Minulla on pieni projekti, jossa minun täytyy porata muutama 10 mm:n kokoinen reikä c:a 5 mm:n paksuiseen valurautaan.
Onko olemassa joitakin ihmeporia tähän (jotka eivät kulu yhden reiän jälkeen)? Ymmärrän, että voi olla tarpeen käyttää vesijäähdytystä poratessa.

Reikäsaha tai tavalliset porat varmaan toimivat?

• Tykkään
Jan Ehn
  • Laddar…
Osta hyvälaatuinen pora. Ja käytä matalaa kierrosnopeutta ja sopivaa painetta, niin se kestää pitkään monia reikiä.

DeWalt extreme 2:sta minulla on erittäin hyviä kokemuksia.

• Tykkään
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Jos käyttää järkeviä poranteriä, se ei ole mikään ongelma. 10 mm kannattaisi luultavasti ottaa vähintään kahdessa vaiheessa, eli aloittaa pienemmällä poralla. Sitten öljyä voiteluun ja oikea kierrosluku, jotta se ei kuumene liikaa.
Parasta olisi, jos voisit hankkia koneen magneettijalalla, jotta saat hiukan voimaa poraan.

• Tykkään
Ror-mok ja 1 muu
  • Laddar…
C cpalm sanoi:
Jos käyttää järkeviä poria, ei ole ongelmaa. 10 mm kannattaisi varmaankin ottaa vähintään kahdessa vaiheessa, eli aloittaa pienemmällä poralla. Sitten öljyä voiteluun ja oikea kierrosluku, jotta ei kuumene liikaa.
Paras olisi, jos saisit käsiisi koneen magneettijalalla, jotta voit saada hieman voimaa poralle.
Ok, kiitos. Juuri niin ajattelinkin.
Minkä tyyppistä öljyä?

Z zingo sanoi:
Ok, kiitos. Vähän niin ajattelinkin.
Minkä tyyppinen öljy?
Leikkuuneste jos halutaan olla tarkkoja, mutta monet käyttävät mitä on saatavilla. Moottoriöljy, 5-56, polkupyörän ketjuöljy jne.

• Tykkään
Workingclasshero ja 1 muu
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson sanoi:
Leikkuuneste jos ollaan tarkkoja, mutta monet käyttävät varmasti sitä, mitä on käsillä. Moottoriöljy, 5-56, pyöränketjuöljy jne.
Olen miettinyt tätä, onko öljyn tehtävä ensisijaisesti voidella? Vai jäähdyttää? Vai molempia?

C
Dan1891 Dan1891 sanoi:
Olen miettinyt tätä, onko öljyn tehtävä ensisijaisesti voidella?
Voitelu niin, että kitka vähenee ja lämmönkehitys on vähäisempää.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
C cpalm sanoi:
Voitele niin, että kitka vähenee ja lämmön kehitys pienenee.
Minulla on runsaasti moottorisahan ketjuöljyä. Voiko se sopia myös poraamiseen?

Hei
Käytän harvoin öljyä tai muuta tahmaa poratessani rautaan.
Mutta on tietenkin hyvä tehdä niin, erityisesti jos ei voi teroittaa poria.
On tärkeämpää tietää, millä poraat, eli millaista laitteistoa käytät työn suorittamiseen.
Sisätiloissa, ulkotiloissa jne?
Näkyvät reiät, lakattu pinta jne?
Vastaa siihen, niin voimme auttaa vielä paremmin.

"Paksu valurauta" :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Ei.. Mutta kuten jo mainittiin, aloita pienemmällä poralla (MAX 5mm) ja poraa ensin läpi. Sen jälkeen 10mm.

Ei moottorisahan ketjuöljyä, se on liian paksua.

Jos maalataan, ei silikonia sisältävää öljyä.

Pieni pora - korkea kierrosnopeus

Suurempi pora - matalampi kierrosnopeus

Ja muista painaa kunnolla poratessa.. muuten et leikkaa poralla, vaan tulee vain kitkaa (ja lämpöä)

Suosittelen Dormer poria (tai vastaavia) HSS

Jos kyseessä on valurauta, ole vielä tarkempi poran kanssa (koska se on usein kovempaa)

• Tykkään
Dan_Johansson ja 2 muuta
  • Laddar…
Katso, millainen kärki 10mm poralla on. Jos siinä on jaettu kärki, jossa on keskellä oleva "mejeslbit", joka ei leikkaa, sinun täytyy esiporata. Muuten sinun täytyy painaa talttaa materaialin läpi.

10mm 5mm materiaalissa ei ole ongelma. Muista, että sinun tulisi käyttää alhaista nopeutta ja korkeaa painetta. Toinen vaihtoehto näin ohuelle materiaalille kuin 5mm on käyttää porrasporaa.

Yksi asia, jonka luultavasti kaikki keskustelussa tietävät, mutta jota en ole nähnyt kenenkään mainitsevan, on se, että yksi syy miksi ei haluta, että se lämpenee, on se, että rauta silloin karaistuu ja sitä on paljon vaikeampi porata. Joten jos aloittaa tylsällä 10mm poralla suurella kierrosluvulla eikä paina kovaa, ei se olekaan niin helppoa, vaikka olisi ostanut oikean poranterän.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.