31 465 lukukertaa ·
21 vastausta
31k lukukertaa
21 vastausta
poraa kattoon?
Sivu 1 / 2
Hei,
Päätin ryhtyä yksinkertaiseen tehtävään asentaa lamppu. Joten otin esiin Bosch-iskuporakoneeni ja aloitin poraamisen. Kuitenkin noin 10 mm jälkeen poraaminen pysähtyi kokonaan, mahdotonta porata syvemmälle.
Kokeilin sekä betoni- että metalliporaa. Ajattelin että vastassa oli raudoitus ja porasin hieman sivulle, mutta sama tulos. Mitä erikoismateriaalia katossa (osakehuoneisto rakennettu -62) oikeastaan käytetään, ja tarvitsenko investoida poravasaraan onnistuakseni tekemään reiän? Tarkoitan, että aiemmassa asunnossa onnistuin käyttäen halpaa yhdistelmäruuvinväännintä/porakonetta...
Päätin ryhtyä yksinkertaiseen tehtävään asentaa lamppu. Joten otin esiin Bosch-iskuporakoneeni ja aloitin poraamisen. Kuitenkin noin 10 mm jälkeen poraaminen pysähtyi kokonaan, mahdotonta porata syvemmälle.
Olen kohdannut tilanteen, jossa oli valettu metallilevyn vahvistus, jossa odotettiin kattovalaisinta.
Minulla on onnea, että suvussa on HILTI-omistaja. Itse omistan vain SuperPower 18V ruuvinvääntimen.
Nykyään minulla on puuseinät/katto, joten tarve ei ole kovin suuri.
Mutta hiltiä ei tarvita, ja se on luultavasti aivan liian kallis, jotta normaalisti ajatteleva henkilö ostaisi sen. Sijoitus tuskin kannattaa, jos poraa vain 1-2 reikää vuodessa. Voit varmasti vuokrata sellaisen jostain. Osta halpaversio, kuten B&D tai jotain. Tärkeintä on, että se on poravasara eikä iskuporakone. Poravasara on tehokkaampi, kuten olen ymmärtänyt.
Mutta hiltiä ei tarvita, ja se on luultavasti aivan liian kallis, jotta normaalisti ajatteleva henkilö ostaisi sen. Sijoitus tuskin kannattaa, jos poraa vain 1-2 reikää vuodessa. Voit varmasti vuokrata sellaisen jostain. Osta halpaversio, kuten B&D tai jotain. Tärkeintä on, että se on poravasara eikä iskuporakone. Poravasara on tehokkaampi, kuten olen ymmärtänyt.
Jos kyseessä on armeringsjärn, yleensä haisee 'palaneelta'. Vuokraa poravasara lähimmästä rautakaupasta niin pitäisi toimia. Asunnossani (rakennettu 40-luvulla) on aivan samanlaista, hirveän kovaa porattavaa betonia.
Ei, vaan pikemminkin huonosti luettua, koska hän kirjoittaa ensimmäisessä viestissään, että hänellä on Bosch slagborrmaskin.
/Kent
/Kent
Onhan se oikeastaan aivan sama, mikä malli Boschin valikoimasta on kyseessä, koska iskuporakoneella on defaultina vaikeuksia värisevässä betonissa, kun ne vain pomppivat siellä, juuri siksi poravasarat ovat olemassa.
/Kent
/Kent