10 969 lukukertaa ·
8 vastausta
11k lukukertaa
8 vastausta
Pohdinta seinärakenteesta, talo myöhäiseltä 70-luvulta
Hei,
Olen hankkinut talon, joka on rakennettu myöhään 70-luvulla. Oston yhteydessä keräsin kaikki rakennuslupadokumentit, joista löytyy myös rakennepiirustus, joka näyttää, miten ulkoseinät on rakennettu.
Talo tarvitsee yleisesti paljon huomiota. Seinissä on vanhaa tapettia ja paljon ruuvinreikiä. Ajatuksenani on levyttää talo uudelleen ja samalla varmistaa, että saan OSB- tai vanerilevyn kipsin taakse.
Kun katson rakennepiirustusta, katso kuva, näyttää siltä, että siellä on 10 mm "byggboard" suoraan höyrynsulkua vasten. Luulin, että seinälevyjen välillä pitäisi olla etäisyys, jotta sekä sähkölle että mahdolliselle kosteudelle olisi tilaa tuulettua. Ajattelenko väärin?
Kun remontoin tämän, miten teidän mielestäni pitäisi toimia?
Pitäisikö minun poistaa byggboard?
Pitäisikö minun silloin laittaa rimoitus tai koolaukset, joihin sitten kiinnitän OSB + kipsin?
Pitäisikö minun asentaa uusi materiaali suoraan höyrynsulkua vasten?
Vai pitäisikö minun asentaa uusi materiaali suoraan olemassa olevaa seinälevyä/tapettia vasten?
En ole varma, miten on pistorasioiden kanssa ulkoseinissä.
Mieluiten haluaisin pystyä asentamaan pistorasioita myös ulkoseiniin. Miten minun tulisi toimia silloin?
Olen erittäin kiitollinen vastauksesta
Olen hankkinut talon, joka on rakennettu myöhään 70-luvulla. Oston yhteydessä keräsin kaikki rakennuslupadokumentit, joista löytyy myös rakennepiirustus, joka näyttää, miten ulkoseinät on rakennettu.
Talo tarvitsee yleisesti paljon huomiota. Seinissä on vanhaa tapettia ja paljon ruuvinreikiä. Ajatuksenani on levyttää talo uudelleen ja samalla varmistaa, että saan OSB- tai vanerilevyn kipsin taakse.
Kun katson rakennepiirustusta, katso kuva, näyttää siltä, että siellä on 10 mm "byggboard" suoraan höyrynsulkua vasten. Luulin, että seinälevyjen välillä pitäisi olla etäisyys, jotta sekä sähkölle että mahdolliselle kosteudelle olisi tilaa tuulettua. Ajattelenko väärin?
Kun remontoin tämän, miten teidän mielestäni pitäisi toimia?
Pitäisikö minun poistaa byggboard?
Pitäisikö minun silloin laittaa rimoitus tai koolaukset, joihin sitten kiinnitän OSB + kipsin?
Pitäisikö minun asentaa uusi materiaali suoraan höyrynsulkua vasten?
Vai pitäisikö minun asentaa uusi materiaali suoraan olemassa olevaa seinälevyä/tapettia vasten?
En ole varma, miten on pistorasioiden kanssa ulkoseinissä.
Mieluiten haluaisin pystyä asentamaan pistorasioita myös ulkoseiniin. Miten minun tulisi toimia silloin?
Olen erittäin kiitollinen vastauksesta
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Talon runko on varmasti jonkinlainen prefab. En poistaisi rakentamislevyä. Pääasiassa siksi, että se olisi todella paljon työtä rajallisella hyödyllä. c/c pystysuoralle rungolle on 1195 mm ja vaakasuoralle 475 mm. Hiukan erikoisia mittoja, jotka hankaloittavat modernien 1200 mm levyisten levyjen asentamista. Rakentamislevy oli välimuoto treetexin ja masoniitin välillä. On täysin OK, että se on suoraan diffuusiosulun vasten. Tuuletusaukot pitäisi olla seinän ulkopuolella. Lattiassa on putkikanava aivan jalkalistan sisäpuolella. Etkö voi käyttää sitä uusien pistorasioiden vetämiseen?
Koen seinät ovat vain hieman pehmeitä. Ja siellä on vanha tapetti, josta haluaisin mieluiten päästä täysin eroon.
Kuten sanoin, haluan OSB + kipsilevyn seiniksi.
Voisiko vaihtoehto olla runkorakenteen lisääminen rakennuslevyn päälle ja sitten laittaa osb+kipsi runkotolppiin?
Silloin saan myös niin paljon tilaa kuin mahdollista kaikille mahdollisille kaapelivedoille.
Että menetän 7 cm huoneen pituudessa ei haittaa.
Sopivaa / epäsopivaa?
