Tarvitsen pystyttää tolpat aidalle muurille portaissani alas kellariin, mutta pohdin hieman, miten välttää rappauksen tai harkkojen halkeilu.

Olen melko varma, että rappauksen alla on Leca-kevytsoraharkkoja, koska koko kellari on muurattu sellaisilla.

Ajatukseni on porata muutama reikä (20-25 mm varmaankin), täyttää ankkurimassalla ja asettaa tolppakengät reikiin.

Porausvasara iskuvasaralla/ilman on käytettävissä, samoin erilaisia poranteriä (esim. kiviporanterät).

• Kuva kivirappusista ja niiden edessä olevasta muurista, jonka päälle aiotaan kiinnittää aidan tolppia. Ympärillä nurmea ja kiviä.
Kuinka monta tolppaa mitä tulee kuormitukseen aidassa sivusuunnassa, lapset kiipeilemässä, ehkä keinumassa, silloin on tärkeää, että on mahdollisimman pitkät alasmenot. Ne, joissa on tolppakenkiä, ovat usein heikkoja liitoksessa puu/kengä, mieluiten pitäisi olla putket, jotka menevät alas vähintään 300 mm ja joissa on siivekkeet, joihin poikkipuut kiinnitetään ja pinnat niiden päälle, silloin siitä tulee vahva.

J jonaserik sanoi:
Kuinka monta tolppaa, mikä olisi kuormitus aitaan sivusuunnassa, kun lapset kiipeilevät, ehkä keinuvat, silloin on tärkeää, että alaspäin menevät osat ovat mahdollisimman pitkät. Tolppakengillä tämä liitos puu/kenkä jää usein heiluvaksi, mieluiten pitäisi olla putkia, jotka menevät vähintään 300 mm alas ja niissä pitäisi olla siivekkeet, joihin poikkipalikat kiinnitetään ja säleitä niissä, niin rakenteesta tulee vahva.
Minulla on ensisijaisesti tarve suojalle, jotta reunalta ei kompastuisi ja putoaisi alas aukkoon. Olen pitänyt sen sellaisena yli 11 vuotta (siitä lähtien kun ostin talon), mutta kun nyt olen vaihtanut julkisivun ja kaikki, on tilanne sellainen, että on aika varmistaa tämä asia.

Ajattelin noin tolpan per metri suunnilleen, ja sitten aidan tulisi seurata muurin sisään talon seinää kohti, jolloin siinä olisi 90-asteen kulma, mikä voisi vakauttaa ainakin siellä, missä portaiden aukko on syvimmillään.

Ei lapsia riehumassa, se olen varmaan minä itse, joka saattaa istua aidalla ja nojata sitä vasten. Mahdollisesti haluaisin tehdä sadevedensuojan kellarin oven päälle, joka nojaa joihinkin tolppiin, mutta sen näkee myöhemmin...

Voisin kuvitella jotain vastaavaa kuin kuva Tee se itse -artikkelissa: https://images.bonnier.cloud/files/gds/production/20170814185954/sikker-trappe_5.png

Jos asennat sadesuojan, pienen kaltevan katon, sinun ei tarvitse huolehtia vakaudesta, se tulee sitten talon seinästä ja tukee hyvin, tee kuten olet ajatellut.

Nyt kysymys siis kuuluu, miten parhaiten poraan näihin materiaaleihin? Puts + Leca?

Tavallisella kovametalliporalla oikeaa halkaisijaa, ne tulee varmasti olla huipulla, parasta on ottaa muutama lauta ja koota ne U:n muotoon seinän yli ja reiät, jotka ovat samanlaisia kuin pora. On hyvä kiinnittää matriisi puristimella niin, ettei se liiku, voit kohdata sauman ja silloin pora menee sivulle, poraa hitaasti alas ja puhdista reikä nostamalla poraa välillä (yleensä tuntuu, kun alkaa mennä hieman raskaasti). Sitten vain siirrä matriisi seuraavaan paikkaan ja poraa, anna jalan jäädä muutaman sentin yläosan yläpuolelle, niin sen alle ei jää mitään likaa. Vinkki, jotta saat jalan linjaan ja ettei se ole kierretty, kun valat/kiinnität, laita lauta sisään ja kiinnitä yhdellä ruuvilla jokaiseen, sitten voi myös laittaa jotain väliin korkeuden vuoksi. Ymmärrätkö selityksen.

Jonaserik

J jonaserik sanoi:
Tavallisella kovametalliporalla oikealla dim., ne pitäisi varmaan olla huipulla, parasta on ottaa muutama lauta ja koota ne U:n muotoon muurin yli ja reiät, jotka ovat samanlaisia kuin pora. Matriisin voi kiinnittää puristimella niin, ettei se liiku, saattaa osua saumaan ja silloin pora kirpoaa sivulle, poraa hitaasti alas ja puhdista reikä välillä nostamalla pora esiin (yleensä tuntuu, kun alkaa vähän vastustaa). Sitten vain siirtää matriisi seuraavaan paikkaan ja poraa, anna kengän istua muutama cm yläpuolella niin ei tule likaa alle. Vinkki, että saat kengän linjaan eikä kiertyneenä, kun valat/kiinnität, laita lauta sisään ja kiinnitä ruuvilla jokaiseen, niin voit asettaa myös jotain väliin korkeuden vuoksi. Ymmärsitkö selityksen?

Jonaserik
Luulen, että ymmärrän, ylöspäin käännetty U, oletan, jossa pystysuorat osat ovat muurin molemmin puolin? Ei iskua porakoneeseen?

P Prosit sanoi:
Luulen, että ymmärrän, ylösalaisin oleva U oletan, jossa pystysuorat osat ovat muurin kummallakin puolella? Ei iskua porakoneeseen?
Tämä pitää paikkansa, koska leca on huokoista materiaalia, sitten se U:n kanssa olet ymmärtänyt, laita puristin päälle ja kiristä, niin kiinnike ei siirry. Poraa mielellään vähän lyhyisesti ja kokeile palkkikengillä, että ne ovat samassa tasossa toistensa kanssa, noin 1 cm vapaa tila kengän ja muurin yläreunan välillä. Jos on hieman eroa, voit porata muutaman millimetrin syvemmälle siinä, joka on korkeampi, on paljon helpompaa saada se yhteen, jos palkkikengät ovat reiän pohjalla ja poikittainen lauta niiden suunnan varmistamiseksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.