Hei kaikille.

Olen tekemässä kellaria 1937 rakennetussa talossa. Aiemmat omistajat olivat niin tyhmiä, että he kehystivät ja eristivät tiiviisti ulkoseiniä vasten ilman mitään salaajasysteemiä.

Nyt olen salaojittanut (n. 2 vuotta sitten) poistamalla kaiken tervan ja laittamalla 150mm isodrään, mackadammia ja suodatinkankaita ym. ulkoseinää vasten.
Sitten purin kaiken sisällä seinistä ja annoin kuivua noin vuoden ajan.

Nyt olen alkanut kaapia pois kaiken irtonaisen rappauksen "kuorimaveitsellä" seinistä. Toimii todella hyvin, mutta on tosiaan ärsyttävää hommaa. Kysymykseni on, kuinka paljon muuta kuin irtonainen pitäisi poistaa? Jää ikään kuin vähän jäljelle, ja sen saisi sitten hioa pois esimerkiksi kirahvihionnalla tai vastaavalla. Täytyykö olla täysin kliinisen puhdas, jotta voi laittaa uutta rappausta? Mainittakoon, että tarkoituksena on juuri rapata ja saada vähän karkeaa ilmettä, ja sitten maalata tyylikkäällä harmaan sävyllä, joka päästää kosteuden läpi. Vaihdan myös viemärit, kaivot ja asennan putkia putkessa, jotta saan asennettua 3 vesiradiaattoria.

Mutta kuten sanottu, onko täällä joku muuraus- ja rappausalalla osaava, joka voi antaa vastauksen?

Näyttää tältä nyt:

Kellarin kulmahuone, jonka seinät ovat osittain rapautuneet. Edessä kottikärry, täynnä irrotettua rappausta.

• Tykkään
Mangne
  • Laddar…
Hei,
mielestäni seinän ei tarvitse olla "kliinisesti puhdas", jotta uusi rappaus tarttuisi siihen. Rappauslaasti C tarttuu todella hyvin, kun se on kuivunut. Varmistakaa kuitenkin, että pohjustatte ennen rappausta tartunnan parantamiseksi.
Teidän seinänne näyttävät erittäin hyvältä, minulla oli isoja kappaleita, jotka irtosivat, paikoin 2-4 cm. Joten teidän seinänne näyttävät hyviltä mielestäni. Ei se mukavin puuha, mutta siitä tulee hienoa ja se tekee suuren eron.

• Tykkään
Stefan B. ja 1 muu
  • Laddar…
michfris sanoi:
Hei,
en katso, että sen pitäisi olla "kliinisesti puhdasta", jotta uusi rappaus tarttuisi seinään, rappauslaasti C tarttuu erittäin hyvin, kun se on kuivunut. Varmista kuitenkin, että pohjustat ennen rappausta tarttuvuuden parantamiseksi.
Seinänne näyttävät erittäin hyviltä, minulla oli suuria lohkoja, jotka irtosivat, 2-4 cm kohdittain. Joten seinänne näyttävät mielestäni hyviltä. Ei se hauskinta puuhaa, mutta siitä tulee siistiä ja siitä on suuri hyöty.
Ok, pitää mennä vuokraamaan "
giraff" ja käsitellä kaikki seinät myös. Ihan kohtuullisia kuitenkin. Otin kuvan 4 tunnin kuokan kanssa raaputuksen jälkeen.

Kiitos vinkistä /Micke

Hei,
Näkövinkkelistäni haluan onnitella hyvästä metodologiasta, jolla luodaan hyvät edellytykset mahdollisimman hyvälle kellarille.

"Monet" tekevät salaojituksia ja poistavat irtonaisen rappauksen ja sisustavat asuinkelpoiseksi eivätkä ole tietoisia siitä, että seinät ovat useimmiten keränneet melko paljon kosteutta. Eli enemmän kuin mikä on "normaalisti saatua" kosteutta.

Jos aiot sisustaa jonkun osan kellarista asuinkäyttöön, on olemassa enemmän tai vähemmän hyviä ratkaisuja. Siinä olen yrittänyt oppia, mitä vaaditaan, jotta se toimii, ja toistaiseksi se on toiminut hyvin. Jos saat sellaisia ajatuksia ja haluat vaihtaa ideoita, jaan mielelläni kokemuksiani.

