Meillä on vanha (1974) autotalli kooltaan 3.5x7.2m, jossa aiemmat omistajat ovat rakentaneet toisen yhtä suuren uudemman (2002) autotallin suoraan sen viereen. Ja tehneet harjakaton molempien autotallien päälle.

Olen nyt avannut vanhan autotallin julkisivun tarkoituksenani tehdä pieni aukko, noin 3,5 metriä. Koska harjakatto nyt kantaa lumen, ei vanhan autotallin sisäseinän tarvitse kantaa muuta kuin vanhan autotallin ja uuden autotallin sisäkaton omapaino.

Koska haluan silti säilyttää sellaisia asioita kuten lankut ja sukset autotallien päällä ja haluan välttää haittaa mahdollisille tuleville omistajille, olen päättänyt ylimitoittaa aukon ja ostanut gl30c 315x90 ja 2 kpl 90x90 gl30h aukkoon.

Jos nyt spekuloimme, että joku tulevaisuudessa onnistuisi raahaamaan ylös 2,5 tonnia (mukaan lukien uuden autotallin sisäkaton omapaino), olen laskenut, että kumpikaan tolppa tai palkki ei saavuta yli 40% kapasiteetistaan. Kuitenkin pistekuorma on silloin hieman alle 20 kilonewtonia, mikä herättää miettimään, kuinka uusi laatta kestää tämän paineen.

Ainoa mikä tiedän laatasta, koska piirustuksia puuttuu, on:
1. Edellisen omistajan lausunto, että ”kaikki” rakennuksessa on ylimitoitettu.
2. Uusi katto, jossa myös autokatos on rakennettu. Yhteensä 9x7 metrin alue, jonka harjakatoksen pylväs 115x115 menee alas ja tuetaan uudella laatalla. Tämä on vastakkaisella puolella, ja voidaan olettaa, että laatta on pistevahvistettu siellä. Mutta ”pitäisi” olla kunnolla rakennettu koko alalta.
3. Vaihdan lisäksi autonrenkaita uudella laatalla meidän 2 tonnin autollemme ja olen pistekuormittanut sitä kuukausien ajan, kun 1,5 tonnin auto oli pukin varassa. Kaiken tämän laatta näyttäisi kestävän ilman näkyvää vaikutusta.

Mitä tämä sitten kertoo? Jos laatta kestää helposti auton pukin päällä ja haluan välttää piikkaamista ja vahvistamista. Mille asetan pilarit, jotta minulla olisi varmuutta, enkä riskeeraa laatan halkeamista, kun seuraavat omistajat hypoteettisesti raahaavat attefallsbygget autotallin päälle odottamaan parempia säitä? :)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.