Hei,

Päätin ryhtyä yksinkertaiseen tehtävään asentaa lamppu. Joten otin esiin Bosch-iskuporakoneeni ja aloitin poraamisen. Kuitenkin noin 10 mm jälkeen poraaminen pysähtyi kokonaan, mahdotonta porata syvemmälle. :mad: Kokeilin sekä betoni- että metalliporaa. Ajattelin että vastassa oli raudoitus ja porasin hieman sivulle, mutta sama tulos. Mitä erikoismateriaalia katossa (osakehuoneisto rakennettu -62) oikeastaan käytetään, ja tarvitsenko investoida poravasaraan onnistuakseni tekemään reiän? Tarkoitan, että aiemmassa asunnossa onnistuin käyttäen halpaa yhdistelmäruuvinväännintä/porakonetta...

Ehkä olet törmännyt suoraan kiveen.
Silloin saatat tarvita poravasaraa.

Olen kohdannut tilanteen, jossa oli valettu metallilevyn vahvistus, jossa odotettiin kattovalaisinta.

Sen pitäisi onnistua iskuporalla, saatat olla osunut samaan armeringsjärniin. Ne sijaitsevat ruudukkomuodossa, joten aina pitäisi siirtää poraa vinottain, jos osuu rautaan.

Daveo sanoi:
Ne ovat ruudukkokuviossa, joten poraa tulee aina siirtää viistoon, jos osuu rautaan
Juuri niin tein. Tosiasia on, että olen yrittänyt porata reiän aiemmin toiseen paikkaan palovaroittimelle, mutta siellä oli sama ongelma, ja ratkaisin sen kaksipuolisella teipillä.

Yritä hankkia oikea poravasara, kuten "hilti". Sitten se on kuin poraisi voita :) Poravasara ylipäätään iskuporan sijaan, niin sen pitäisi toimia.

Millainen porakone sinulla on?

Minulla on onnea, että suvussa on HILTI-omistaja. Itse omistan vain SuperPower 18V ruuvinvääntimen. :) Nykyään minulla on puuseinät/katto, joten tarve ei ole kovin suuri.

Mutta hiltiä ei tarvita, ja se on luultavasti aivan liian kallis, jotta normaalisti ajatteleva henkilö ostaisi sen. Sijoitus tuskin kannattaa, jos poraa vain 1-2 reikää vuodessa. Voit varmasti vuokrata sellaisen jostain. Osta halpaversio, kuten B&D tai jotain. Tärkeintä on, että se on poravasara eikä iskuporakone. Poravasara on tehokkaampi, kuten olen ymmärtänyt.

jos tulit vain 10mm pitäisi sinun nähdä mikä se on?

Jos kyseessä on armeringsjärn, yleensä haisee 'palaneelta'. Vuokraa poravasara lähimmästä rautakaupasta niin pitäisi toimia. Asunnossani (rakennettu 40-luvulla) on aivan samanlaista, hirveän kovaa porattavaa betonia.

... kysymys porakoneesta oli aloitusviestin kirjoittajalle... :-) Mitä varusteita teillä muilla on, ei ratkaise ongelmaa, kun ei voi porata Sandbergin kattoon.

Ehkä hieman huonosti muotoiltu kysymys. :-P

Ei, vaan pikemminkin huonosti luettua, koska hän kirjoittaa ensimmäisessä viestissään, että hänellä on Bosch slagborrmaskin.

/Kent

:-) Mmmm ja minulla on Volvo. Voiko joku arvata mallin?

740 tai V70?

Onhan se oikeastaan aivan sama, mikä malli Boschin valikoimasta on kyseessä, koska iskuporakoneella on defaultina vaikeuksia värisevässä betonissa, kun ne vain pomppivat siellä, juuri siksi poravasarat ovat olemassa.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.