Olen yrittänyt porata reikiä kattoon asentaakseni projektorikankaan, joka painaa noin 9 kg. Olen onnistunut poraamaan yhden reiän ja asentanut ensimmäisen kiinnikkeen, joka näyttää olevan erittäin tukevasti, mutta toisen reiän (noin 180 cm etäisyydellä) kanssa en ole onnistunut. Olen yrittänyt porata 5 (!) reikää ja joka kerta olen kohdannut jotain todella kovaa noin 25 mm syvyydessä. Reikä tarvitsee olla 55 mm.
Kolmannen reiän jälkeen kyllästyin ja menin ostamaan ristikkotunnistimen, jonka pitäisi pystyä tunnistamaan metallia ja puuta jopa 38 mm syvyydestä, mutta vaikka olen varmistellut noin 10 kertaa, että pinnan alla ei ole mitään, kohtaan silti jotain. Ensimmäinen ajatukseni oli, että kyseessä on raudoitus, mutta sen olisi pitänyt antaa merkki skannerissa (mikä tapahtui kahdessa ensimmäisessä kohdassa) eikä se näytä metallilta, kun yritän katsoa reikään. Paljon spaklausta ja hiontaa myöhemmin olen kyllästynyt ja pyydän nyt apuanne.
Talo on klassinen kerrostalo Tukholman esikaupunkialueella, rakennettu noin vuonna 1940. Minulla on iskupora ja betoniporat, jotka ovat toimineet tiileen ja muuhun asunnossani, mutta tässä tapauksessa ne ovat ilmeisesti epäonnistuneet täysin.
Olen yrittänyt porata reikiä kattooni asentaakseni projektorikankaan, joka painaa noin 9 kg. Olen onnistunut poraamaan yhden reiän ja asentanut ensimmäisen kiinnikkeen, joka näyttää olevan erittäin tukevasti kiinni, mutta toista reikää (noin 180 cm päässä) en ole millään onnistunut tekemään. Olen yrittänyt 5 (!) reikää, ja joka kerta olen törmännyt johonkin erittäin kovaan noin 25 mm syvyydessä. Reiästä täytyisi saada 55 mm.
Kolmannen yrityksen jälkeen kyllästyin ja menin ostamaan tukiskannerin, joka tunnistaa metallia ja puuta 38 mm syvyyteen asti, mutta vaikka olen varmistanut kymmenkunta kertaa, ettei pinnan alla ole mitään, törmään silti johonkin. Ensimmäinen ajatukseni oli raudoitus, mutta skannerin olisi pitänyt havaita se (mikä tapahtuikin kahdessa ensimmäisessä kohdassa), eikä reiästä katsoessani näytä metallilta. Paljon kittaamisen ja hiomisen jälkeen olen kyllästynyt ja pyydän siksi teidän apua.
Talo on klassinen kerrostalo Tukholman lähiössä, rakennettu noin vuonna 1940. Minulla on iskuporakone ja betoniin tarkoitettu poranterä, joka on toiminut tiileen ja muuhun asunnossani, mutta tässä näyttää epäonnistuvan tyystin.
Kiitollinen kaikista vinkeistä.
Jos sinulla on vanha "kunnon" iskuporakone, et valitettavasti pääse pitkälle kovassa betonissa. Tarvitset poravasaran. Se on periaatteessa sama, mutta iskuja on huomattavasti pidempään ja kovemmin. Samalla koneella voit myös ottaa porauksen pyörimisen pois ja käyttää sitä piikkauskoneena. Ne maksavat noin 500 kr Julassa ja Biltemassa. Varmasti löytyy edullisesti myös muualta. Sellaisella poraaminen on kuin voihin poraisi.
Det brukar gå även med en slagborrmaskin men då krävs det också fräsha borr av god kvalitet.
En slagborrmaskin fixar hålet på typ 2 minuter och utslitet borr, en borrhammare med SDS borr på 15 sekunder och borret är i princip som nytt.
Förr i tiden när Ikea var något att ha, fanns det en jättebra prisvärd borrhammare att köpa där avsedd för just det du tänkte göra ( jag har en sådan och en betydligt dyrare/kraftigare/bättre Makita och föredrar den svagare men enklare Ikea för just sådana enkla jobb).