Olen käyttänyt tunteja etsiessäni tietoa siitä, miten parhaiten porata eterniitin läpi suhteellisen turvallisella tavalla. On paljon tietoa asbestin ja eterniitin vaaroista ja usein liioitelluista vaaroista, mutta vähän kirjoituksia (tai tietoa internetissä) siitä, miten konkreettisesti toimia, jos nyt täytyy porata eterniittilevyihin sisätiloissa. Aiomme asentaa käytetyn pellettikattilan vanhaan pannuhuoneeseen, ja koska putkimies pitää käytännössä eterniittiä ja asbestia täysin vaarattomana, haluan mieluiten tehdä työt itse jonkin verran valvotuissa olosuhteissa.
Joten, sanottu koska. Miten minun kannattaa parhaiten edetä poratessani reikiä vesiputkille eterniittilevyjen läpi katossa välttääkseni pölyn? Millaiset porat/reikäsahat? Eterniitin yläpuolella on puulankkuja. Eterniittilevyjä ei voi poistaa.
Keittiön lattian ja pannuhuoneen katon välillä on jonkinlaista eristettä, joka näyttää eräänlaiselta lasivillalta. Näet sen pilkistävän harmaan pahvin/kankaan takaa. Onko se lasivillaa vai onko se niin huono juttu, että tämä on jonkinlaista asbestieristettä? Minun täytyy nimittäin todennäköisesti mennä tämän materiaalin läpi vesiputken kanssa.
Pölyä on varmasti vaikea välttää. Jos aiot porata, hioa tai sahata.
Olisin varmaan käyttänyt imuria, jonka imuosan voi asettaa talon ulkopuolelle. Suojamaski päälle. Ja sitten imuroinut samalla kun porasin. Jotta varmistaisin, että pöly menee ulos talosta. Ja sitten kun olen saanut porattua valmiiksi. Ja kiinnitettyä kaiken, mitä aioit kiinnittää. Olisin maalannut kohdan, jossa asbestilevyssä on avattu kuidut, jotta ne sitoutuisivat eivätkä voisi vapauttaa enempää kuitua.
Paras tapa on vuokrata pölynimuri, jossa on asbestipölylle sopiva suodatin, se ei maksa paljon, kun taas sinun on hävitettävä oma pölynimurisi, jos aiot tehdä omalla tavallasi.
Kuvassa näyttää olevan lasivillaa, myös tämän materiaalin kanssa tulisi olla jonkin verran varovainen.
On melko kaukana ulkona, joten pölyn puhaltaminen on varmasti vaikeaa (pölynimuri menisi Pherra mukaan kuitenkin metsään). Mutta vuokrata suku, jos sellaisia on, voisi olla paikallaan. Onko se tavallinen teollisuusimuri hepa3-suodattimella? Minulla on puolinaamari P3-suodattimella (tai jos se onkin nimeltään PS3), joka on ainakin hyväksytty asbestille, ja minulla on se aina päällä pölyisissä töissä. Uskotteko muuten, että voi kastella jotenkin, porata teipin läpi, tai jotain vastaavaa, ettei olisi niin monimutkaista? Miten tekee putkimies? Ei pitäisi olla täysin epätavallista.
On aika pitkä matka ulos, joten on varmaan vaikeaa puhaltaa pöly pois (paitsi että Pheran mukaan imuri menisi pilalle). Mutta jos voisi vuokrata imurin, jos sellaisia on, se voisi olla järkevää. Onko se tavallinen teollisuusimuri, jossa on hepa3-suodatin? Minulla on puolinaamari, jossa on P3-suodatin (tai onkohan se PS3), joka on ainakin hyväksytty asbestille, ja se on aina päälläni pölyisissä töissä. Uskotteko, että voisi jotenkin kastella, porata teipin läpi tai vastaavaa, jotta se ei olisi niin monimutkaista? Miten putkimies tekee? Ei pitäisi olla täysin harvinaista.
