Hei taas,

tämä bosch minulla on:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21569335

Ja se ei siis toimi. Mutta nyt olen lainannut poravasaran työkaverilta ja sitten sujui hyvin! Hänellä oli Bosch (sininen) poravasara. Unohdin katsoa merkinnän. Siinä oli sellainen SDS+ istukka.

Kiitos vastauksesta!

snickarboden sanoi:
Taitaa olla oikeastaan ihan sama, mikä malli Boschin valikoimasta on kyseessä, koska iskuporakoneella on oletusarvoisesti vaikeuksia täristetyssä betonissa, kun ne vain pomppivat siinä, juuri siksi poravasarat on olemassa.

/Kent
Joo, se onkin ilmeistä, mutta miksi iskuporakoneet oikein ovat olemassa?? Olen onnistunut poraamaan vuorokauden vanhaan betoniin iskuporakoneella, mutta oikeaan betoniin ne eivät kelpaa.

Ehkä tiiliseiniin ja vastaaviin? Olen samaa mieltä, ne ovat täysin kelvottomia betoniin.

Iskuporakone toimii tiileen ja rappaukseen. Mutta toisaalta toimii melkein kone ilman mitään iskua ollenkaan myös. ;)
Arvaan, että syy niiden olemassaoloon on se, että se oli ainoa vaihtoehto, joka oli saatavilla maallikoille niin pitkään kun Hilti piti tiukasti patenttia (tai mitä se nyt olikaan, että vain heillä oli iskuporakoneet).

Mikael_L
Sandberg sanoi:
Hei taas,

tämä Bosch minulla on:

[linkki]

Ja se ei siis toimi. Mutta nyt olen lainannut poravasaran työtoveriltani ja sitten se meni hyvin! Hänellä oli Bosch (sininen) poravasara. Unohdin katsoa mallin. Siinä oli sellainen SDS+ istukka.

Kiitos vastauksesta!
Ja tämä on sellainen, mikä sinun pitäisi (öh... täytyy..!!) olla, jotta poraat menestyksekkäästi betoniin. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20193054

Luulen, että heidän halpa Cotech-poravasara toimii myös kohtuullisen hyvin, ainakin verrattuna iskuporakoneeseen, merkistä riippumatta.

snuttjulle sanoi:
Iskuporakone toimii tiilelle ja rappaukselle. Mutta toisaalta melkein kone ilman mitään iskua toimii myös. ;)
Arvaan, että syy niiden olemassaololle on se, että ne olivat ainoa malli, joka oli saatavilla maallikoille niin kauan kuin Hilti piti patenttia tiukasti hallussa (tai mitä se nyt olikaan, että vain heillä oli iskuvasaroita).
Mutta miksi iskuporakoneita on edelleen olemassa???
Kaikkien pitäisi ostaa poravasara SDS-yhteensopivalla istukalla + mahdollinen akkukone, sillä voi ratkaista kaikki poraustehtävät (joo, useimmat ainakin) Mutta ei ehdottomasti mitään iskuporakonetta.

Mutta olen tietenkin myös ostanut iskuporakoneen elämässäni, miksi ??? En tiennyt silloin paremmin... :o

Sinä aikana kun minulla oli betoniseiniä, käytin vain vihreää Bosch-iskuporakonetta. Olen porannut paljon reikiä sellaisiin todella koviin betoniseiniin. Jos nyt vertaa poravasaran käyttöön, voi sanoa, ettei se oikein suju, sillä työ ei etene nopeasti ja usein oli pakko aloittaa pienemmällä terällä, joka pystyi tekemään pieniä reikiä kiviin ja muihin vastaaviin, ja sitten suurentaa reikää haluttuun kokoon. Lisäksi piti käyttää koko painoaan koneen tukena. Kuitenkin kannattaa olla hyvälaatuinen poranterä.
Joskus on käynyt niin, että poraaminen alkoi yhtäkkiä sujua todella nopeasti ja poranterä tuli ulos seinästä täysin väkisin.

Mikael_L sanoi:
Mutta olen tietenkin myös ostanut iskuporakoneen elämässäni, miksi ??? Enhän tiennyt paremmin... :o
Enää en ostaisi iskuporakonetta. Syynä sille, että ostin sen, oli se, että halusin pystyä poraamaan vähän kaikkialla ja käyttää sitä myös ruuvinvääntimenä. Ajattelin, että on hyvä, kun on johto, ettei tarvitse ladata akkua koko ajan.

Mutta nyt huomasin, että se oli arvoton, koska sillä ei voi porata kaikkialla, eikä se ole kovin hyvä ruuvinvääntimenäkään, koska vaihtelevaa nopeutta on vaikea hallita; se haluaa joko tuskin pyöriä tai pyöriä liian nopeasti.

Se, jonka lainasin, oli "sama" kuin kuvassa oleva, ehkä vain hieman vanhempi malli. Se oli myös parempi vaihtelevaan nopeuteen kuin minun vihreäni, joten minun olisi pitänyt valita se...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.