Nyt näen, että aiot käyttää "giraffia", ja hyvä neuvo on käyttää hyvää pölynpoistoa, koska ilmaan tulee erittäin paljon hiukkasia. Tietyt hiukkaset, kuten hyvin pienet kvartsipöly = erittäin pienet kiviainekset ovat vaarallisia hengitettynä. Suosittelen myös, että täydennät jonkinlaisella hengityssuojalla.

Kun kyseessä on uusi pinta, olet jo saanut neuvon käyttää pohjamaalia. Puintimateriaalin valinta mielessä, että jos aiempi rappaus oli kalkkipohjainen, on vähemmän suositeltavaa käyttää sementtipohjaista rappausta ulkopuolella, koska ne ovat vahvempia ja todennäköisesti tiiviimpiä kosteuden kannalta. Käytän sanaa "todennäköisesti", koska siellä on paljon "sekoituksia" rapata. Halusin vain vinkata tästä seikasta. Muuten vaikuttaa siltä, että seinilläsi on hyvät edellytykset säilyttää valittu viimeistely pitkään.

Lattiamateriaalin valinta vaikuttaa seinien kosteuskuormitukseen. Äärimmäisyytenä "vesitiivis" lattia aiheuttaa sen, että enemmän maasta tulevasta kosteudesta nousee seinien kautta. Arvaan, että olet miettinyt tätäkin :)

Kokemukseni mukaan on hyvä käyttää ilmankuivainta ylimääräisen kosteuden hallintaan. Ilmanvaihto on sitä varten, että saadaan ilmavaihtoa. Kosteuden poisto lämmittämällä ja tuulettamalla on kalliimpaa kuin antaa ilmankuivaimen hoitaa ylimääräistä kosteutta normaalin ilmanvaihtovirtauksen lisäksi.

Olen päättänyt pitää suhteellisen alhaisen suhteellisen kosteuden. Jotkut sanovat, että se tulee kalliiksi, mutta kun kellari on kunnolla kuivattu, energian hintaero RH50%:n ja RH60%:n ylläpidon välillä ei ole kovin suuri. Tästä huolimatta ero vaikuttaa hyvin, koska alempi taso pitää materiaalit ja seinät kuivina marginaalilla ja vähentää värin, rappauksen tai muun kosteusperäisen ongelman irtoamisen riskiä.

Toinen vinkki on varmistaa, ettei kellarissa ole seisovaa ilmaa. Jos tarkastelet pohjapiirrosta, voi riittää, että teet reiän ja asennat pienen tuulettimen, joka kierrättää ilmaa kellarissa. Olen tehnyt niin ja asentanut tuulettimen, joka kuluttaa 1.6-1.7 wattia 230V ja liikuttaa noin 100m3/h. Se on hiukan yli 16KWh/vuosi. Se on erittäin hiljainen eikä sitä huomaa, mutta koko kellari saa käytännössä saman ilmaston eikä seisovaa ilmaa ole. Ilman liikuttaminen vähentää mahdollisuutta, että jokin huone tai paikka kellarissa saisi kohonneen suhteellisen kosteuden, joka voisi aiheuttaa ongelmia tai haittaa. Meillä on huonekaluja ja osittain kiinteitä kalusteita, ja silloin on hyvä, ettei ole seisovaa ilmaa.

Yhdistelmä, että pidetään ilmankiertoa kellarissa hyvän ilmankuivaimen kanssa, toimii loistavasti.

Haasteena on saada ilmanvaihto oikein, kun kellarissa on alempi lämpötila kuin asunnoissa. Asunnossa on myös vedos ilmanvaihto, joka toimii erinomaisesti, mutta kellarin alhaisempi lämpötila tarkoitti, että tarvitsin sekä tulo- että poistoilmaa kellarissa.

Ilmanvaihdosta vastaa päällekkäinen ilmanvaihto, tuloilmaa kellarissa ja poistoilmaa savupiipun tuuletuskanavassa, joka on muurattu kellarista ylöspäin. Ei ole itsestään selvää, että se toimii kumminkin riippuen siitä, miten savupiippua muuten käytetään. Yksinkertainen tapa testata, että poistoilma menee oikeaan venttiiliin, on käyttää savukkeensytytintä tai kynttilää, mikä riittää talossani osoittamaan, että poistoilma menee siihen venttiiliin.

