Hei!

Olen lukenut tarkasti läpi aiemmin olemassa olevat keskustelut aiheesta, mutta koska vastaukset näyttävät olevan ”riippuu tilanteesta”, esitän kysymyksen omasta näkökulmastani.

Uusi talonomistaja, talo vuodelta 1968, jossa on painovoimainen ilmanvaihto. Rakennuslupapiirustusten mukaan ulkoseinissä on höyrynsulkupaperi, mutta ei sisäseinissä. Piirustusten mukaan katossa pitäisi myös olla höyrynsulkupaperi, mutta en näe sitä tarkastellessani ullakolla.

Olemme juuri poistaneet Barracudakaton, joka oli yläkerrassa (en tiennyt edes, mitä tällaiset katot olivat kuukausi sitten). Kyseessä on ehkä 70 neliömetriä kerrospinta-alasta 93 neliömetrissä, jossa katto on poistettu. Barracudakaton yläpuolella, kylmäullakolle päin, on ensin palkisto (tai mikä sen nimi onkaan), sitten erittäin huonosti tiivis muovikerros, sitten 12 cm lasivillaa ja lopuksi ohut musta paperi, jossa on vähän eristystä kiinni alapuolella (tuulensuojapaperi?).

Ajattelen, että Barracudakatto ehkä toimi jonkin veran höyrysulkuna, kun se oli paikoillaan, ja että se mahdollisesti täytyy korvata jollain. Toisaalta olen lukenut, että höyrysulku "väärässä paikassa" on todella haitallinen. Joten kysymys kuuluu, pitäisikö minun asentaa höyrysulku ennen kuin asennan uuden sisäkaton?

• Kattoon asennettuja puupalikoita ja niiden välissä eristystä, näkyvissä myös sähköjohtoa ja muovia.
Nyt olen käynyt katsomassa ylhäältä alas sisäkatoissa niissä huoneissa, joilla ei ollut barracudakattoa, eikä siellä ole höyrysulkua. Mutta en vieläkään voi oikein jättää huomiotta sitä, että 70 neliömetrin kokoisen ison muovimaton poistaminen ei muuttaisi tilannetta.

Jos aiot muovittaa katon, voi olla hyvä idea lisätä samalla eristystä ullakolle, 12 cm on hieman ohut.

Kiitos vinkistä!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.