Kuten sanoin, haluan OSB + kipsilevyn seiniksi.
Voisiko vaihtoehto olla runkorakenteen lisääminen rakennuslevyn päälle ja sitten laittaa osb+kipsi runkotolppiin?
Silloin saan myös niin paljon tilaa kuin mahdollista kaikille mahdollisille kaapelivedoille.
Että menetän 7 cm huoneen pituudessa ei haittaa.
Sopivaa / epäsopivaa?
pitäisi pystyä käyttämään 45 mm rankoja ja eristystä
Kastepiste on silloin, kun lämmin, kostea sisäilma on niin viilentynyt, että se muuttuu kondenssiksi.
Teoreettisesti tämä tapahtuu noin 200 mm eristysmateriaalin sisällä. Jos sinulla on alle 200 mm eristystä, sisäilma tiivistyy periaatteessa vasta eristyksen toisella puolella ja se vain tuuletetaan pois.
Mutta jos sinulla on yli 200 mm eristystä, kondenssi muodostuu eristyksen sisällä.
https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren#5
Kastepiste on silloin, kun lämmin, kostea sisäilma on niin viilentynyt, että se muuttuu kondenssiksi.
Teoreettisesti tämä tapahtuu noin 200 mm eristysmateriaalin sisällä. Jos sinulla on alle 200 mm eristystä, sisäilma tiivistyy periaatteessa vasta eristyksen toisella puolella ja se vain tuuletetaan pois.
Mutta jos sinulla on yli 200 mm eristystä, kondenssi muodostuu eristyksen sisällä.
https://gds.se/spara-energi/isolering/aldrig-mer-osaker-paa-aangsparren#5
No, ei ihan. Kastepiste on aina seinän sisäpuolella, riippumatta siitä kuinka paljon/vähän siellä on eristystä. (Poikkeuksena, jos lämpötila ja ilmankosteus sisällä ja ulkona aiheuttavat sen, että kastepiste on ulkolämpötilan alapuolella, mikä voi tapahtua kesällä.)T tergo sanoi:
Se ei kuitenkaan näytä olevan ratkaiseva tekijä ohuemmissa seinissä, vaan kosteus pääsee ulos ja tuuletetaan pois.
Sääntö on, että höyrysulku ei saisi olla kiinnitettynä seinään syvemällä kuin eristyskerroksen 1/3, juuri sen vuoksi, että varmistetaan kastepisteen olevan aina ulkopuolella. Tämä onnistuu ehdotetulla 45 mm sisäisellä lisäeristyksellä.
Kiitos!Oldboy sanoi:
Njae, inte riktigt. Kastepiste tulee aina olemaan seinän sisällä, riippumatta siitä, kuinka paljon/vähän eristystä on. (Poikkeuksena, jos lämpötila ja ilman kosteus sisällä tai ulkona aiheuttaa sen, että kastepiste on ulkolämpötilan alapuolella, mikä voi olla mahdollista kesällä.)
Sen sijaan näyttää siltä, että sillä ei ole ratkaisevaa merkitystä ohuemmissa seinissä, vaan kosteus poistuu ja tuuletetaan pois.
Nyrkkisääntö on, että kosteussulku ei saa sijaita seinässä syvemmällä kuin 1/3 eristeen paksuudesta, juuri varmistaakseen, että kastepiste on aina ulkopuolella. Mikä saavutetaan ehdotetulla 45 mm:llä sisäisellä lisäeristyksellä.
Oletko myös samaa mieltä siitä, että voi antaa byggboardin jäädä ja asentaa 45 mm:n uudet koolaukset sen päälle?
@Daaaaaniel kuinka teit sen? Meillä on samanlainen rakenne ja suunnittelemme pintojen kunnostamista ja lisäpistorasioiden asentamista.
Mitä materiaalia asetit seinille? Piditkö byggboardin?
Vedettiinkö lisää pistorasioita putkikanavan kautta?
Mitä materiaalia asetit seinille? Piditkö byggboardin?
Vedettiinkö lisää pistorasioita putkikanavan kautta?
Säilytin byggboarden.M mxjolle sanoi:
Laitoin 45 mm koolaukset sen päälle. Poistin kaiken vanhan sähkön, mutta säilytin seinissä olevat putket, jotka menivät byggboardin taakse. Vedetty täysin uudet sähköt koko yläkertaan 45 mm tilaan; uudet putket. 45 mm eristys. OSB. Kipsi.
Olen valmis koko yläkertaan nyt; 110 neliötä. Täysin uusi sisätuotanto voisi sanoa yksinkertaistetusti
Kirjoittaessa maalari on juuri paklaamassa ja maalaamassa viimeistä osaa, joka on käytävä/keittiö sekä makuuhuone.
Laitan kuvan... koska se on aina mukavaa

Klikkaa tästä vastataksesi