Koska tuuletin kierrättää ilmaa kellarissa, olen valinnut pitää tuloventtiilin auki vain yhdessä huoneessa.

Osa kellarista toimii vierashuoneena, jossa nostan lämpötilaa, kun vieraita saapuu. Jotta en joutuisi lämmittämään koko kellaria, ovi suljetaan. Ilmankierron säilyttämiseksi siinä ovessa on useita 30mm reikiä alareunassa. Mukaan tulee vähän lämpimämpää ilmaa, mutta kuten tiedetään, lämpimämpi ilma nousee, joten mukaan tuleva energia alareunassa on bonusenergiaa muulle kellarille, mutta käytännössä saamme vierasosaston nopeasti 22 asteeseen, kun taas muu kellari nousee 0,5 astetta, mikä tietysti lisääntyy, jos vieraat jäävät pidemmäksi aikaa.

Onnea jatkotyölle.

• Tykkään
Vardagsrum ja 2 muuta
  • Laddar…
Kalle_A sanoi:
Hei,
Minun näkökulmastani haluan onnitella hyvästä metodista luoda hyvät edellytykset niin hyvälle kellari-ilmalle kuin mahdollista.

"Monet" tekevät salaojituksen, poistavat irtonaisen rappauksen ja sisustavat asumistasolle, eivätkä ole tietoisia siitä, että seinät ovat usein kerryttäneet melko paljon kosteutta. Toisin sanoen enemmän kuin mitä on "normaali lisätty" kosteus.

Jos aiot sisustaa jonkin osan kellarin asumisympäristöksi, on olemassa enemmän tai vähemmän hyviä ratkaisuja. Olen yrittänyt oppia, mitä vaaditaan, jotta se toimisi, ja tähän asti se on toiminut hyvin. Jos sinulla on tällaisia ajatuksia ja haluat jakaa ideoita, jaan kokemuksiani.

Näen nyt, että aiot käyttää kirahvia, ja hyvä neuvo on käyttää hyvää pölynpoistoa, koska ilmassa on paljon hiukkasia. Erityisesti pienimmät hiukkaset, kuten kvartsi, jotka ovat hyvin pieniä kiviaineksia, ovat vaarallisia hengitettyinä. Ehdotan myös, että täydennät hengityssuojaimella.

Mitä tulee uuteen pintaan, olet jo saanut neuvon käyttää pohjamaalia. Miettiessäsi rappauksen valintaa, jos aiempi rappaus on ollut kalkkipohjaista, ei ole suositeltavaa käyttää sementtipohjaista rappausta ulkopuolella, koska ne ovat vahvempia ja todennäköisesti tiheämpiä kosteuden kannalta. Käytän sanaa todennäköisesti, koska on olemassa monia "sekoituksia" rappauksia. Halusin vain vinkata tästä tekijästä. Muuten kuulostaa siltä, että seiniesi pintaolosuhteet ovat hyvät pitkään valitulle viimeistelylle.

Lattiapäällysteen valinta vaikuttaa seinien kosteuspitoon. Äärimmäisessä tapauksessa "vesitiivis" lattia aiheuttaa sen, että enemmän maasta tulevaa kosteutta nousee seinien kautta. Aavistan, että olet myös miettinyt tätä :)

Muuten kokemukseni mukaan on hyvä kuivaimen avulla poistaa lisäkosteus. Ilmastointihan on tarkoitettu ilmanvaihdon vaihtamiseen. Kosteuden poistaminen lämmittämällä ja tuulettamalla on kalliimpaa kuin antaa kuivaimen käsitellä lisäkosteus normaalia ilmanvaihtovirtaa lukuun ottamatta.

Olen päättänyt pitää suhteellisen kosteuden melko alhaisena. Jotkut sanovat, että se on kallista, mutta kun kellari on saatu todella kuivaksi, energiatehokkuuden ero 50 % ja 60 % suhteellisen kosteuden välillä ei ole suuri. Toisaalta alempi taso pitää materiaalit ja seinät kuivina ja vähentää riskiä maalin, rappauksen tai muiden kosteusongelmien irtoamiseen.

