En tiedä, onko tämä oikea foorumi, mutta koska täällä on paljon käsityötaitoisia ihmisiä, ajattelin kokeilla. Olen onnistuneesti porannut reikiä lasikulhojen pohjaan käyttääkseni niitä orkidearuukkuina. Olen käyttänyt ruuvinväännintä (Bosch GSR 14,4V) ja lasiporaa. Poraus sujui pala kerrallaan ja välillä huuhtelin vettä päälle. Kun yritin porata reikää seuraavaan kulhoon (joka oli hieman enemmän "koristeltu", epätasainen lasin paksuus, jos sillä on merkitystä), siihen tuli yhtäkkiä halkeama, ja kulho "räjähti" kovalla äänellä palasiksi. (Jo nyt tunnen, että minulle neuvotaan "lopeta tuo, idiootti, se on hengenvaarallista", mutta yritän silti...) Luulen (mutta voitte mielellään olla eri mieltä kanssani), että poraaminen onnistuu, jos varmistan, että vettä on enemmän läsnä (ehkä pidän kulhon täysin veden alla poratessani) ja otan rauhallisesti, ja voin myös ottaa enemmän varotoimenpiteitä poratessani, jos on olemassa "räjähdyksen" riski. Mutta... Haluaisin tietää, voiko olla varma, että riski kulhon halkeamisesta on ohi, kun olen porannut ja istuttanut orkideat siihen, vai voiko jännitteitä jäädä jäljelle pitkäänkin sen jälkeen? Voin suojata itseäni työn aikana, mutta ei saa olla riskiä, että lapset koskevat kulhoon viikon kuluttua ja saavat lentäviä lasinsiruja silmiinsä. :confused:

Onhan olemassa erilaisia laseja, jotkut ovat karkaistuja ja jotkut eivät, ja sitten on erilaisia karkaisutasoja. Uskoakseni kuviolla "sulautettu" lasipurkki kuuluu niihin, joihin on vaikeampi tehdä reikä. Sileä lasikulho on luultavasti helpompi. Riippuu myös siitä, miten jännitykset kohdistuvat, joten on mahdotonta sanoa, mikä onnistuu ja mikä ei, ennen kuin on kokeillut.

Poraa veden alla ja laita esim. muoviämpäri ylösalaisin päälle ensin, jonka läpi poraat reiän. Jos se räjähtää, kaikki kerääntyy ämpäriin. Paksut työhanskat ja suojalasit tietysti!

Onko mahdollista, että se halkeaa myöhemmin? Se on varmasti herkempi kuin muu lasi, enkä suotta "käsittelisi" sitä...

Esimerkiksi dremel ja jokin kivi/diamanttisylinteri ehkä?

Kyllä, ajattelin tehdä suunnilleen kuten anders07 kuvailee, mutta pohdin kuten sanottu, onko räjähdysriski myös pitkän ajan kuluttua. Jos lasi halkeaa helpommin, ei se ole niin vaarallista oikeastaan, mutta jos on riski sellaiselle räjähdykselle kuin viimeksi kun yritin porata (ja se räjähdys voi tapahtua myös kauan sen jälkeen), niin ei ole mahdollista käyttää ruukkua. Onko kellään tietoa, kuinka varma voi olla siitä, ettei sitä tapahdu, kun poraus on onnistunut ilman ongelmia?

• Tykkään
Jaffar
  • Laddar…
Ilman varsinaista tietoa siitä, miten juuri lasi käyttäytyy, kun siihen porataan, arvaan, että ongelmana on lämpötilan nousu poranreiän ympärillä poraamisen aikana. Ajattelen niin, että: Lämmin lasi vie enemmän tilaa kuin kylmä, ja materiaali reiän ympärillä haluaa laajentua, kun taas kylmempi lasi ympärillä estää sen, kunnes se ei enää jaksa, siitä johtuu "räjähdys". Toisin sanoen: jos teoriassani on perää, ei ruukku ole paljon hauraampi, kun kaikki on jäähtynyt...

