1 976 lukukertaa ·
11 vastausta
2k lukukertaa
11 vastausta
Pitkä vaakasuuntainen halkeama kellariseinässä
Salaojitustöiden jälkeen lecaharkkojen kellarinseinään tuli pitkä vaakasuuntainen halkeama, noin 2-3 mm leveä ja 4 m pitkä. Kellari oli sisustettu mutta erittäin huonossa kunnossa. Sekä puupaneelit että seinään kiinnitetyt palkit olivat pitkäaikaisen kosteuden vaurioittamia, joten poistin ne. Mietin nyt, olisiko niillä voinut olla jokin muu vaikutus seinään sen jälkeen, kun poistin ne. Oliko se virhe? Mitä nyt voi tehdä ongelman korjaamiseksi?
Toinen pystysuuntainen halkeama toisessa seinässä, joka oli jo ennen töiden alkamista, on sen sijaan suurentunut. Myös jotkut harkot ovat painuneet sisäänpäin, yksi niistä jopa 1 cm. Halkeama vaikuttaa johtuvan siitä, että suuri kivi painoi seinää vasten, luultavasti alun perin rakennuksen valmistumisen yhteydessä.
Urakoitsija, joka suoritti salaojitustyöt, sanoi, ettei halkeamista tarvitse olla huolissaan. Lisäksi kellarissa on muita halkeamia, jotka ovat luultavasti olleet siellä jo useita vuosia, ja luovutustarkastuksen suorittanut tarkastaja sanoi, ettei myöskään näistä halkeamista tarvitse olla huolissaan. Olen ottanut yhteyttä muutamaan ammattilaiseen saadakseni arvion, mutta olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden mielipiteitä asiasta ja siitä, onko jollakin kokemusta samanlaisista ongelmista.
Toinen pystysuuntainen halkeama toisessa seinässä, joka oli jo ennen töiden alkamista, on sen sijaan suurentunut. Myös jotkut harkot ovat painuneet sisäänpäin, yksi niistä jopa 1 cm. Halkeama vaikuttaa johtuvan siitä, että suuri kivi painoi seinää vasten, luultavasti alun perin rakennuksen valmistumisen yhteydessä.
Urakoitsija, joka suoritti salaojitustyöt, sanoi, ettei halkeamista tarvitse olla huolissaan. Lisäksi kellarissa on muita halkeamia, jotka ovat luultavasti olleet siellä jo useita vuosia, ja luovutustarkastuksen suorittanut tarkastaja sanoi, ettei myöskään näistä halkeamista tarvitse olla huolissaan. Olen ottanut yhteyttä muutamaan ammattilaiseen saadakseni arvion, mutta olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden mielipiteitä asiasta ja siitä, onko jollakin kokemusta samanlaisista ongelmista.
Kuvia?M mmmart sanoi:Salaojitustyön jälkeen lecaharkon kellarin seinämä sai pitkän vaakasuoran halkeaman, noin 2-3 mm leveän ja 4 m pitkän. Kellari oli sisustettu, mutta erittäin huonossa kunnossa. Sekä seinään kiinnitetyt puupaneelit että palkit olivat kärsineet pitkäaikaisesta kosteudesta, joten poistin ne. Mietin nyt, oliko niillä jokin muu vaikutus seinään sen jälkeen, kun poistin ne. Oliko se virhe? Mitä voidaan tehdä nyt ongelman korjaamiseksi?
Toinen seinämässä oleva pystysuora halkeama, joka oli jo ennen työn aloittamista, on kuitenkin kasvanut suuremmaksi. Myös osa harkoista on painunut sisään, yksi jopa 1 cm. Halkeama näyttää johtuvan siitä, että suuri kivi painoi seinää vasten, todennäköisesti jo rakennuksen alkuperäisen pystytyksen yhteydessä.
Urakoitsija, joka suoritti salaojitustyön, sanoi, että halkeamista ei tarvitse huolestua. Lisäksi kellarissa on muita halkeamia, jotka oletettavasti ovat olleet siellä jo monta vuotta, ja kuntotarkastaja, joka suoritti luovutustarkastuksen, sanoi myös, etteivät nämäkään halkeamat ole syytä huoleen.
Olen ottanut yhteyttä muutamiin ammattilaisiin saadakseni arvioinnin, mutta olen myös kiinnostunut kuulemaan muiden mielipiteitä tästä ja jos jollakin on kokemusta samanlaisista ongelmista.
En kuvitellutkaan, että se näyttäisi tältä. Onko se tiiliseinä? Joka tapauksessa jokin näyttää painavan ulkopuolelta, kuten on todettu. Se näyttää hitaalta prosessilta, joka on saattanut kestää vuosia eristyksen takana. Joten, älä kiirehdi.M mmmart sanoi:
Oliko lecaharkkojen sisäpuolella kosteutta ennen salaojitusta ja oliko kosteutta juuri raoissa vai vain seinän alaosassa?
Seinä oli melko kostea kaikkialla, mutta erityisesti alareunassa. En ole nähnyt erityisen paljon kosteutta halkeamien ympärillä.J Jesper mångsysslare sanoi:
En koskaan nähnyt kaivinkonetta liian lähellä seinää, ja talon ympärillä on kalliota noin 1,5-2 m päässä, joten luulen, ettei ollut paljon lisäpainetta, mutta en tiedä varmaksi. Täyttö tehtiin kuitenkin kaksi kertaa, koska urakoitsija asensi väärän paksuuden eristystä ensimmäisellä kerralla...Intet sanoi:
Nyt kannattaa dokumentoida halkeamat valokuvaamalla ja mittaamalla niitä nähdäksesi, suurenevatko ne vai pysyvätkö samanlaisina ajan mittaan, ehkä talven yli.
Jos he ovat poranneet ja kiinnittäneet isodränin tai vastaavan ulkopuolelle, se on myös voinut aiheuttaa halkeilua.
Esimerkiksi talven jälkeen sinun kannattaa piikata pois yksi lohko raon kohdalta ja katsoa, näkyykö jotain huolestuttavaa; sen voi myöhemmin muurata uudelleen paikoilleen. Älä ota liian alhaalta, vaan keskeltä seinää, jotta voit tarkastaa ja valokuvata.
Jos he ovat poranneet ja kiinnittäneet isodränin tai vastaavan ulkopuolelle, se on myös voinut aiheuttaa halkeilua.
Esimerkiksi talven jälkeen sinun kannattaa piikata pois yksi lohko raon kohdalta ja katsoa, näkyykö jotain huolestuttavaa; sen voi myöhemmin muurata uudelleen paikoilleen. Älä ota liian alhaalta, vaan keskeltä seinää, jotta voit tarkastaa ja valokuvata.
Klikkaa tästä vastataksesi