Toinen vinkki on varmistaa, että kellariin ei jää seisovaa ilmaa. Jos katsot pohjapiirrosta, voi riittää, että teet reiän ja asetat pienen tuulettimen, joka kierrättää ilmaa kellarissa. Olen tehnyt niin ja asentanut tuulettimen, joka kuluttaa 1,6-1,7 wattia 230V ja siirtää noin 100m³/h. Se tekee yli 16KWh/vuosi. Se on erittäin hiljainen ja lähes huomaamaton, mutta koko kellari saa saman ilmaston eikä siellä ole seisovaa ilmaa. Ilmankierron avulla vähennetään todennäköisyyttä, että jokin huone tai paikka kellarissa saa kohonneen suhteellisen kosteuden, joka voi aiheuttaa ongelmia tai haittoja. Meillä on huonekaluja ja joitakin kiinteitä kalusteita, joten on hyvä, ettei siellä ole paikallaan olevaa ilmaa.

Kellarin ilman kierron ja hyvän kuivaimen yhdistelmä toimii erinomaisesti.

Yksi haaste on saada ilmanvaihto oikein, koska kellarissa lämpötila on alhaisempi kuin asuintiloissa. Asuintiloissa on myös painovoimainen ilmanvaihto, joka toimii erinomaisesti, mutta kellarin alhaisempi lämpötila edellytti sekä tulo- että poistoilmaa kellariin.

Kellarin ilmanvaihto hoidetaan painovoimaisella ilmanvaihdolla, jossa tuloilma tulee kellariin ja poistoilma menee savupiipun ilmastointikanavaan, joka on muurattu kellarista ylöspäin. Ei ole itsestään selvää, että se toimii, riippuen siitä, miten savupiippua muuten käytetään. Yksinkertainen tapa tarkistaa, että poistoilma menee oikeaan venttiiliin, on käyttää tupakansytytintä tai kynttilää, mikä riittää minun talossani tarkistamaan, että poistoilma menee oikeaan venttiiliin.

Koska tuuletin kierrättää ilmaa kellarissa, olen päättänyt pitää tuloilma-aukon auki vain yhdessä huoneessa.

Osassa kellaria on vierashuone, jossa nostan lämpötilaa, kun vieraita tulee. Jotta minun ei tarvitsisi lämmittää koko kellaria, ovi suljetaan. Ilmankierron ylläpitämiseksi ovessa on useita 30 mm reikiä alareunassa. Mukaantulee hieman lämmintä ilmaa, mutta kuten tiedämme, lämmin ilma nousee, joten tätä kautta saadaan ylimääräistä energiaa muuhun kellariin, mutta käytännössä saamme vierasosaan nopeasti 22 astetta ja muu kellari nousee 0,5 astetta, mikä tietysti kasvaa, jos vieraat jäävät pidemmäksi aikaa.

Onnea jatkotyölle.
Hei. Kiitos paljon todella hyödyllisestä tiedosta.

Mikään panelointi ja eristys ei tule tapahtumaan. Olen nähnyt liian monta kauhuesimerkkiä tästä, eikä talo ollut alun perin rakennettu sellaiseksi.

Olen tehnyt reiän jokaiseen huoneeseen, jonne asetetaan tuloilmaventtiilit. Sitten olen avannut pannuhuoneen hormin, jonka aiempi omistaja oli muurannut umpeen. Minulla on myös poistoilma-aukko pesutuvassa, jonka he olivat tiivistäneet vaahdolla, myös tämä on poistettu ja aion näihin kahteen aukkoon asentaa poistoilmaventtiilit, muodossa pax-tuuletin tai vastaava, joka käy jatkuvasti sekä lisää toimintaansa korkeammassa ilmankosteudessa.

Seinät slammataan harjalla ja sitten maalataan silikaattimaalilla, lattialle olen ajatellut klinkkeriä maksimihengityksen vuoksi. Olen hieman kiinnostunut Platon-matosta kahdessa huoneessa, joissa on ilmarako seinien reunalla, ja sitten perinteisestä tammi-lattiasta. En tiedä kuinka hyvä tämä olisi, mutta ystäväni ocab:n kosteuspuolella sanoo, että tämä olisi riittävä ratkaisu, jotta lattia hengittää.

Lämmönlähteenä on 3-4 vesiradiaattoria ja mahdollisesti ilma/ilma-lämpöpumppu, jonka on tarkoitus kierrättää ilmaa huoneissa.