Lämpö ja värinä aiheuttavat sen halkeamisen. Se tulee olemaan "hauraampi" rei'illä, mutta ei "räjähdysriski" (luultavasti)

Mielenkiintoinen ketju!
En tiennyt, että lasiin voi porata, en silti uskalla tehdä sitä itse, mutta mielenkiintoista tietää, että se on mahdollista :)

• Tykkään
Jaffar
  • Laddar…
Se kulho, joka räjähti, on karkaistua lasia, kuten aiemmin mainittiin. Se on eräänlainen hallittu jäähdytysprosessi, joka tekee siitä karkaistun, ja ajatus on juuri se, mitä sinulle tapahtui: Sen tulee räjähtää moniksi pieniksi paloiksi sen sijaan, että se halkeaisi sirpaleiksi. Eli aivan kuten auton ikkuna.

Ehkä karkaistuun lasiin voi porata, mutta se tapahtuu erittäin erityisissä muodoissa. Valitse sen sijaan "tavallinen" lasi, mieluiten kristallia, sillä se on paljon "pehmeämpää" kuin soodalasi (eli sellainen lasi, jota käytetään pulloissa, purkeissa).

Teit täysin oikein, kun jäähdytit vedellä. Mieluiten sinun tulisi porata juoksevan veden alla, jotta se jäähtyy koko ajan. Ongelmana lasissa on, että se ei johda lämpöä/kylmää, mikä tarkoittaa, että porausreikä lämpenee paljon enemmän kuin ympäröivä lasi. Kuten joku aiemmin mainitsi, kuumalle pinnalle tapahtuu laajenemista, ja siitä syntyy jännitys kylmän ja kuuman välillä - mikä johtaa halkeamisriskiin.

Kyllä, lasi voi haljeta jännityksestä useita vuosia valmistuksen jälkeen. Katso www.essemce.se, sieltä löydät kaikki työkalut, hiomatapit, porat, jne. mitä tarvitset. Helpoin tapa on soittaa, he ovat erittäin mukavia ja lähettävät pieniä tilauksia kirjekuoressa.

Voit käyttää hiomatappia/poria tavalliseen dremeliin. Katso esim. Claes Ohlsonilta.

Onnea matkaan!

Ja miten tiedän, onko lasi karkaistu vai ei (ennen kuin olen saanut sen räjähtämään poraamalla)?

Ja Bödde, tarkoitatko siis, että minun ruukut (jos ne ovat karkaistusta lasista) saattavat räjähtää kauan sen jälkeen, kun olen porannut niihin, kun ne ovat ikkunanlaudalla orkideoiden kanssa (vaihtoehtoisesti haljeta, jos ne eivät ole karkaistusta lasista)? Siinä tapauksessa en taida uskaltaa tehdä niin, vaikka hankkisin suhteellisen hyvät työkalut.

gavagai sanoi:
Miten sitten tiedän, onko lasi karkaistu vai ei (ennen kuin se räjähtää poratessani)?
On todella vaikea tietää, esimerkiksi Duralex-lasi on karkaistu, ja se näyttää aivan tavalliselta juomalasilta... Heidän pitäisi tietää siellä, mistä ostat lasisi. Jos ostat uuden, sen pitäisi olla myös mainittu pakkauksessa. Jos ostat esimerkiksi kirpputorilta, valitse sellainen lasi, joka on selvästi suupuhallettu, silloin se ei ole taatusti karkaistu. Monet kulhot, joita myydään IKEAssa, ovat myös ok, siellä on sekä suupuhallettua että puristettua lasia edulliseen hintaan.

...

gavagai sanoi:
Ja Bödde, tarkoitat siis, että ruukkuni (jos ne ovat karkaistua lasia) voivat räjähtää kauan sen jälkeen, kun olen porannut niihin, kun ne ovat ikkunalaudalla orkideojen kanssa (tai vaihtoehtoisesti haljeta, jos ne eivät ole karkaistua lasia)? Siinä tapauksessa en varmasti uskalla tehdä niin, vaikka hankkisin suhteellisen hyvät työkalut.
Ei, en yksinkertaisesti usko, että karkaistuun lasiin voi porata ilman, että se räjähtää, joten täytyy löytää "tavallista" lasia.

