Porasin juuri reiän seinään (näyttää betonilta, mutta luulen, että käsityöläiset, jotka loivat oven siihen, sanoivat, että se oli oikeastaan jotain muuta) kellarissa kiinnittääkseni työpöydän kulmaraudalla. Ylin reikä tuntui kuin seinä olisi ollut voita, joka suli poran ympärillä. Mutta alempi reikä 10 cm alempana pysähtyi noin 1 cm sisällä. Joten siirsin hieman sivuun, mutta sama juttu siellä. Jatkoin porausta, vaikka se sujui vaivalloisesti, ja noin 5 cm sisällä seinässä tuntui, että tulin jonkin läpi poran kanssa. Katsoin huonetta seinän toisella puolella, eikä se ollut siellä, seinä on paksumpi kuin niin. Voinko olla porannut läpi vesiputken tai mitä se voisi olla? Voiko betonin kaltaisissa seinissä olla jonkinlaisia levyjä?

Että muuratuissa kellariseinissä olisi vesiputkia, en usko. Ja jos sittenkin olisi vesiputki, johon porasit, olisi tullut märkää. Joten siinä voit olla rauhallinen. Betonielementti on eräänlainen muurilohko, jossa on aukkoja.

• Tykkään
Bjurn25
  • Laddar…
A Avemo sanoi:
En usko, että muuratuissa kellariseinissä olisi vesiputkia. Ja jos sattumalta porasit vesiputkeen, siitä olisi tullut märkää. Joten voit olla rauhallinen. Betonielementit ovat eräitä muurattaessa käytettyjä lohkoja, joissa on onteloita.
Meillä oli vesiputkia joissakin kellariseinissämme, sekä niissä, jotka on rakennettu betonielementeistä, että niissä, jotka oli rakennettu sinibetonilohkoista.

Vanha metallinen vesihana seinässä, kellaritilassa.
Vanhanaikainen vedenputkiliitos näkyvissä kellariseinällä kellertävällä taustalla.

• Tykkään
Bjurn25
  • Laddar…
Sinulla ei ollut viemäriputkea siinä seinässä?

A Avemo sanoi:
En usko, että muuratuissa kellarinseinissä olisi vesijohtoja. Ja jos sattumalta porasit vesijohtoon, olisi tullut märkää. Joten voit olla rauhallinen. Betonielementtitiili on eräänlainen muuritiili, jossa on onteloita.
Kyllä, ontelotiili luulen heidän sanoneen. Hyvä, sitten voin rentoutua. Kiitos!

• Tykkään
Jocke Best
  • Laddar…
T TypRätt sanoi:
Oliko sinulla viemäriputki siellä seinässä?
En tiedä, mutta meillä on ovi aivan vieressä, niin ajattelen, että silloin viemärin ei pitäisi kulkea siellä, vai mitä? Kuinka voin selvittää sen?

Borde on heikko lohtu, mutta mitä yläpuolella olevassa huoneessa on esimerkiksi. Menevätkö viemäriputket muualle kellarissa?

• Tykkään
Henningelvis ja 1 muu
  • Laddar…
Hieman OT.

Tositarina.

Satuin poraamaan viemäriputkeen asuessani asunto-osakkeessa, kun olin vaihtamassa ammehanaa yhdestä ruuvikiinnityksestä kahteen ruuviin. Laitoin vähän silikonit reikään, sitten tulppa, silikonia uudestaan, ja ruuvasin hanan kiinni.
Kaksi vuotta myöhemmin, kun olin remontoimassa kylpyhuonetta, yläkerran naapuri huuhteli vettä juuri sillä hetkellä, kun olin tilapäisesti irrottanut hanan, ja tuli pieni vesivirta.
Soitin kiinteistöhuoltajalle, joka soitti puolestaan LVI-asentajalle, joka tuli seuraavana päivänä, hakkasi reiän seinään ja liimasi palan viemäriputkea reiän päälle.
Reiän ympärillä oleva betoni oli kuivaa silikonin ansiosta.

B Bjurn25 sanoi:
En tiedä sitä, mutta meillä on ovi aivan vieressä, joten ajattelen, ettei viemäri voi kulkea siellä? Miten voisin saada sen selville?
Sinun pitäisi pystyä selvittämään se miettimällä, miten poraamasi paikka sijoittuu suhteessa keittiöön ja kylpyhuoneeseen. Mutta vaikuttaa oudolta vetää viemäriputkia kellarin seinään. Ehkä, jos joku on muurannut laatikon viemäriputken ympärille. Mutta helpointa on varmaan huuhdella vettä yläkerrassa ja kuunnella reiästä.

mexitegel mexitegel sanoi:
Borde är en klen tröst, men vad finns i rummet ovanför till exempel. Går avloppsstammar ner någon annan stans i källaren?
Yläpuolella olevassa huoneessa meillä on olohuone. Mutta sen sijaan luulen, että viemäri menee ulos autotallista, jossa porasin, mutta lattian alla. Kuitenkin se on kulmassa suunnilleen siinä, missä porasin, uskon jos ajattelen ulkoapäin. Mitä teen nyt siinä tapauksessa?

Henningelvis Henningelvis sanoi:
Sinun pitäisi pystyä selvittämään se ajattelemalla, miten paikka johon porasit, on suhteessa keittiöön ja kylpyhuoneeseen. Mutta vaikuttaa oudolta, että viemäriputkia vedettäisiin kellarin seinään. Mahdollisesti, jos joku on muurannut laatikon viemäriputken ympärille. Mutta helpointa on kai kaataa vettä yläkerrassa ja kuunnella aukosta.
Okei, siellä ei ole kylpyhuonetta tai keittiötä suoraan yläpuolella, keittiö on lähimpänä mutta hieman kauempana. Aion testata kuuntelemista kuten kuvailit. Pitäisikö sen kuulua solisevalta, jos se on niin?

Nyt olen kuunnellut reiästä, enkä kuule mitään reiästä, mutta kuulen veden virtaavan viereisessä huoneessa, ja näin tämän. Onko tämä viemäriputki?

• Vihreä putki kulmassa ruskean puukaton alla, viittaa mahdolliseen viemäriputkeen.
  • Tykkään
Henningelvis
  • Laddar…
B Bjurn25 sanoi:
Nyt olen kuunnellut aukkoa eikä kuulu mitään aukosta, mutta kuulen veden virtaavan viereisessä huoneessa ja näin tämän. Onko tämä viemäriputki?
Kyllä. Onko se 1960-luvun talo?

Henningelvis Henningelvis sanoi:
Kyllä. Onko se 1960-luvun talo?
Kyllä, se pitää paikkansa! Tehtiinkö silloin toisin putkien kanssa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.