Toivottavasti tämä riittää luomaan hyvän kellari-ilmaston, jotta tuntuu mukavalta mennä sinne jopa talvella.

/Micke

• Tykkään
Sutterängvillan
  • Laddar…
Kuulostaa siltä, että sinulla on hyvä suunnitelma.

On muutamia vaihtoehtoisia ratkaisuja, joilla voidaan parantaa ilmastoa kellaritaloissa. Yksi niistä on materiaali, jota kutsutaan träullitiksi, joka omaa hyvät eristysominaisuudet ja jota on käytetty sisäeristeenä kellaritaloissa 40-luvulta lähtien. Olen tietoinen siitä, että sisäeristys on tabu monien asiantuntijoiden silmissä, mutta 70 vuoden kenttäkokeet riittävät minulle aika hyvin.

Putsattu träullit on ollut 70 vuotta ulkoseinissä kellarissani. Tämä ratkaisu on monissa vanhoissa kellareissa siitä lähtien kun talot rakennettiin.

Mantra siitä, että kaikki kellarin sisäpuolella aiheuttaa ongelmia, on totuus modifikaatiolla. Olen myös nähnyt joitakin ongelmakellareita ja kuullut useiden asiantuntijoiden sanovan, että tietyt asiat ovat mahdottomia. En ole kovin ihastunut siihen sanaan :)

On vähän myöhäistä kehitellä sitä tänään, mutta jos otan yhden äskettäin remontoidun huoneen, niin tuskin voi päättää, onko se kellarissa vai ei. Paitsi että kattokorkeus on alempi :)

Kyseessä eivät ole rapatut seinät, vaan ratkaisu sallii perinteiset seinäverhoilut. Se tarjoaa korkeamman mukavuustason, ja pienen täydentämisen avulla samaa ratkaisua käytetään kellarin toisessa puoliskossa, missä on tarkoitus olla asumisklimatti.

Olen luottavainen teknisen ratkaisun suhteen. Ehkä toisella kertaa, jos olet kiinnostunut.

Kalle_A sanoi:
Se kuulostaa siltä, että sinulla on hyvä suunnitelma.

On olemassa muutamia vaihtoehtoisia ratkaisuja, jotta saadaan parempi ilmasto kellaritaloissa. Yksi materiaali on nimeltään träullit, jolla on hyvät eristysominaisuudet ja jota on käytetty sisäeristeenä kellaritaloissa 40-luvulta lähtien. Olen tietoinen siitä, että sisäeristys on tabu monien asiantuntijoiden silmissä, mutta 70 vuoden kenttäkokeet riittävät minulle pitkälle.

Rapatut träullit-levyt ovat olleet 70 vuotta ulkoseinillä kellarissani. Tämä ratkaisu on käytössä monissa vanhoissa kellareissa talojen rakentamisesta lähtien.

Mantra, että kaikki kellarin sisäpuolella aiheuttaa ongelmia, on totuus pienin muutoksin. Olen myös nähnyt joitakin ongelmallisia kellareita ja kuullut useita asiantuntijoita sanovan, että tietyt asiat ovat mahdottomia. En ole niin ihastunut siihen sanaan :)

On vähän myöhäistä kehittää sitä tänään, mutta jos otan yhden uusitun huoneen, ei pysty ehkä päättelemään, onko se kellarissa vai ei. Paitsi että katon korkeus on matalampi :)

Ne eivät ole rapattuja seiniä, ja ratkaisu mahdollistaa perinteiset seinäverhoilut. Se antaa korkeampaa mukavuutta, ja joillakin täydennyksillä sama ratkaisu käytetään kellarin toiseen puoliskoon, johon tulee asumiskelpoinen ilmasto.

Olen varma teknisestä ratkaisusta. Se saa jäädä toiseen kertaan, jos olet kiinnostunut,
Hei.

Olen lukenut tästä vähän ja myös katsonut erään valmistajan verkkosivustoa, mutta heidän sivultaan ei käy ilmi, että sitä asennetaan sisätiloihin?

Se voisi ehkä olla idea saada parempaa eristysarvoa siinä tapauksessa. Mutta pysyn luultavasti rapatuissa seinissä silikaattimaalilla.

