Hei, minulla on ullakkoasunto, jossa on näkyviä palkkeja. Nämä on palosuojamaalattu vuonna 1990 (läpinäkyvä kirkkaalla lakalla) ja nyt on kulunut joitakin vuosia, ja ne alkavat muuttua maitomaisiksi ja rumiksi.
Miten maalin saa helpoiten pois? Olen kokeillut kemiallista maalinpoistoainetta, mutta siitä tuli tahmeaa ja laikullista, vaikea poistaa. Onko kellään kokemusta jostakin toisesta tuotteesta tai menetelmästä, joka toimii paremmin?

Sitten toinen kysymys. Olen puhdistanut yhden huoneen kosteusvaurion jälkeen otsonilla, ja sen jälkeen syntyi outo makea tuoksu, olemme tuulettaneet ja tuulettaneet, mutta haju palaa takaisin, epäilemme, että otsoni on jollain tavalla reagoinut palosuojamaalin kanssa. Onko kenelläkään ollut vastaavia kokemuksia vai voiko se johtua jostain muusta?

/Tomas

Miksi palosuojamaalata puupintoja omakotitalossa? Puu on palavaa kyllä, mutta puupinnoitteet ovat täysin hyväksyttyjä pienissä taloissa. Myös kantavien rakenteiden osalta puun hiiltymisnopeus on niin hidas, että kantavuus voidaan useimmiten säilyttää yli 30 minuuttia. Ihmettelen vain, miksi palosuojamaalaus on valittu?

Kysymys pitäisi varmaan oikeastaan esittää maalarille/maalausfirmalle. Mutta yksi tapa voisi olla maalin lämmittäminen. Sen pitäisi silloin turvota ja turpoamisen aikana sen pitäisi kohtuudella irrota paremmin, kun raaputtaa. Kokeile pienessä kohdassa kuumailmapuhaltimella ja raaputa?

Osooni on kyllä hyvin reaktiivinen, siksi sitä käytetään. Mutta se yleensä hajottaa epämiellyttävät hajut, ei luo niitä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.