Kytkettynä talooni on betoniterassi, joka on kooltaan 7x2,5 m. Se sijaitsee eräänlaisessa syvennyksessä julkisivun vieressä, joten toinen pitkä sivu ja puolet lyhyistä sivuista on valettu taloon kiinni. Toinen pitkä sivu seisoo 4 pilarin päällä, koko 200x200 mm. Terassi on noin 1,2 m korkeudella maasta. Se pitää nyt poistaa.

Rakennesuunnitelmien mukaan se valettiin samanaikaisesti sisäpuolisen välipohjan kanssa vuonna 1968, mutta terassin raudoitus ei ole yhteydessä välipohjaan piirustusten mukaan. Ulkoreunoissa on 16 mm raudoitus ja 8 mm sisällä ja piirustuksissa lukee 8c280, tarkoittaako se, että raudat ovat 28 cm välein? Levy on valitettavasti 20 cm paksu. Täyteaines näyttää vaihtelevan pienistä jyvistä suurempiin kiviin, joista jotkut ovat jopa 4 cm, en tiedä, miten se vaikuttaa kestävyyteen. Tarvitseeko minun tukea levy ennen sen purkua, vai pysyykö se kasassa raudoituksen ansiosta purkutyön aikana?

Olen etsinyt paljon tietoa foorumilta siitä, miten parhaiten poistaa suurempia betonirakenteita ja tarvitsen teidän apuanne päättääkseni, mikä on paras vaihtoehto. Olen aiemmin purkanut kylpyhuoneen lattiaa kiinalaisella koneella ja se on toiminut melko hyvin, mutta tämä levy tuntuu kovemmalta.

1. Palain, suurin mahdollinen vuokrattava, esimerkiksi 30 kg Bosch tai vastaava. Pystyykö sellainen todella tällaiseen levyyn? En ole mikään Hulk, mutta minulla ei ole aavistustakaan, kuinka kauan sellaisella kestää, tai kuinka raskasta se on. Tietääkö joku?
2. Lattiasaha. Toimisiko se kohotetulla terassilla? Ei ole kovin mukavaa pitää hallussaan 140 kg painavaa lattiasahaa, jos leikattava osa irtoaa? Kestääkö raudoitus?
3. Bensiinikäyttöinen leikkuri. Toimiiko se tällaisessa paksussa levyllä raudoituksen kanssa? Pölyää paljon, olen ymmärtänyt. Vie aikaa?
4. Palkkaa kaveri, joka on jättänyt tarjouksen noin 20 tuhatta kruunua rotin jälkeen purkamisesta ja poisviemisestä. Hän todennäköisesti käyttää kaivinkoneen vasaralaitetta ja olen huolissani, miten se vaikuttaa taloon, joten täytyy tarkastaa ennen ja jälkeen tiettyjä kustannuksia varten? Lisäksi se tuntuu turhalta rahankäytöltä.

Kokeilin viikonloppuna sellaisella halvalla kiinalaisella koneella, mutta se ei pystynyt siihen, kun taas poravasara toimi kohtalaisesti, joten ainakin reikiä voi tehdä.

Ideoita?

freddeh sanoi:
taloni yhteydessä minulla on betoninen terassi, joka on 7x2,5 m. se sijaitsee eräänlaisessa syvennyksessä julkisivua pitkin, joten toinen pitkä sivu ja puolet lyhyistä sivuista on valettu taloa vasten. toinen pitkä sivu seisoo 4 pilarilla, jotka ovat 200x200 mm. terassi on noin 1,2 m korkeudella maasta. se täytyy nyt poistaa.

rakennussuunnitelmien mukaan se valettiin yhtä aikaa sisäpuolisen välipohjan kanssa, vuonna 1968, mutta terassin raudoitus ei yhdisty välipohjaan suunnitelman mukaan. se on raudoitettu 16 mm reunojen kohdilla ja 8 mm sisällä ja suunnitelmissa lukee 8c280, tarkoittaako tämä, että raudat ovat 28 senttimetrin välein? levy on valitettavasti 20 cm paksu. kiviaineksen koko näyttää vaihtelevan pienistä jyvistä suurempiin kiviin, olen nähnyt joitakin jopa 4 cm asti, en tiedä miten se vaikuttaa lujuuteen. onko minun tuettava levy ennen kuin otan sen alas, vai pysyykö se koossa raudoituksen ansiosta purkutyön aikana?

olen etsinyt tietoa täältä foorumilta siitä, kuinka suuria betonirakenteita parhaiten poistetaan ja tarvitsen apuanne siitä, mikä olisi parasta tehdä. olen aiemmin piikannut kylpyhuoneen lattiaa kiinalaisella koneella ja se on toiminut melko hyvin, mutta tämä levy tuntuu kovemmalta.

1. piikkauskone, suurin mitä voi vuokrata, esim. 30 kg Bosch tai vastaava. pystyykö tällainen kynsimään tämän levyn? en ole suinkaan mikään Hulk, mutta minulla ei ole aavistustakaan, kuinka kauan tällaisella kestää, tai kuinka raskasta se on. tietääkö joku?
2. lattiapiirtoleikkuri. toimisiko se korotetulla terassilla? ei ole mukavaa pitää 140 kg painavaa lattiapiirtoleikkuria, jos osa, johon sahaan, irtoaa? kestääkö raudoitus?
3. bensiinikäyttöinen leikkuri. toimiiko tällaisella paksulla raudoitetulla levyllä? pölyää paljon, olen ymmärtänyt. kestääkö kauan?
4. palkata joku, joka on antanut tarjouksen noin 20 tkr rot:n jälkeen, purkamiseen ja pois kuljettamiseen. varmasti käyttävät grävmaskinan iskuporavasaraa ja sitten olen huolissani talon kestävyydestä ja silloin minun on varmaan tarkastettava ennen ja jälkeen tietyillä kustannuksilla? plus tuntuu kuin heittäisin hukkaan rahaa.

kokeilin viikonloppuna sellaista halpaa kiinalaista konetta, mutta sillä ei ollut vaikutusta piikkauksen osalta, poravasara toimi kuitenkin melko hyvin, joten onneksi reikiä sentään saa tehtyä.

ideoita?
En oikein näe rakennetta päässäni lukiessani.:x Mutta jos olen ymmärtänyt oikein, se kuulostaa siltä, että paineilmakäyttöinen Kangoo tai Atlas Copco voisi rikkoa sen alas, ja sahataksesi sen alas, sinun on tuettava melko paljon.

Paineilmakäyttöinen ei oikeastaan tunnu vaihtoehdolta, tarvitsee varmaan vuokrata kompressori, jossa on vähän isompi säiliö kuin minun 50-litrainen, ja silloinhan kustannukset nousevat?

freddeh sanoi:
paineilmatoiminen ei oikein tunnu vaihtoehdolta, tarvitsisin varmaan vuokrata kompressorin, jossa on vähän isompi säiliö kuin minun 50 litran, ja sitten kulut varmaan nousevat pilviin?
Joo, tavallinen kompressori ei oikein riitä, mutta jos vuokraat dieselkompressorin ja suuren bilmaskinin, se maksaa tonnin päivässä, ja siitä pitäisi selvitä. Kutsu muutama kaveri niin vuorottelette.:)

http://www.cramo.se/Web/Core/Pages/StartPageCountry.aspx?id=6769&epslanguage=SV

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.