Kysymys on, miten ratkaisen lattian parhaiten? Talo sijaitsee hiekkaharjulla, ja kun tein salaojituksen, löysin todella hienoa "kaapelihiekkaa" talon ympäri, joka oli todella kuivaa ja hienoa. Olen myös vaihtanut viemäriputken ja tehnyt aukon talon sisälle tätä varten. Myös koko lattialaatan alla oli samanlaista hiekkaa kaivamisen yhteydessä (kuivaa ja hienoa). Nyt edellinen omistaja on maalannut lattian jonkinlaisella maalilla, joka on hilseillyt pois suurimmaksi osaksi. Ajatukseni on hioa lattia ja levittää ohut kerros kuituvahvistettua tasoitemassaa tasoittaakseni koko lattian, koska siellä on kaato noin 27 cm pesutilan sisällä.

Tietääkö joku, onko ok laittaa kuituvahvistettua tasoitetta "hengittämisnäkökulmasta" lattialle? Vai tulisiko laittaa betonia? Betonilla joutuisin kohottamaan paljon korkeutta, koska minun on myös lisättävä raudoitus. Tätä en halua, koska en halua viedä korkeutta huoneista.

Terveisin

Sinun pitäisi luonnollisesti tehdä niin kuin tunnet olosi mukavaksi. Puuvillalevy on kuitenkin ollut taloni kellarin sisäseinillä 70 vuotta. Sen sanotaan olleen hyvin yleistä taloissa, jotka rakennettiin siihen aikaan. Valmistaja voi varmasti vahvistaa tämän.

Koska maali on irronnut, sinulla on todennäköisesti jonkin verran kosteutta alhaalta päin. On olemassa lukuja monien materiaalien tiiviydestä tai tässä tapauksessa siitä, kuinka niin sanotusti diffuusioavoimia eri materiaalit ovat. Olen maallikkona tutkinut monia materiaaleja, mutta en ole perehtynyt tasoitteeseen. Niissä huoneissa, joissa kellarissa on käytetty tasoitetta, on avoin vedeneristys ja klinkkeri yhdessä tilassa, ja toisessa laitettiin klinkkeri tasoitteen päälle. Tasoite oli kuituvahvistettu, ja se on toiminut hyvin. Erityistä huomiota kiinnitimme siihen, että seinillä oli avoin maali vastakkaisilla seinillä niille, joissa oli vedeneristys. Se on toiminut hyvin, ja minulla on oikeantyyppiset mittausvälineet, joten olen seurannut tilannetta, ja se on toiminut hyvin.

Olen kerännyt hieman taulukoita, joissa eri materiaaleja on verrattu. Voin katsoa nopeasti, löytyykö jotain tasoitteesta. Ilmoitan, jos löydän jotain.

K Kalle_A sanoi:
Hei,
Haluan onnitella sinua hyvästä menetelmästä luoda hyvät edellytykset mahdollisimman hyvälle kellari-ilmastolle.

"Monet" salaojittavat ja poistavat irtonaisen rappauksen ja sisustavat asuinstandardin mukaisesti eivätkä ole tietoisia, että seinät ovat usein keränneet melko paljon kosteutta. Eli enemmän kuin mitä on "normaalisti lisätty" kosteutta.

Jos aiot sisustaa jonkin osan kellarista asumiseen sopivaksi, on olemassa enemmän tai vähemmän hyviä ratkaisuja. Olen yrittänyt oppia, mitä tarvitaan, jotta se toimisi ja toistaiseksi se on toiminut hyvin. Jos saat sellaisia ideoita ja haluat keskustella niistä, jaan mielelläni omat kokemukseni.

Nyt näen, että aiot käyttää kirahvia ja hyvä neuvo on käyttää hyvää imuria, koska ilmaan tulee paljon hiukkasia. Jotkut hiukkasista, aivan pienimmät, esim. kvartsipöly=erittäin pienet kivihiukkaset, ovat vaarallisia hengittää sisään. Suosittelen myös käyttämään jonkinlaista hengityssuojainta.

Kun kyseessä on uusi pinta, olet jo saanut neuvon käyttää primeria. Pohdinta rappauksen valinnasta on, että jos aikaisempi rappaus on ollut kalkkipohjainen, ei ole suositeltavaa käyttää sementtipohjaista rappausta ulkopuolella, koska ne ovat voimakkaampia ja luultavasti tiiviimpiä kosteuden kannalta. Käytän sanaa luultavasti, koska rappauksia on monenlaisia sekoituksia. Halusin vain vinkata tästä asiasta. Muuten vaikuttaa siltä, että seinäsi saavat hyvät edellytykset pitää valitun viimeistelyn pitkään.