Se oli alun perin enemmän vastaus keskustelun pohdintaan siitä, voiko lasi haljeta jännityksistä, ja kyllä se voi. Mutta se voi haljeta riippumatta siitä, poraatko siihen vai et, se on vain niin, kuinka lasi toimii. Tämä koskee 99 % suupuhallettua lasia, ja syynä on väärä jäähdytys tai eriväristen lasien sekoittaminen, jotka eivät ole yhteensopivia.
Kuitenkin, se ei ole lainkaan tavallista, ja jos työstät lasia varovasti veden kanssa (poranterä kuumenee useita satoja asteita hyvin nopeasti), virheen tekeminen on epätodennäköistä. Ensimmäinen viestini saattoi kuulostaa dramaattiselta, mutta se ei ollut tarkoitus! Voit ilman huolta jatkaa käsityötäsi, kunhan valitset oikean lasin :)

I
Porasin reiän kattoplafondiin, pitäisikö minun nyt välttää kulkemasta sen alapuolella? Kuinka he tekevät plafondeja rei'illä valmistuksessa? Eivätkö he poraa viimeiseksi? Käytin tarkoitukseen sopivaa timanttiporaa ja vesikylpyä, asensin sen pylväsporakoneeseen vaahtomuovin päälle, jotta en pakottaisi poraa vinoon. Tiedän, että lasi voi räjähtää, kun huuhtelin 50L damejeanne, ainoa kappale, joka oli yli desimetrin kokoinen, oli kaula, jossa pidin kiinni, ja sitä oli käsitelty samalla tavalla monta kertaa aikaisemminkin. Luin kirjasta, että ikkunalasi voisi leikata tavallisilla saksilla, jos sen piti veden alla, en ole kuitenkaan koskaan kokeillut, kuulostaa epätodennäköiseltä, mutta väittivät, että se oli tärinät/naksahdukset, jotka saavat lasin halkeamaan.

Tällaista käytin, 10mm, http://www.vdb-glassart.se/webbshop/verktyg-för-bly-och-tiffany/glas-borr-7205761

Niin, laitoin myös teippiä siihen kohtaan, johon aioin porata. Lähinnä siksi, että se pysyisi koossa, jos se hajoaisi, mutta ehkä sillä oli merkitystä tulokseen, en tiedä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
ion sanoi:
Porasin reiän kattoplafiiniin, pitäisikö nyt välttää kulkemista sen alla? Kuinka he tekevät rei'itettyjä plaffeja valmistuksessa? Eivätkö he poraa vasta lopuksi? Käytin timanttiterää, joka on tarkoitettu tähän tarkoitukseen, ja vesikylpyä, rakennettuna pylväsporakoneeseen pehmeän vaahdon alustana, jotta en pakottaisi poraa vinoksi.
Tiedän, että lasi voi räjähtää, pesin 50 litran damejeannen, ainoa pala, joka jäi yli senttimetrin kokoiseksi, oli kaula, josta pidin kiinni, ja se oli saanut saman käsittelyn monta kertaa aiemmin.
Luulin kirjasta, että voin leikata ikkunalasia tavallisilla saksilla, jos pidän niitä veden alla, en ole koskaan kokeillut, kuulostaa epätodennäköiseltä, mutta he väittivät, että se oli värähtelyt/napsautukset, jotka saivat lasin halkeamaan.

Tässä on sellainen, jota käytin, 10mm, [linkki]

Aivan, teippasin myös kohdan, josta aioin porata. Lähinnä siksi, että se pitäisi kasassa, jos se menisi rikki, mutta ehkä sillä oli merkitystä lopputulokseen, en tiedä.
Ei, ei hätää. Olin ehkä vähän dramaattinen kuvaillessani lasia ja sen halkeamista, mutta se oli tarkoitettu kuvaamaan materiaalia ja että se saattaa haljeta jännityksestä.
Lasin poraaminen ei ole lainkaan epätavallista ja se on turvallista niin kauan kuin on varovainen ja jäähdyttää vedellä. Se voi silti haljeta porauksen aikana, onhan se kuitenkin lasia, mutta jos jäähdytys on tehty ja poraus onnistunut, niin tietenkin mitä on tehty, tulee käyttää.
Mielestäni menetelmäsi vaikuttaa erinomaiselta ja terä vaikuttaa olevan ehdottomasti lasin poraamiseen tehty! Teippi oli fiksu valinta, se estää poraa luisumasta ja muistaakseni estää myös reiän reunaa lohkeamasta - samalla kun se pitää sirpaleet kasassa, mikäli onnettomuus sattuu.
Leikata ikkunalasia? En ole koskaan kuullut siitä, ja olen samaa mieltä, että se kuulostaa epätodennäköiseltä...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.