Putkimies ei tee tällaisia töitä, jos hän on vakavasti otettava!!!!, hän kertoo, että se pitää siivota/rei'itys hoitaa oikein koulutetun asbestin puhdistajan kanssa. Ja jos asiakas haluaa tehdä sen itse (mikä on sallittua), asiakkaan tulee puhdistuksen jälkeen esittää ilmamittaus ja todistus siitä, että puhdistus on suoritettu voimassa olevien sääntöjen mukaisesti käsityöläiselle.
Olen kuullut jostain, että työnantaja/käsityöläinen saa porata reikiä asbestipitoiseen materiaaliin kolmessa tapauksessa vuoden aikana, jos työn kokonaisaika ei ylitä tuntia.
Ehkä se on tarua?
Siellä Afs:ssä mainitaan kolmesta tilaisuudesta pykälässä 11, että lupaa ei tarvita.
Ja kommenteissa lopussa sanotaan näin:
"Kokonaisestä työajasta porattaessa reikää sisältyy myös paikan valmistelu, asbestipitoisen jätteen käsittely ja työpaikan siivous jälkikäteen.
Henkilötunnilla tarkoitetaan sitä työmäärää, jonka yksi henkilö voi suorittaa tunnissa (60 minuuttia) tai vastaavasti esimerkiksi kaksi henkilöä à 30 minuuttia kumpikin tai neljä henkilöä à 15 minuuttia kumpikin.
Vaikka lupa ei ole tarpeen itse työn suorittamiseen, tulee noudattaa muita määräysten sääntöjä."
Joten ei ole kyse vain siitä, että voi vain jatkaa työtä, vaikka se on harvatyö.
Eritettä voi aivan hyvin porata ilman pölyn leviämistä. Voit suihkuttaa suunniteltuun porausreikään esimerkiksi partavaahtoa, teipata pala hopeateippiä vaahdon päälle ja leikata teippiin riittävän suuri reikä, jotta pora mahtuu ilman että teippi tarttuu siihen. Valmistele sama asia levyn toiselle puolelle, jonka aiot porata. Poraa sitten. Poista teippi ja pyyhi vaahto kostealla, ja hävitä se kontaminoituna jätteenä.
Onko tämä lasivillaa vai onko niin huonosti, että tämä on jonkinlaista asbestieristystä? Minun täytyy nimittäin todennäköisesti mennä tämän materiaalin läpi vesijohtoa varten.
/Mattias[kuva]
Se on lasivillaa. Raaka asbesti, jota on esiintynyt tällaisessa eristyksessä, ei koskaan ole niin pitkäkuituista.
Löddertipset oli fiksu! En ollut kuullut siitä ennen. Vähän vaikeaa päästä toiselle puolelle kuitenkin, jos siellä on esimerkiksi laattoja katossa.
Terävät työkalut, jotka leikkaavat suuria lastuja, pölyävät vähemmän kuin tylsät. Se voi myös olla hyvä pitää mielessä.
Valitettavasti voi varmaan olettaa, että kun laattoja, putkia tai eristystä laitettiin paikoilleen aikoinaan, siitä ei välitetty riskeistä. Kaikissa taloissa, joissa on tai on ollut asbestipohjaisia materiaaleja, voi varmasti olettaa, että joka ikisessä laudanraossa, kätkössä tai raossa on asbestikuituja piilossa.
Kiitos partavaahdetyypistä ja näkemyksistä lasivillasta! Nyt ensimmäinen askel on poistaa lasivilla ja jos se onnistuu hyvin, olen huomannut, että ehkä voi porata ilman, että poraa eterniittiin. Pieni eterniittilevy nykyisten reikien vieressä on ruuvattu kiinni ja ehkä siitä voi porata vinosti ylös oikeaan paikkaan. Mutta nyt on olemassa kaksi vaihtoehtoa! Kiitos siitä!