Rakennustavarataloissa kuten Hornbach ja Byggmax voi ostaa julkisivulaudoitusta, joka on jo pohjamaalattu lisämaksusta 50 ja 75 % välillä. Olen kuullut, että joissakin tapauksissa kyseessä on vain kuljetussuoja, joka ei kelpaa vesipohjaisen julkisivumaalin pohjamaaliksi. Miten on esimerkiksi Hornbachin lautojen laita?

Tietääkö joku?

Mietin myös, uskaltaako maalata vesipohjaisella peittomaalilla suoraan tehtaan pohjamaalin päälle.

Paneelilauta tulisi olla pohjamaalattu, jos se myydään sellaisena. Sitten tietyt avaimet käteen -talot toimitetaan kuljetussuojalla.

Sitten se riippuu siitä, minkä maalivalmistajan ja -järjestelmän valitsee maalaamiseen. Esimerkiksi eräs pohjamaalatun paneelin toimittaja suositteli käyttämään Nordsjö VX+ tai Cuprinol Fasadfärg+ viimeistelymaalaukseen. Impregnointimylly kaikille leikatuille pinnoille, mutta ei pohjamaalia.

Joten perusta värijärjestelmään, jota aiot käyttää, tai valitse sellainen, joka toimii maalamiseen suoraan pohjamaalatulle paneelille.

Olen maalannut Byggmaxista ostamani valkoiseksi pohjamaalatun laudat vesipohjaisella peittävällä maalilla.
Näyttää hyvältä tähän asti.

Jos ne ovat vain pohjamaalattuja, niin oikeastaan vielä yksi kerros voisi olla tarpeen (pohjamaali, välikerros, pintamaali), mutta se saa odottaa minun tapauksessani. :)

Näyttää kalliilta pohjamaalille. Kun katsoin Cheapyssa, hintalisä ei tuntunut niin suurelta. Voin olla väärässä.

MrH
Byggmaxilla on seuraavat hinnat hienosahatuille verhouslaudoille:

22 x 95 mm 7:45 kr Pohjamaalattuna 11:50 kr = + 54 %
22 x 120 mm 8:95 kr Pohjamaalattuna 15:50 kr = + 73 %

Hornbachilla on samanlaiset hinnat. Päätin itse maalata pohjamaalin. Jos olisin valinnut ostaa pohjamaalattuja lautoja, minun olisi silti pitänyt pohjaöljytä ja pohjamaalata kaikki päätypinnat.

Viimeksi muokattu:
Paikallisessa XL:ssä suosittelevat, että "grundmålade" maalataan vielä kerran pohjamaalilla... Mikä sitten onkaan sen idea. Saat hieman paremman suojan, jos maalaus viivästyy hieman... Mutta silloin on parempi yrittää löytää paikka, jossa voit itse pohjamaalata...

Koska kaikki julkisivupuu Ruotsin markkinoilla on pintapuuta luokassa E (huonoin mahdollinen, joka ei edes kelpaa pakkauksiin), on ymmärrettävää, että rakennustarvikeliike suosittelee erityisen paljon tunkeutuvaa maalia.
Aikaisemmin oli kunnollista puutavaraa, ja tämä jätettiin joissakin tapauksissa maalaamatta ja silti se kesti yli sata vuotta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.