Lattiamateriaalin valinta vaikuttaa seinien kosteusrasitukseen. Äärimmäisenä esimerkkinä "vesitiivis" lattia aiheuttaa, että enemmän maaperän kosteudesta nousee seinien kautta. Arvaan, että olet miettinyt tätäkin :)

Muuten kokemukseni mukaan on hyvä, että ilmankuivain huolehtii siitä kosteudesta, joka lisätään. Ilmanvaihdon tehtävä on pääasiassa ilmanvaihto. Kosteuden poistaminen lämmittämällä ja tuulettamalla on kalliimpaa kuin antaa ilmankuivaimen hoitaa lisäkosteus normaalin ilmanvaihtovirran ohella.

Olen valinnut pitää melko alhaisen suhteellisen kosteuden. Jotkut sanovat, että se on kallista, mutta kun kellari on saatu todella kuivaksi, energiakustannusero RH50%:n ja RH60%:n välillä ei ole kovin suuri. Kuitenkin ero vaikuttaa hyvin, sillä alempi taso pitää materiaalit ja seinät kuivia marginaalilla ja vähentää maalin, rappauksen tai muun kosteusvaikutuksen irtoamisen riskiä.

Toinen vinkki on varmistaa, ettei kellariin jää seisovaa ilmaa. Jos katsot pohjaratkaisua, voi riittää, että teet reiän ja asennat pienen tuulettimen, joka kierrättää ilmaa kellarissa. Olen tehnyt näin ja asentanut 1.6-1.7 watin 230V tuulettimen, joka siirtää noin 100m3/h. Se kuluttaa vähän yli 16KWh/vuosi. Se on erittäin hiljainen ja ei juurikaan huomaa, mutta koko kellarissa on käytännössä sama ilmasto eikä seisovaa ilmaa ole missään. Ilman kierrättämisen ansiosta pienennetään todennäköisyyttä, että jokin huone tai paikka kellarissa saa koholla olevan suhteellisen kosteuden, joka voi aiheuttaa ongelmia. Meillä on huonekaluja ja osa kiinteästi sisustettu, joten seisova ilma ei ole hyväksi.

Yhdistelmä ilman kierrättämisestä ilmankuivaimen kanssa toimii fantastisesti hyvin.

Haasteena on saada ilmanvaihto oikein, kun kellarissa on alhaisempi lämpötila kuin asunnossa. Asunnossa itsestään virtaavan ilmanvaihdon toimii erinomaisesti, mutta alempi lämpötila kellarissa tarkoittaa, että tarvitsin sekä ilmanoton että poiston kellarissa.

Ilmanvaihto hoidetaan itsestään virtaavana, missä tuloilma otetaan kellarista ja poistoilma menee savupiipun kanavaan, joka on muurattu kellarista ylöspäin. Ei ole itsestään selvää, että tämä toimii, riippuen siitä, miten savupiippua muuten käytetään. Yksinkertainen tapa kokeilla, että poistoilma menee oikeaan kanavaan, on käyttää savuketta sytytintä tai kynttilää, mikä riittää talossani näyttämään, että poistoilma menee oikeaan venttiiliin.

Koska tuuletin kierrättää ilmaa kellarissa olen valinnut avata tuloilma-aukkoa vain yhdessä huoneessa.

Osassa kellarista on vierashuone, jossa nostan lämpötilaa, kun vieraita tulee. Ettei tarvitse lämmittää koko kellaria, ovi suljetaan. Pitääkseni ilman kiertoa ovessa on useita 30mm reikiä alareunassa. Mukanaan tulee vähän lämpimämpää ilmaa, mutta kuten tiedetään, lämmin ilma nousee, joten energia, joka kulkee alareunassa, on bonusenergiaa muulle kellarille, mutta käytännössä saamme vierasosaston nopeasti 22-asteiseksi, kun muu kellari nousee 0,5 astetta, mikä luonnollisesti kasvaa, jos vieraat viipyvät pidempään.

Onnea jatkavan työn kanssa.
Haluaisin mielelläni kuulla kokemuksistasi kellarin asuinympäristöstä :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.