät/napsahdukset, jotka saavat lasin halkeamaan.

Käytin tällaista, 10mm, [linkki]

Aivan, teippasin myös paikan, jossa aioin porata. Lähinnä siksi, että se pysyisi ehjänä, jos se menisi rikki, mutta sillä saattoi olla merkitystä lopputuloksen kannalta, en tiedä.
Lasin valmistuksessa reiät porataan usein ennen lasin karkaisua (jos se on tarkoitus karkaista)... Karkaistua lasia ei voi porata...
 
hekosi sanoi:
Se on täysin mahdollista, kun kuulin siitä ensimmäisen kerran pari vuotta sitten, minun piti kokeilla vähän, ja se toimi todella hyvin.
YouTubessa on varmasti useita videoita, jotka näyttävät, kun ihmiset tekevät sen, tässä on yksi:
[linkki]
Tosi siistiä!!!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.